Imaginary, media and training: what can the teacher in the university space?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e52561

Abstract

The text presents a reflection of the media referenced in the context of the social imaginary where we discuss our media inventions and the relationships we create with them. The empiricism we point out in this discussion deals with university professors, their relationships and the images that are produced based on the meanings built in front of the student and the university class, in order to understand their pedagogical practices from the social imaginary. The university professors who were part of the research and who are the center of the debate participated in the Training and Personal Development and Professional Development Course, developed by the Pedagogical Support Unit of the Center for Rural Sciences, at Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). It is evident that the methodological approach chosen for the construction of the research was based on the biographical approach, which made it possible for teachers to think, reflect and become aware of the knowledge and actions they are building in teaching, (re)meaning their practices. To share and produce knowledge in a space time, referenced in the context of the social imaginary is an invitation and a constant exercise of thinking what we institute as ours, as society that we are, the forms of life that we have invented and our relations with our creations. In this way, we believe that in this relationship, the reading of the instituted also provides an institute, inventing other forms of teaching and learning in the university space, as well as other ways of being a teacher and living in a society of media culture.

Author Biographies

Valeska Maria Fortes de Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria

Professora Titular do Departamento de Fundamentos da Educação do Centro de Educação da UFSM, desde 1997. Coordena a Linha de Pesquisa Formação, Saberes e Desenvolvimento Profissional do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSM. Pesquisa e desenvolve estudos e investigações no campo do imaginário social com o foco nas narrativas de vida de professores. Tem desenvolvido estudos e pesquisas focadas no cinema e formação de professores

Vanessa Alves da Silveira de Vasconcellos, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Pedagogia Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (2008), Mestrado em Educação, na linha de pesquisa Formação, Saberes e Desenvolvimento Profissional, pela Universidade Federal de Santa Maria (2011). Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFSM). Tem atuado como Professora de Educação Infantil, na Rede Municipal de Ensino de Santa Maria, na Escola de Ensino Fundamental Dom Luiz Victor Sartori desde o ano de 2009 até os dias atuais. Também atua como Professora à distância no Curso de Pedagogia EaD, da Universidade Federal de Santa Maria. É integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação e Imaginário Social (GEPEIS), coordenado pela Professora Valeska Fortes de Oliveira, desde o período da sua graduação até os dias atuais, participando na construção e desenvolvimento de Projetos de Pesquisa e Extensão. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em questões acerca da Pedagogia Universitária, atuando principalmente nos seguintes temas: imaginário e formação docente, processos formativos e saberes docentes.

Published

2019-04-23

How to Cite

Fortes de Oliveira, V. M., & Alves da Silveira de Vasconcellos, V. (2019). Imaginary, media and training: what can the teacher in the university space?. Perspectiva, 37(1), 39–60. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e52561

Issue

Section

Dossiê Imagens, Mídias e Práticas Corporais