The scientific production on adult education in Portugal: What do the PhD theses tell us?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e66106

Abstract

Adult education is a scientific field simultaneously complex and heterogeneous. It is characterized as a hybrid field for not having a clearly defined scope. It is also a sub-discipline as it comprises theoretical contributions from other social sciences. In spite of this, it has been gaining space as a domain of scientific knowledge. This article seeks to answer to the following question: how is the academic production in the field of adult education in the last two decades in Portugal characterized, when considering PhD theses? This article aims at describing and analyzing PhD theses of universities in Portugal, in the period from 2000 to 2018, whose empirical data referred to the mentioned country. This article intends to understand the development of scientific knowledge based on strong theoretical and empirical discussions and on researches achieving innovative knowledge production. Data analysis was done by using the content analysis technique. Data discussion shows an increase, although irregular, of PhD theses related to the protagonism of the public policies of adult education in development since 2000. Among the PhD theses discussed, the majority are those that interpret the practices of adult education and that are centered on the actors of this field. Lastly, data show the importance given to understanding the phenomena related to learning (throughout life) and adults’ competences.

Author Biography

Ágata Regiane Quissini, Instituto Federal Catarinense, Campus Camboriú, SC

Instituto Federal Catarinense - Campus Camboriú.


References

ANÍBAL, A. Aprender com a Vida: Aquisição de Competências de Literacia em Contexto Informais. 2014. Tese (Doutorado em Sociologia) – Instituto Universitário de Lisboa, Instituto Superior de Ciências Sociais do Trabalho e da Empresa, Lisboa, 2014.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BARROS, R. Políticas para a Educação de Adultos em Portugal: A Governação Pluriescalar da ‘Nova Educação e Formação de adultos’. Braga: Universidade do Minho, 2009.

BOTO, A. P. A Mediação e a Mediatização das Políticas Educativas: o Papel da Imprensa Escrita na Iniciativa Novas Oportunidades. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2015.

CANÁRIO, R. Educação de Adultos. Um Campo, uma Problemática. Lisboa: Educa, 1999.

CANÁRIO, R. O que é a Escola? Um Olhar Sociológico. Lisboa: Educa, 2005.

CARVALHO, L. M. A Construção de Conhecimento sobre Políticas Públicas de Educação em Portugal. Um Estudo Descritivo e interpretativo das Teses de Doutoramento Realizadas na Área Científica da Educação em Universidade Portuguesas (2000-2012). Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2014.

COLUCCI, V. L. Impulsão para a escrita: o que Freud nos ensina sobre fazer uma tese. In: BIANCHETTI, L.; MACHADO, A. M. N. (org.). A Bússola do Escrever. Desafios e Estratégias na Orientação e Escrita de Teses e Dissertações. Florianópolis/São Paulo: Editora UFSC/Cortez Editora, 2006. p. 383-408.

CORREIA, J. A. & CARAMELO, J. Autonomias e dependências do campo da investigação educacional em Portugal. Sísifo – Revista de Ciências da Educação, n. 12, p. 27-36, 2010.

ECO, U. Como se Faz uma Tese. São Paulo: Perspectiva, 1977.

FEJES, A.; NYLANDER, E. How pluralistic is the research field of adult education? Dominating bibliometrical trends, 2005-2012. RELA - European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, v. 6, n. 2, p. 103-123, 2015. Disponível em: http://twixar.me/Wq8n. Acesso em: 01 abr. 2019.

FEJES, A. & NYLANDER, E. Mapping out the Research Field of Adult Education and Learning. Suiça: Springer, 2019.

FOLEY, G. Dimensions of Adult Learning. Adult Education and Learning in a Global Era. Crows Nest, New South Wales: Allen & Unwin, 2004.

KAPPLINGER, B. Adult education research between field and rizhome - a bibliometrical analysis of conference programs of ESREA. RELA - European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, v. 6, n. 2, p. 139-157, 2015. Disponível em: http://twixar.me/hq8n. Acesso em: 01 abr. 2019.

LARSSON, S. Invisible colleges in adult education research world. RELA – European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, v. 1, n. 1-2, p. 97-112, 2010. Disponível em: http://twixar.me/1q8n. Acesso em: 01 abr. 2019.

RODRIGUES, S. I. P. Formação e Exercício do Trabalho: Práticas e Lógicas de Formação profissional Contínua numa Grande Empresa. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2016.

RUBENSON, K.; ELFERT, M. Adult education research: exploring an increasingly fragmented map. RELA - European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, v. 6, n. 2, p. 125-138, 2015. Disponível em: http://twixar.me/Dq8n. Acesso em: 01 abr. 2019.

SALLING OLESEN, H. Lifelong learning – a political agenda! Also a research agenda? In: 8ª CONFERÊNCIA “ADULTS LEARNING MATHEMATICS”, 8. 2001, Roskilde (Dinamarca). Roskilde: [s.n.], 2001 Disponível em: http://twixar.me/lq8n. Acesso em: 30 out. 2017).

SAVA, S.; NOVOTNY, P. Researches in Adult Learning and Education: the European Dimension. Florença: Firenze University Press, 2016.

LIMA, L. C. Aprender para Ganhar, Conhecer para Competir. Sobre a Subordinação da Educação na “Sociedade da Aprendizagem”. São Paulo: Cortez Editora, 2012.

LOUREIRO, A. “Novos” territórios e agentes educativos em sociologia da educação: o caso da educação de adultos. Revista Lusófona de Educação, v. 20, n. 20, p. 123-139, 2012. Disponível em: http://twixar.me/vq8n. Acesso em: 01 abr. 2019.

CALHA, A. Entre Brobdingnag e Lilliput: a Apresentação de Si na Narrativa Autobiográfica Produzida nos Processos de Reconhecimento, Validação e Certificação de Competência. 2014. Tese (Doutorado em Sociologia) – Instituto de Ciências Sociais, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2014.

FORRETA, M. F. Pode Alguém Ser Quem não é? Percursos de Transição para a Vida Adulta de Indivíduos Classificados na Categoria Deficiência Intelectual. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2018.

LOUREIRO, A. O Trabalho, o Conhecimento, os Saberes e as Aprendizagens dos Técnicos de Educação de Adultos Numa ONGDL. Contribuições etnográficas para uma renovação da Sociologia da Educação. 2006. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Educação e Psicologia, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Vila Real, 2006.

UIL. UNESCO Institute of Lifelong Learning. Global Report on Adult Learning and Education. Hamburgo: UNESCO, 2009.

Published

2020-03-27

How to Cite

Guimarães, P., & Quissini, Ágata R. (2020). The scientific production on adult education in Portugal: What do the PhD theses tell us?. Perspectiva, 38(1), 1–25. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e66106

Issue

Section

Dossiê Pesquisas sobre produção acadêmica em educação de jovens e adultos