Enactive cooperative actions in management
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e68002Abstract
From the conversations with teachers, administrative employees, and pedagogical managers of a Federal Institute of Education that in their professional constitution had prioritized the technical formation we approached, in this study, the cooperative actions that can contribute to the action of participative management. We problematize three cognitive domains of the educational manager, which are: professional, political, and epistemological. The dialogues were established by open and semi-structured interviews as they were transcribed and analyzed through the Collective Subject Discourse methodology that enables the construction of speech-síntheses that represent the similar thought of a collectivity. During the research, it is possible to observe that the constitution of a teacher in the position of a manager resembles an employer, his activities based on the resolution of short-term demands distracted isolate him from the administrative actions congruent to the current procedures that teaching with digital technologies requires. In the end, we show that the integration of administrative and pedagogical collectives into decisions and conflict resolution to increase efficiency reduces the isolation between departments and prevents adversities from being located only in one area, democratizing problems and solutions.
References
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed. 2001.
CARDOSO, Aliana A.; PINO, Mauro Augusto B. del; DORNELES, Caroline L. Os saberes profissionais dos professores na perspectiva de Tardif e Gauthier: contribuições para o campo de pesquisa sobre os saberes docentes no Brasil. IX ANPED Sul 2012, Caxias do Sul, jan. 2012.
CARMO-NETO, Dionísio. Teoria do Metadiscurso.5. ed. Salvador: CNPq & Fundação Visconde de Cairu, 1998. 231 p.
CRAVEIRO, C. B. A.; SILVA P. B. G. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia. 2005. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pcp05_05.pdf>. Acesso 03 jan. 2017.
CUNHA, Gustavo T.; CAMPOS, Gastão W. de S. Método Paidéia para co-gestão de coletivos organizados para o trabalho. Org& Demo, Marília, v. 11, n. 1, p.31-16, jan. 2010.
FERREIRA, Naura S.C.; AGUIAR, M.A. Gestão da educação: impasses, perspectivas e compromissos. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 50. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
GAUTHIER, Clermont et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 2ª ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2006.
GIROUX, Henry; MCLAREN, Peter. Formação do professor como uma contra-esfera pública: a pedagogia radical como uma forma de política cultural. In: MOREIRA, Antonio F.; SILVA, Tomaz T. da (Orgs.). Currículo, cultura e sociedade. 6ª ed. São Paulo: Cortez, 2002.
HYPOLITTO, Dinéia. O professor como profissional reflexivo. Integração Ensino-pesquisa-extensão, São Paulo, v. 1, n. 5, p.204-205, ago. 1999.
LEFÈVRE, F.; LEFÈVRE, A. M. Pesquisa de representação social: um enfoque qualiquantitativo. Brasília: Líber Livro Editora, 2012.
LÈVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
MACHADO, César C. Conversas sobre a gestão do ensino mediado por tecnologias digitais: controvérsias e desafios. 2017. 224 f. Tese (Doutorado) - Curso de Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências, PPGEC, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2017.
MANDELLI, Pedro. Muito Além da Hierarquia: revolucione sua performance como gestor de pessoas. 14. ed. São Paulo: Gente, 2001. 270 p.
MATURANA, Humberto. A Ontologia da realidade. Belo Horizonte: UFMG, 2014.
MATURANA, Humberto. Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: UFMG, 2009.
MATURANA, H. R.; ZÖLLER, G. V. Amar e Brincar: fundamentos esquecidos do humano. São Paulo: Palas Athena, 2004.
MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo: Palas Athena, 2001.
PALLOFF; PRATT. Building Learning Communities in Cyberspace. S. Francisco: Jossey-Bass, 1999.
PARO, Vitor H. Administração escolar: introdução a crítica. 17. ed. rev. e ampl. São Paulo: Cortez, 2012.
PARO, Vitor Henrique. Diretor escolar: educador ou gerente? São Paulo: Cortez, 2015.
PERRENOUD, Philippe. 10 Novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.
PIMENTA, Selma G. A pesquisa em didática - 1996 a 1999. In: CANDAU, Vera Maria (Org). Didática, currículo e saberes escolares. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
SANTOS, Cenilza P. dos; BARRETO, Robério P. Formação de professores como compromisso político. Metáfora Educacional, Rio Grande do Norte, v. 1, n. 10, p.78-90, 10 jun. 2011.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 12. ed. São Paulo: Editora Vozes, 2011. 325 p.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O Trabalho Docente: Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2012. 317 p.
VARELA, Francisco. El fenômeno da vida. Santiago do Chile: Dolmen Ensayo, 2000.
VARELA, Francisco; THOMPSON, Evan; ROSCH, Eleanor. A mente incorporada: ciência cognitiva e experiência humana. Porto Alegre: Artmed, 2003. 294 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 César Costa Machado, Débora Pereira Laurino
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.