Democratization and use of digital technologies in rural schools: a case study
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e63059Abstract
This article, the result of a master dissertation cut defended in 2019, aims to investigate how the students of the rural schools understand the digital technologies of information and communication in the school space, so that the technology approaches the educational practice and the contexts from Camp. To do so, this research is a case study, in which questionnaires were applied to learners from nine schools in the field of Primary and Secondary Education of the 8th Regional Education Coordination, identifying and categorizing the use of these technologies, as well as analyzing the conception and understanding the existence and use of digital technologies. It was noticed that the students are aware of the importance of the technologies associated to teaching and learning. So there are several factors that compromise the advances of the technologies in these rural schools, such as: the internet signal that is weak or nonexistent, computers scraped and lacking in maintenance, unprepared educators and lack of adequate environment. Are some of the mishaps in the way of the democratization of digital technologies in the school context, especially in the rural schools, scope of this research.References
AALBACH, Juliana. Os usos que os jovens fazem da Internet: Relações com a escola. Revista Eletrônica de Educação, v. 8, n. 2, p. 138-159, 2014.
ARROYO, Miguel. Outros Sujeitos, Outras Pedagogias. 2. Ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
ARROYO, Miguel et al. Por uma Educação do Campo. Editora Vozes, 5° ed., 6ª reimpressão, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação e da Cultura. Lei n°9394/96 – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN). Brasília: DF: 1996.
CAMILLO, Cíntia. Análise comparativa da frequência das palavras por meio da linguística de corpus e da linguística computacional. Texto Livre, v. 7, p. 1, 2018.
CAMILLO, Cíntia; SEVERO, Jeronimo; MEDEIROS, Liziany. Análise da Tendência do uso das TDICs no Brasil. Anais 7º Fórum Internacional Ecoinovar. 2018.
CAMILLO, Cíntia. Metodologias ativas no Ensino de Ciências: Fanzines com o uso do Software Gimp. Texto Livre, v. 7, p. 1, 2018.
CAMILLO, Cíntia; MULLER, Liziany. Educomunicação e as práticas de extensão na Educação do Campo em Assentamentos Rurais. Revista Brasileira de Tecnologias Sociais, v. 5, p. 100, 2018.
CAMILLO, Cíntia; MULLER, Liziany. Potencialidades e desafios do Moodle na Pedagogia da Alternância. Congresso Interinstitucional Brasileiro de Educação Popular e do Campo - CIBEPOC, v. V1, p. 1-354, 2017.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2018. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/20073-pnad-continua-tic-2016-94-2-das-pessoas-que-utilizaram-a-internet-o-fizeram-para-trocar-mensagens. Acesso em: 06 de dezembro de 2018.
INEP MEC. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Notas Estatísticas – Censo Escolar 2017. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/notas_estatisticas/2017/notas_estatisticas_censo_escolar_da_educacao_basica_2016.pdf. Acesso em: 17 de maio de 2018.
GROSSI, M. G.; GONÇALVES, C. F.; TUFY, S. P. Um panorama das tecnologias digitais da informação e comunicação na educação: desafios, habilidades e incentivos estatais. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 32, n. 2, 645-665, maio/ago. 2014.
KENSKI, Vânia. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
LEITE, Bruno. Tecnologias no ensino de química: teoria e prática na formação docente. Curitiba: Appris, 2015.
LOPES, Ana Helena; MONTEIRO, Maria; MILL, Daniel. Tecnologias Digitais no contexto escolar: Um estudo bibliométrico sobre seus usos, suas potencialidades e fragilidades. Revista Eletrônica de Educação, v. 8, n. 2, p. 30-43, 2014.
LWANGA, Stephen.; LEMESHOW, Stanley. Sample size determination in health studies:a practical manual. Geneva, World Health Organization, 1991.
MARCONI, Maria; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de Metodologia Científica. 7º ed. São Paulo: Atlas, 2011.
MUNARIM, Ibraim. As tecnologias digitais nas escolas do campo: contextos, desafios e possibilidades. 2014. Tese de doutorado. Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação. Florianópolis, SC.
NETO, Danilo Piccoli; DA SILVA, Silvio Domingues Mendes. Ensino e Utilização das categorias geográficas de território e paisagem para a licenciatura em educação do campo na área da ciência da natureza e humana. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 36, n. 4, p. 1169-1185, out./dez. 2018.
PEREIRA, Júlio Cesar. Análise de dados qualitativos: estratégias metodológicas para as ciências da saúde. humanas e sociais, 3' edição, São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2001.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, BOAVENTURA DE SOUSA; MENESES, MARIA PAULA (Org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010. p. 84–130.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cíntia Moralles Camillo, Liziany Muller

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
