Bodies, gender and performances in scene: engraving between RPG and experiences in the constitution of identities
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e66956Abstract
This study aimed to reflect on the role of the game as an experience in the training of future teachers, articulating the notion of experience with the game to the performative experiences in RPG (Role-playing games). It is qualitative research, based on the methodology of action-participative research and aims to analyze how future educators mobilize concepts, discourses, and practices about the issues of gender and sexuality performed in the RPG experience. What is proposed is to think about the potentialities of the experience in teacher training, with the objective of reflecting on the topics of gender, sexuality, and their intersectionalities. In this attempt, we carried out interventions with two groups. Among the results, we came across different ways of constructing identities and possibilities of interpretation in the experiences of the game, potentiating a movement of alterity and recognition of diversity. The proposal enabled us to see the need to educate teachers to be sensitive to the issues, in order to prepare them to work consciously in different educational environments.
References
ANDRADE, Francisco Leal de. Determinismo biológico e questões de gênero no contexto do ensino de biologia: representações e práticas docentes do Ensino Médio. 2011. 252 f. Dissertação (Mestrado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2011.
AUAD, Daniela; LAHNI, Claudia Regina. Diversidade, direito à comunicação e alquimia das categorias sociais: da anorexia do slogan ao apetite da democracia. Eptic Online, v.15, n.3, p.117-130, 2013.
ÁVILA, Rebeca Contrera; PORTES, Écio Antônio. A tríplice jornada de mulheres pobres na universidade pública: trabalho doméstico, trabalho remunerado e estudos. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v.20, n.3, p.809-832, set./dez.2012.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão de identidades. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
CABALEIRO, Suely da Silva Xavier. O RPG Digital na Mediação da Aprendizagem da Escrita. 2007. 194 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Contemporaneidade) - Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2007.
COSTA, Ana Paula; RIBEIRO, Paulo Rennes Marçal. Ser professora, ser mulher: um estudo sobre concepções de gênero e sexualidade para um grupo de alunas de Pedagogia. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 4, n.2, p. 475-489, ago 2011.
COSTA, Marisa Vorraber. Pesquisa-ação, pesquisa participativa e política cultural de identidade. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.) Caminhos investigativos II: Outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007, p. 91-116.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: A vontade de saber. 13 ed. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. 11 ed., Rio de Janeiro: Graal, 1997.
FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
GOELLNER, Silvana. A produção cultural do corpo. In: LOURO, Guacira Lopes; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre (Orgs.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 3. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2007, p.28-40.
GOELLNER, Silvana. A educação dos corpos, dos gêneros e das sexualidades e o reconhecimento da diversidade. Cadernos de Formação RBCE, p. 71-83, mar. 2010.
JUNQUEIRA, Rogério Diniz. “Temos um problema em minha escola: um garoto afeminado demais”. Vigilância de gênero, heteronormatividade e heterossexismo no cotidiano escolar: notas sobre a Pedagogia do Armário. In: MAIO, Eliane Rose; CORREA, Crishna Mirella de Andrade (Orgs.). Gênero, direitos e diversidade sexual: trajetórias escolares. Maringá: Eduem, 2013, p.191-210.
LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu. O sujeito da educação. Petrópolis/RJ: Vozes, 1994, p.35-86.
LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis/RJ: Vozes, 2007a.
LOURO, Guacira Lopes. Currículo, gênero e sexualidade: o “normal”, o “diferente” e o “excêntrico”. In: LOURO, Guacira Lopes; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre (Orgs.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 3. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2007b, p.41-52.
NAVARRO-SWAIN, Tânia. Para além do binário: os queers e a dissolução dos gêneros. 2013. Disponível em: http://www.tanianavarroswain.com.br/chapitres/bresil/queerbr.htm. Acesso em: 05 ago. 2013.
NAVARRO-SWAIN, Tânia. Quem tem medo de Foucault? 2009. Disponível: http://www.tanianavarroswain.com.br/chapitres/bresil/quem_tem_medo_de_foucault.htm. Acesso em: 01 jan. 2009.
ROHDEN, Fabíola. Gênero, sexualidade e raça/etnia: desafios transversais na formação do professor. Cadernos de Pesquisa, v.39, n.136, p.157-174 jan./abr. 2009.
SALIH, Sara. Judith Butler e a Teoria Queer. Belo Horizonte: Autêntica: 2015.
SCHECHNER, Richard. Pontos de contato entre o pensamento antropológico e teatral. Cadernos de Campo, São Paulo, n.2, p.212-236, 2011.
SEFFNER, Fernando. Um bocado de sexo, pouco giz, quase nada de apagador e muitas provas: cenas escolares envolvendo questões de gênero e sexualidade. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 561-572, mai./ago. 2011.
TRIVIÑOS, Augusto. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
TVARDOVSKAS; Luana Saturnino; RAGO, Margareth. Fernanda Magalhães: arte, corpo e obesidade. Caderno Espaço Feminino, v.17, n.1, Jan./jul.2007, p.55-78.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cássia Cristina Furlan, Eliane Rose Maio
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.