Programa Solução Educacional: a training for resilience in age of severe contradictions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e63255

Abstract

This article analyses the Solução Educacional para o Ensino Médio (SEEM) program, a partnership between Ayrton Senna Institute (IAS) and State Department of Education of Rio de Janeiro (SEEDUC/RJ). The aim of the article is to understand the core of the educational proposal, beyond what is promptly manifested, which emphasizes the introduction of socio-emotional competences in the curriculum and presents itself as a social technology of technical character and without ideological mediations. As to reach such aim, the work methodology consists of the case study on the SEEM, based on the information gathered from the project partners official websites that developed and performed the program: Ayrton Senna Institute and State Department of Education of Rio de Janeiro, alongside a bibliographical review on modern state theory and educational theories. We conclude that the SEEM constitutes a class-based school training project in the neoliberal context, but that it does not materialize automatically, as it is crossed by contradictions and unstable infrastructure conditions of SEEDUC/RJ schools.

Author Biographies

David Chaves, Universidade Federal do Rio de Janeiro, UFRJ

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro.

 

Vânia Cardoso da Motta, Universidade Federal do Rio de Janeiro, UFRJ

Doutora em Serviço Social pela ESS/UFRJ

Professora da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro

Coordenadora do Coletivo de Estudos em Marxismo e Educação (COLEMARX) - FE/ UFRJ

Bruno Gawryszewski, Universidade Federal do Rio de Janeiro, UFRJ

Professor da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutor em Educação pelo PPGE/UFRJ

Integrante do Coletivo de Estudos em Marxismo e Educação (COLEMARX) - FE/ UFRJ

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Published

2020-10-28

How to Cite

Chaves, D., Motta, V. C. da, & Gawryszewski, B. (2020). Programa Solução Educacional: a training for resilience in age of severe contradictions. Perspectiva, 38(3), 1–21. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e63255