The teaching work under the perspective of staff members of a Federal professional scientific and technological educational network institution
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e65069Abstract
The scope of this article is to publicize data related to the research of the Observatory of Education (OBEDUC) collected in an institution linked to the Federal Network of Professional Scientific and Technological Education (RFEPCT) of Minas Gerais. Methodologically, it began with the elaboration of a state of knowledge on the formation/professionalization and the teaching work, which covered the whole period throughout the development of the OBEDUC – from 2010 to 2014. After the application of the questionnaire, the data referring to the teaching work were separated, which were compared with the theoretical contributions related to the theme. Thus, this article is subdivided into three parts: the first is based on the conception of work, in which the critical-dialectical conception is privileged; in the second part, data derived from the OBEDUC, related to a campus of the Federal Institute of Minas Gerais (IFMG) are presented and, at last, some final considerations are made in relation to what was researched.References
ANTUNES, Ricardo. Adeus ao Trabalho: Ensaios sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. 11ª Edição. Editora Cortez, 2006.
BURNIER, S.; GARIGLIO, J. Boletim técnico do SENAI. Rio de Janeiro, v 40, n. 2, mai/ago., 2014, p. 74-99.
ESTEBAN, M.T. Avaliação da aprendizagem. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A.M.C.; VIEIRA, L.M.F. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM.
FRANCO, M. A. S. Saberes pedagógicos. In: FRANCO, M. A. S. Prática docente universitária e a construção coletiva de conhecimentos: possibilidades de transformações no processo ensino-aprendizagem. Cadernos Pedagogia Universitária. - Universidade de São Paulo – USP. São Paulo, 2009.
GIOVANI, L. Indagação e reflexão como marcas da profissão docente. In: GUARNIERE, Maria R. Aprendendo a ensinar: o caminho nada suave da docência. São Paulo: Autores Associados, 2000.
GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1981.
HADJI, C. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
KOSIK, Karel. Dialética do concreto. 4 ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1999.
KUENZER, A.Z.; CALDAS, A. Trabalho docente: comprometimento e desistência. In: FIDALGO, F.; OLIVEIRA, M.A.M.; FIDALGO, N.L.R. (Org.). A intensificação do Trabalho docente: tecnologias e produtividade. Campinas: Papirus, 2009.
KUPFER, Maria Cristina. Freud e a educação: o mestre do impossível. São Paulo: Scipione, 1995.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 2000.
LIBÂNEO, José Carlos. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2012.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação educacional escolar: para além do autoritarismo. Revista do ANDE, São Paulo, V.10, n.8, 1998 p. 36-42.
LUKÁCS, György. Para uma ontologia do ser social. São Paulo: Boi tempo, 2010.
OLIVEIRA, Maria A. Monteiro. Políticas públicas para o ensino profissional: o processo de desmantelamento dos CEFETs. Campinas: Papirus, 2003.
PATTO, Maria Helena Souza. Produção do fracasso escolar: história de submissão.ed. 7 ed. São Paulo: Intermelos, 1998.
PAULA, A. C. R. R.; NAVES, M. L. P. O estresse e o bem-estar docente. Boletim Técnico Senac: a R. Educ. Prof., Rio de Janeiro, v. 36, n.1, jan./abr. 2010. Disponível em: http://www.senac.br/bts/361/artigo6.pdf. Acesso: em 03 setembro de 2015.
RIZZATTI, Gerson. Categorias de Análise de Clima Organizacional em Universidades Federais Brasileiras. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, p. 307. 2002.
SANTOMÉ, J. T. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Arte Médicas, 1998.
SANTOS, B. S. A. Crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2007.
SEVERINO, A. J. Preparação técnica e formação ético-política dos professores. In: BARBOSA, Raquel, B. Formação de professores: desafios e perspectivas. São Paulo: UNESP, 2003.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.
VAN ZANTEN, Agnes. (coord.). Dicionário de Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Inajara de Salles Viana NEVES

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
