Mathematics in the recreation section of the periodical O Echo, edited by Colégio Anchieta from Porto Alegre/RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e70240

Abstract

This article analyzes the editions of the magazine O Echo, with emphasis on the mathematical knowledge present in the recreation section, existing from 1914 to 1933. As the theme is part of the History of Mathematics Education in the Rio Grande do Sul, this qualitative and documentary study is supported by cultural history to analyze the editions of the magazine, edited by Colégio Anchieta from Porto Alegre. The target audience was the school community and Brazilian Catholic youth. The idea was to insert something that included all the voices for the life of the studious youth, through texts, stories, information, and curiosities, emphasizing moral and religious aspects and education in general. In the Recreation section, puzzles, riddles, and problems predominate. Mathematical knowledge related to arithmetic, geometry, and algebra was observed. Numerical squares, some of these magic, curiosities associated with operations with natural numbers, problems involving fractions, equations and linear systems, sequences, possibilities, and logical reasoning, and challenges with elements and properties of flat geometric shapes were found. In this way, the editors of the magazine O Echo sought to arouse the interest and curiosity of the studious youth, during leisure time, contributing to the magazine's circulation and the formation of Catholic youth in the schools where it circulated.

Author Biographies

Silvio Luiz Martins Britto, Universidade Luterana do Brasil – ULBRA/ Canoas/RS; Faculdades Integradas de Taquara – FACCAT/Taquara/RS.

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil – ULBRA/Canoas/RS.

Pós-doutorando no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática – PPGECIM – da Universidade Luterana do Brasil – ULBRA/Canoas/RS.

Professor das Faculdades Integradas de Taquara – FACCAT/Taquara/RS.

Membro do Grupo de Pesquisas sobre Formação de Professores de Matemática – GPFPMat.

Malcus Cassiano Kuhn, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul Câmpus Lajeado/RS.

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil – ULBRA/Canoas/RS.

Estágio Pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática – PPGECIM, na Universidade Luterana do Brasil – ULBRA/Canoas/RS.

Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – IFSul Câmpus Lajeado/RS.

Chefe do Departamento de Ensino, Pesquisa e Extensão do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – IFSul Câmpus Lajeado/RS.

Coordenador do Curso de Pós-Graduação Lato Sensu Especialização em Educação e Saberes para os Anos Iniciais do Ensino Fundamental no IFSul Câmpus Lajeado/RS.

Coordenador do Polo UAB do IFSul Câmpus Lajeado/RS.

Membro da Câmara de Ensino do IFSul.

Membro titular da Câmara de Pesquisa, Inovação e Pós-graduação do IFSul, representando a grande área de Ciências Exatas e da Terra.

Membro titular do Conselho Editorial da Editora IFSul.

Membro do Grupo de Pesquisas sobre Formação de Professores de Matemática – GPFPMat.

Líder do Grupo de Pesquisa Estratégias de Ensino para Educação Básica e Profissional.

Arno Bayer, Universidade Luterana do Brasil – ULBRA/ Canoas/RS.

Doutor em Ciências da Educação pela Universidade Pontifícia de Salamanca – Espanha.

Professor e Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática – PPGECIM da ULBRA/Canoas/RS.

Líder do Grupo de Pesquisas sobre Formação de Professores de Matemática – GPFPMat.

References

CARVALHO, Maria Cecilia Costa e Silva. Padrões numéricos e sequências. São Paulo: Moderna, 1997.

CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.

LEITE, Luiz Osvaldo. A revista O ECHO e sua trajetória. Porto Alegre/RS, 16 mar. 2018. Estágio Pós-doutoral em Programa de Pós-Graduação. Entrevista concedida a XX.

O ECHO: revista ilustrada para a mocidade estudiosa. Typographia do Centro: Porto Alegre, 1914-1931.

O ECO: revista ilustrada para a mocidade brasileira. Tipografia do Centro: Porto Alegre, 1932-1969.

RELATÓRIO DO COLÉGIO ANCHIETA. Porto Alegre, 1914. p. 28.

SERRA, Áurea Esteves. As associações de alunos das escolas normais do Brasil e de Portugal: apropriação e representação (1906-1927). 2010. 290 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2010.

SPOHR, I. Memórias dos 665 Jesuítas da Província do Brasil Meridional. Novembro de 1867 – novembro de 2011. Porto Alegre: Livraria e Editora Padre Reus, 2011.

VALENTE, Wagner Rodrigues. História da Educação Matemática: interrogações metodológicas. REVEMAT – Revista Eletrônica de Educação Matemática, UFSC, v. 2.2, p. 28-49, 2007.

Published

2021-08-10

How to Cite

Britto, S. L. M., Kuhn, M. C., & Bayer, A. (2021). Mathematics in the recreation section of the periodical O Echo, edited by Colégio Anchieta from Porto Alegre/RS. Perspectiva, 39(2), 1–24. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e70240