Beyond the sky, the land and the sea: possible paths for literary reading at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e67563

Abstract

The present study discusses the importance of literature in the subject’s constitution and analyses a literature project as an effective possibility for the teaching practice of literary reading at school, stemming from a hybrid and multimodal perspective in order to comprehend the space of cognition, creation, and enjoyment. Furthermore, this study intends to contribute to the pedagogical practice of teachers aligned with 21st-century students’ needs in respect of the work using literary reading in middle school, more specifically with students between the ages between 11 and 13. The intervention-research is based on the cartographic method, which presents possibilities of journey and progress according to each group of students’ interests and profile, and it is done through the reading of Percy Jackson and the Olympians, by Rick Riordan. The work with literary narratives and the dynamic relationships that allow students the power of deciding the paths to follow according to their own experience and personal history herald the humanitarian formation of the literary text and, therefore, it is an opportune way for schooling literature.

Author Biography

Lovani Volmer, Universidade Feevale

Possui graduação em Letras - Português/Alemão pela Unisinos (1994), é especialista em Informática Educativa pela Feevale (2001), mestre em Letras, ênfase em Leitura e Cognição, pela UNISC (2008), e doutora em Letras, ênfase em Leitura e Linguagens, pela UCS/Uniritter (2015). É professora na Universidade Feevale, onde já foi coordenadora do curso de Letras e diretora pedagógica da Escola de Educação Básica Feevale - Escola de Aplicação - atualmente atua nos cursos de graduação em Letras e Pedagogia, nos projetos de extensão "O mundo em NH: refugiados e migrantes, uma questão de Direitos Humanos" e "Jovem Aprendiz Feevale", bem como no Mestrado Profissional em Letras. Possui longa experiência na educação básica, tanto na docência quanto na gestão, e pesquisa especialmente os seguintes temas: letramento e alfabetização; leitura e alfabetização; leitura e formação do leitor; leitura do texto literário no contexto escolar; PNBE; formação de professores.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/06/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 ago. 2018.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 4. ed. São Paulo: Duas Cidades / Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2004, p. 169-191.

CORSO, Diana Lichtenstein; CORSO, Mário. Adolescência em cartaz: filmes e psicanálise para entendê-la. Porto Alegre: Artmed, 2018.

COSCARELLI, Carla; RIBEIRO, Ana Elisa (Orgs.). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Ceale: Autêntica, 2017.

COSENZA, Ramon Moreira; GUERRA, Leonor Bezerra. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.

ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. Vol. 2. São Paulo: 1999.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Ed. 34, 1999.

MORAN, José Manuel. Educação Híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; TREVISAN, Fernando de Mello (Orgs.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

PASSOS, Eduardo; BARROS, Regina Benevides de. A cartografia como método de pesquisa intervenção. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da (Orgs.). Pistas do método da cartografia: pesquisa, intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2012.

PETIT, Michèle. A arte de ler ou como resistir à adversidade. Tradução de Artur Bueno e Camila Boldrini. São Paulo: Ed. 34, 2009.

RIORDAN, Rick. Percy Jackson e os deuses gregos. Tradução de Regiane Winarski. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2015.

ROJO, Roxane. Pedagogia dos Multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: MOURA, Eduardo; ROJO, Roxane (Orgs.). Multiletramentos na Escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.

SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.

VOLMER. Lovani. Mostrar? Esconder? Seduzir? O papel do narrador em obras do PNBE 2010. Tese (Doutorado em Letras) Caxias do Sul -UCS, 2015.

ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino da literatura. Curitiba: Intersaberes, 2012.

Published

2020-12-31

How to Cite

Schons, V., Volmer, L., & Martins, R. (2020). Beyond the sky, the land and the sea: possible paths for literary reading at school. Perspectiva, 38(4), 1–22. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e67563