Narrative about playing in childhood: contributions to training childhood education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e69934

Abstract

Considering that play is a structuring axis of the pedagogical work in Early Childhood Education that extends to the early years of Elementary School, it was assumed that it is essential that teachers assume an active position in the organization and support the development of children's play. However, it is still fragile in teacher training (initial and continuing) the recognition and appreciation of the play and, more specifically, of the play experiences in the childhood of teachers. We consider that narrating the experiences lived is a formative activity, a research instrument, placing the teachers at the center of the process and allowing them to know their stories, appropriating them, and leading the teachers to reflect on aspects that affect their teaching practices. This study aimed to highlight and understand aspects of playing in childhood that affect the constitution of being a teacher. This qualitative research was inspired by stories of lives and involved three teachers and two students from the Pedagogy course. Written and oral narratives were used. As main results, it was observed that the space and time for playing in the teachers' childhood do not include the school as a significant place; the teachers are aware that their play experiences are different from the play experiences of the children they teach; there is a multiplicity of narrated play and appreciation of the imagination, fantasy, and creativity. The learning acquired through the teachers' experiences of playing in childhood corroborates the constitution of being a teacher.

Author Biographies

Carla de Oliveira Ferroni, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Professora de Educação Básica

Membro do Centro de Pesquisa da Criança e de Formação de Educadores da Infância - Cfei (Diretório de Grupos CNPq)

Link Lattes: http://lattes.cnpq.br/4212511296309100

Aline Sommerhalder, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Docente do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas

Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Universidade Federal de São Carlos, atuando na linha de Educação Escolar: teorias e práticas (orientando mestrado e doutorado) com ênfase na Educação Infantil;

 Coordenadora do Centro de Pesquisa da Criança e de Formação de Educadores da Infância - Cfei (Diretório de Grupos CNPq)

Link Lattes: http://lattes.cnpq.br/4775432120371947

Fernando Donizete Alves, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Docente do Departamento de Educação Física e Motricidade Humana;

Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Universidade Federal de São Carlos, atuando na linha de Educação Escolar: teorias e práticas (orientando mestrado e doutorado) com ênfase na Educação Infantil e nos anos iniciais do Ensino Fundamental;

 Coordenador do Centro de Pesquisa da Criança e de Formação de Educadores da Infância - Cfei (Diretório de Grupos CNPq

Link Lattes:  http://lattes.cnpq.br/3812723309905378

 

 

References

ARAÚJO, M. B. Ensaios sobre a aula: narrativas e reflexões da docência. Curitiba: Ibpex, 2010.

BARBOSA, M.C. S.; DELGADO, A. C. C.[et al.]. A infância no ensino fundamental de 9 anos. Porto Alegre: Penso, 2012.

BERNARDES, R. K.; VELLOSO, L. M. Experiências biográficas: reconhecer-se incompleto. In: SOUZA, Elizeu Clementino de (org.). (Auto)biografias e documentação narrativa: redes de pesquisa e formação. – Salvador: EDUFBA, 2015, p. 243-257.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Câmara de Educação Básica do Conselho Nacional de Educação. Resolução CEB 5 /2009. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais para o ensino fundamental. Secretaria de Educação Básica- Brasília: MEC, SEB, 2010.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ . Acesso em: 24 jun. 2018.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S.K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BRANDÃO, C. F.; PASCHOAL, J. D. (Orgs.). Ensino fundamental de nove anos: teoria e prática na sala de aula. São Paulo: Avercamp, 2009.

BROUGÈRE, G. Jogo e Educação. Porto Alegre: Artmed, 2003.

BROUGÈRE, G. Brinquedo e Cultura. São Paulo: Cortez, 2010.

BROUGÈRE, G. A criança e a cultura lúdica. In: KISHIMOTO, Tizuko Morchida (Org). O brincar e suas teorias. São Paulo: Cengage Learning, 2011, p.19-32.

CAMPOS, M. M.; ROSEMBERG, F. Critérios para um Atendimento em Creches que Respeite os Direitos Fundamentais das Crianças. Brasília: MEC/SEB, 2009.

COELHO, G. M. de S. Formação contínua e atividade de ensinar: produzindo sentidos sobre o brincar na Educação Infantil. Dissertação de mestrado, Programa de Pós-Graduação em Educação, na Universidade Federal do Piaui-Teresina, 2012.

EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Penso, 2016.

EMERIQUE, P.S. Brincaprende: dicas lúdicas para pais e professores. Campinas: Papirus, 2003.

FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo, Olho d’água, 1998.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GATTI, B. A.; BARRETTO, E. S. de S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.

GOMES, R. A análise de dados em pesquisa qualitativa. In: Minayo, M. C. S.(Org.) Pesquisa Social: Teoria, Método e Criatividade. Ed. Vozes; Petrópolis, 1999, p.67-80

JOSSO, M-C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

KISHIMOTO, T. M. Brinquedos e brincadeiras na Educação Infantil. Brasília: MEC, 2010.

KISHIMOTO, T.M. O Jogo e a Educação Infantil. São Paulo: Cengage Learning, 2011.

KOBAYASHI, M. C.; SOMMERHALDER, A.; ALVES, F. D. O que temos para brincar? Um estudo sobre os brinquedos encontrados na educação infantil. Revista NUPEM, Campo Mourão, v. 7, n. 12, p. 147-162, 2015

LARROSA, J. Literatura, Experiência e Formação. In: COSTA, M. V. (org.). Caminhos investigativos: novos olhares na pesquisa em educação. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007. p. 129-156.

LUDKE, M. e ANDRÉ, M. E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo, Editora Pedagógica e Universitária, 1986.

MAGNANI, E. M. A práxis ludo-pedagógica do professor da pré-escola. Tese de doutorado, Programa de Pós-Graduação em Educação – Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, 2012

MALAGUZZI, L. et al. I cento linguaggi dei bambini. Catalogo della mostra. Reggio Emilia: Reggio Children, 1996.

MARTINS, A. O.; ALVES, F. D. ; SOMMERHALDER, A. Brincar no recreio escolar: ouvindo crianças dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Educação em Foco, Belo Horizonte, v. 19, p. 241-262, 2016.

MATIAS, B. F. Narrativas de professoras: análise da construção dos saberes da prática de profissionais com experiência reconhecida. Dissertação de mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Viçosa, 2012.

MEIRELLES, R. (Org.). Território do Brincar: diálogo com escolas. São Paulo: Instituto Alana, 2015.

MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

OSTETTO, L. E. Arte e educação, crianças e adultos: diálogos para transver o mundo. In: II Congresso Internacional de Educação Física, Esporte e Lazer V Colóquio de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana - VI ShotoWorkshop, São Carlos, 2012. Anais... São Carlos, CIEFEL-CPQMH, p. 41-49.

SILVA, J. R. A brincadeira na Educação Infantil: uma experiência de pesquisa e intervenção. Dissertação de mestrado, Programa de Pós- Graduação em Educação – Mestrado – da Faculdade de Ciências e Tecnologia da UNESP, Campus de Presidente Prudente, 2012.

SOMMERHALDER, A.; ALVES, F. D. Jogo e a educação da infância: muito prazer em aprender. Curitiba, PR: CRV, 2011.

SOMMERHALDER, A.; ALVES, F.D.; MARTINS, A.de O. Brincar nos cotidianos da educação infantil: experiência educativa de formação humana para a vida. In: COLAUTTI, C.; MESSA, V.P. (org.). Reflexões pedagógicas para a educação infantil do município de São Carlos/SP. São Carlos. Prefeitura Municipal de São Carlos: FPMSC, 2018, p. 52-68.

SOUZA, E C de. O conhecimento de si: estágio e narrativas de formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A; Salvador, BA: UNEB, 2006.

SOUZA, S. J., KRAMER, S. Experiência humana, história de vida e pesquisa: Um estudo da narrativa, leitura e escrita de professores. In: KRAMER, S.; SOUZA, S. J. Histórias de Professores: Leitura, Escrita em Educação. São Paulo, Editora Ática, 1996, p.13-42.

TONUCCI, F. Quando as crianças dizem: agora chega! Porto Alegre: Artmed, 2005.

WINNICOTT, D. W. O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago Editora LTDA, 1975.

YIN, R. K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. São Paulo: Bookman, 1984.

Published

2021-12-02

How to Cite

Ferroni, C. de O., Sommerhalder, A., & Alves, F. D. (2021). Narrative about playing in childhood: contributions to training childhood education teachers. Perspectiva, 39(3), 1–21. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e69934