The decontextualized importation of concepts as a linguistic-pragmatic phenomenon in the Management education in Brazil: another chapter “simplification” of our textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e62035

Abstract

This paper analyzes the Organizational Theories (OT) as a discursive, historical and political construction of re-significations of knowledge, characterized by the importation of concepts from other areas of knowledge through analogies and metaphors. It analyzes management teaching manuals, used in undergraduate courses in Administration in Brazil, through the wittgensteinian concept of language game and the austinian conception of performativity. The analysis confirms that OTs are often constituted in external conceptual appropriations, in an epistemologically fragile and ideologically skewed process. We must continually and self-critically reflect on how we develop definitions, since nothing is gained by simplistic readings of complex phenomena. This extreme “simplicization” of organizational phenomena weakens the sense of Management education and the analytical quality of future professionals. There is a consequent social dissemination of instrumental logic, typical of work practices in organizations, and the elimination, in the definition of theoretical-conceptual objects, of the political bias inherent in human relations and the bureaucratic structure of organizations. For future research, it is suggested to add new titles to the corpus to confirm the pattern.

Author Biographies

Guilherme Lima Moura, Universidade Federal de Pernambuco, UFPE

Mestre em Administração. Doutor em Linguística. Professor do Depto de Ciências Administrativas e do Mestrado em Gestão Pública, Universidade Federal de Pernambuco, UFPE

Vera Lúcia da Conceição Neto, Universidade Federal de Pernambuco, UFPE

Psicóloga. Doutora em Administração.

Daiana Amorim Ferreira, Universidade Federal de Pernambuco, UFPE

Graduada, mestra e doutora em Administração.

References

ARMENGAUD, Françoise. A Pragmática. São Paulo: Parábola, 2006.

AUSTIN, John L. How to do things with words. Porto Alegre: Harvard University Press, Cambridge, 1975.

AUSTIN, John L. Quando dizer é fazer: palavras e ação. Porto Alegre: Ates Médicas, 1990.

AUSTIN, John L. Performativo-constativo. In: OTTONI, Paulo. Visão performativa da linguagem. Campinas: Editora da Unicamp, 1998.

BARBOSA, Lívia. Cultura de negócios: ambigüidades e contradições. RAE – Revistas de Administração de Empresas, v. 42, n. 4, out/dez 2002.

BURRELL, Gibson. Ciência normal, paradigmas, metáforas, discursos e genealogia da análise. In: CLEGG, Stewart R.; HARDY, Cynthia; NORD, Walter R. (org.). Handbook de estudos organizacionais. Volume 1. São Paulo: Atlas, 1999.

FAYOL, Henri. Administração industrial e geral. São Paulo: Atlas, 1994.

GUERREIRO RAMOS, Alberto. A nova ciência das organizações: uma reconceitualização da riqueza das nações. São Paulo: FGV, 1981.

LEVINSON, Stephen C. Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press, 1983.

LEVINSON, Stephen C. Pragmática. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

MAXIMIANO, A. C. A. Introdução à administração. São Paulo: Atlas, 2004.

MAXIMIANO, A. C. A. Teoria Geral da Administração: da Revolução Urbana à Revolução Digital. São Paulo: Atlas, 2005.

MORGAN, Gareth. Images of organization. Beverly Hills: Sage, 1986.

MORGAN, Gareth. Imaginization: new mindsets for seeing, organizing and managing, (new management edition) San Francisco: Berrett-Koehler, 1997.

MOURA, Guilherme L. Ressignificações linguístico-pragmáticas na literatura de formação profissional sobre teoria organizacional: indexando fragilidades (Tese de Doutorado), 2009. Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2009.

MORGAN, Gareth. Abusos metafóricos em manuais de introdução à administração. RAM Revista de Administração Mackenzie (Impresso), v. 13, p. 138-167, 2012.

MORGAN, Gareth. Hipergeneralizações: organizações são quase qualquer coisa em best sellers de introdução à administração. Cadernos EBAPE.BR (FGV), v. 12, p. 62-85, 2014.

OLIVEIRA, Manfredo A. de. Reviravolta lingüístico-pragmática na filosofia contemporânea. São Paulo: Edições Loyola, 2001.

PINKER, Steven. Do que é feito o pensamento: a língua como janela para a natureza humana. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

TAYLOR, Frederick W. Princípios de administração científica. São Paulo: Atlas, 2006.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações filosóficas. São Paulo: Abril Cultural, 1984.

Published

2020-10-28

How to Cite

Moura, G. L., Conceição Neto, V. L. da, & Ferreira, D. A. (2020). The decontextualized importation of concepts as a linguistic-pragmatic phenomenon in the Management education in Brazil: another chapter “simplification” of our textbooks. Perspectiva, 38(3), 1–20. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e62035