School lives intersected by migratory itineraries: culture and identity of the Northeastern people in the Triângulo Mineiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e66232

Abstract

The article results from research whose focus was on the relationship between the migratory processes of individuals originating in the states of the Northeast region of Brazil and the impacts generated in their school lives. Most of these migrants were especially looking for work opportunities, almost always in exchange for their subsistence, moving towards new spaces of sociability, taking with them their cultural traits and their identity that would be confronted wherever they arrived, as in the Triângulo Mineiro, a space for observation of this research in the period between the 1950s and the 2000s. Such a cut is related to the main migratory flows to this region that was presented as the new Eldorado Brasileiro, motivating those flows that were initially generated by the grain culture and later that of sugarcane. In the 1950s, migrants settled on the farms where, in many cases, they arrived in a condition of bondage by debt linked to their displacement. A little ahead, these rural workers would live in the cities, developing new relations in the neighborhoods, churches, commerce, health posts, and schools, overcoming resistances related to their ethnic-cultural belonging, since all those who carried the accent of the Northeast constituted a marginalized population, especially when they entered rural or urban schools, at a time when, in general, the first interdiction occurred with the denial of their accent. Thus, we seek to observe these relationships among these groups within the schools of Minas Gerais, for that, we use, especially, the interviews.

Author Biographies

Sauloeber Tarsio de Souza, Universidade Federal de Uberlândia

Graduado e mestre em história (Unesp), Doutor em Educação (Unicamp) e pós-doutorado em história (Unifesp).

Daiane de Lima Soares Silveira, Prefeitura Municipal de Ituiutaba

Graduada em Pedagogia e Mestre em Educação (UFU).

References

ALBERTI, Verena. Histórias dentro da história. Fontes orais. In: PINSKY, C. B. et al. (Org). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2005. p. 155-202.

ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz. A invenção do nordeste e outras artes. São Paulo: Cortez, 1999.

ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz. Preconceito contra a origem geográfica e de lugar. As fronteiras da discórdia. São Paulo: Cortez, 2007.

ARAÚJO, Ilze A. EXPERIÊNCIAS DE MIGRANTES NORDESTINOS EM UBERLÂNDIA: estranhamentos, preconceitos e estratégias de pertencimento. Trabalho de Conclusão de Curso, Curso de História-UFU, Uberlândia-MG, 2008.

BACELAR, Winston K.A. Os Mitos do Sertão e do Triângulo Mineiro: as cidades de Estrela do Sul e de Uberlândia nas Teias da Modernidade. Uberlândia: Composer, 2003.

BRITO, J.; REIS, L. Mapeamento das Áreas de Conversão do Uso da Terra para Cana-de-Açúcar na Mesorregião do Triângulo Mineiro/Alto Paranaíba-MG. Revista Caminhos de Geografia. Uberlândia v. 13, n. 41 mar/2012 p. 170–186.

CARVALHO, E.R. Transformações socioterritoriais do capital sucroalcooleiro em Iturama, Pontal do Triângulo Mineiro. Dissertação de Mestrado – UFU, Programa de Pós-Graduação em Geografia, 2009, pp. 1-192.

HALL, Stuart. Da Diáspora: Identidades e Mediações Culturais. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2009.

MANO: Marcel. Índios e negros nos sertões das minas. Contatos e identidades. Revista Varia Historia, Vol.31, n.56, mai-ago/2015, UFMG, Belo Horizonte.

MEDEIROS, José A.B. de. Seridó. Brasília, 1980.

NÓBREGA, Ricardo. “Cultura, Política, Memória e Subjetividade ‘Baianos’ e ‘paraíbas’: notas sobre a discriminação contra migrantes nordestinos”. Anais - XIII Congresso Brasileiro de Sociologia, 29 de maio a 1 de junho de 2007, UFPE, Recife (PE).

POMPEU SOBRINHO, Thomaz. História das Secas (Século XX). Assembleia Legislativa do rio Grande do Norte, Fundação Guimarães Duque, Escola Superior de Agricultura de Mossoró, Coleção Mossoroense, Séria “C” Vol. CCXXVI, 1982.

PROUS, André. O Brasil antes dos Brasileiros: a Pré-história de nosso país. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.

SILVA, Antonio P. da. As Histórias de Uberlândia. Uberlândia-MG, 2001.

SILVA, Dalva M.de O. Memória: Lembrança e Esquecimento. Trabalhadores Nordestinos no Pontal do Triângulo Mineiro (Décadas de 1950 e 1960). Dissertação de Mestrado: PUC-SP. 1997.

SILVA, Jóbio B. Colégio Comercial Oficial de Ituiutaba: reflexões sobre a história da educação profissional pública no pontal do Triângulo Mineiro (1965-1979). Dissertação de mestrado. PPGED-UFU, Uberlândia, 2012.

SILVEIRA, Daiane de L. S. Migrantes Nordestinas e Escolarização no Pontal Mineiro (1950 e 1960): Desafios, Resistências, Embates e Conquistas. Dissertação de mestrado. PPGED-UFU, Uberlândia, 2014.

SOUZA, Sauloéber T. Diversidade Étnico-Cultural e Educação no Pontal de Minas Gerais. Revista Horizontes, USF, Vol.29, no.2, Jul-Dez/2011, pp.93-107.

SOUZA, Sauloéber T. Educação Escolar e Processos Migratórios no Pontal Mineiro (Décadas: 1950 A 1990). Cadernos de História da Educação, UFU-Uberlândia-MG, v. 11, n. 2, jul-dez/2012.

SOUZA, Sauloéber T.; SILVEIRA, Daiane de L. S. Migrantes Nordestinas e Escolarização em Ituiutaba-MG (Anos 1950-1960). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.40, pp.245-257, dez.2010.

Published

2020-12-31

How to Cite

Souza, S. T. de, & Silveira, D. de L. S. (2020). School lives intersected by migratory itineraries: culture and identity of the Northeastern people in the Triângulo Mineiro. Perspectiva, 38(4), 1–24. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e66232

Issue

Section

Dossiê Migração e Educação