Beyond the sky, the land and the sea: possible paths for literary reading at school
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e67563Abstract
The present study discusses the importance of literature in the subject’s constitution and analyses a literature project as an effective possibility for the teaching practice of literary reading at school, stemming from a hybrid and multimodal perspective in order to comprehend the space of cognition, creation, and enjoyment. Furthermore, this study intends to contribute to the pedagogical practice of teachers aligned with 21st-century students’ needs in respect of the work using literary reading in middle school, more specifically with students between the ages between 11 and 13. The intervention-research is based on the cartographic method, which presents possibilities of journey and progress according to each group of students’ interests and profile, and it is done through the reading of Percy Jackson and the Olympians, by Rick Riordan. The work with literary narratives and the dynamic relationships that allow students the power of deciding the paths to follow according to their own experience and personal history herald the humanitarian formation of the literary text and, therefore, it is an opportune way for schooling literature.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/06/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 ago. 2018.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 4. ed. São Paulo: Duas Cidades / Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2004, p. 169-191.
CORSO, Diana Lichtenstein; CORSO, Mário. Adolescência em cartaz: filmes e psicanálise para entendê-la. Porto Alegre: Artmed, 2018.
COSCARELLI, Carla; RIBEIRO, Ana Elisa (Orgs.). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Ceale: Autêntica, 2017.
COSENZA, Ramon Moreira; GUERRA, Leonor Bezerra. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.
ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. Vol. 2. São Paulo: 1999.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Ed. 34, 1999.
MORAN, José Manuel. Educação Híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; TREVISAN, Fernando de Mello (Orgs.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
PASSOS, Eduardo; BARROS, Regina Benevides de. A cartografia como método de pesquisa intervenção. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da (Orgs.). Pistas do método da cartografia: pesquisa, intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2012.
PETIT, Michèle. A arte de ler ou como resistir à adversidade. Tradução de Artur Bueno e Camila Boldrini. São Paulo: Ed. 34, 2009.
RIORDAN, Rick. Percy Jackson e os deuses gregos. Tradução de Regiane Winarski. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2015.
ROJO, Roxane. Pedagogia dos Multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: MOURA, Eduardo; ROJO, Roxane (Orgs.). Multiletramentos na Escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.
SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.
VOLMER. Lovani. Mostrar? Esconder? Seduzir? O papel do narrador em obras do PNBE 2010. Tese (Doutorado em Letras) Caxias do Sul -UCS, 2015.
ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino da literatura. Curitiba: Intersaberes, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Vanderleia Schons, Lovani Volmer, Rosemari Martins

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
