Youtube and mathematic education: a study of specialized channels in teaching school mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e70781

Abstract

This article is the outcome of a research project that aimed to analyze the main characteristics of Brazilian YouTube channels specialized in transmitting and teaching mathematical content. To achieve the research objective, we elaborated four specific objectives built from a group of questions about the context delimited by the YouTube platform. The theoretical basis used in the study is linked to authors who address the theme of educational technologies. We used netnography as the research methodology in this study, once it deals with relational dynamics on the internet. For this, we listed the five highest number of subscribers in Brazilian YouTube channels specialized in producing school mathematics content. The results of the study show that: the strategies and resources used by YouTubers are similar to those commonly used in face-to-face teaching, strongly guided in expository classes; there is a tendency, at the time of planning and elaborating the video lessons, that they are not too long, ranging from 8 to 14 minutes; in channels with a larger number of subscribers, the number of comments is higher and more distributed among video classes; as for the nature of the comments, there was a strong presence of thanks and questions on the mathematical content presented; and, finally, we observed that the users' interaction with each other in those channels, and between the users and those responsible for the channels was insignificant.

Author Biographies

Débora de Lima Velho Junges, Instituto Federal Catarinense

Doutora (2017) e Mestre (2013) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela mesma instituição (2010). Atualmente é Técnica em Assuntos Educacionais atuando junto ao Instituto Federal Catarinense. Também atua como colaboradora, revisora técnica e avaliadora de materiais didáticos. É líder do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar Educação, Sociedade e Tecnologias (GESTEC; http://gestec.fraiburgo.ifc.edu.br), e membro do Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Educação Matemática e Sociedade (GIPEMS) e do Grupo Interdisciplinar Pomares do Saber (GIPS) que integram o Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPQ. Interessada principalmente nos seguintes temas: educação, educação matemática e práticas pedagógicas.

Lucas Pereira da Rosa, Universidade Feevale

Mestrando em Indústria Criativa pela Universidade Feevale e graduado em Marketing pela Universidade Cidade de São Paulo (2018). Cursando a Pós-Graduação em Comunicação Empresarial e Marketing Digital pela Unicesumar, e a Especialização em Realidade Virtual pela Universidade de Londres.

Amanda Gatti, Instituto Federal Catarinense

Bolsista de Iniciação Científica – Instituto Federal Catarinense–IFC

References

AMARAL, Adriana; NATAL, Geórgia; VIANA, Lucina. Netnografia como aporte metodológico da pesquisa em comunicação digital. Revista Famecos. n. 20, p. 34-40, 2008.

AMARAL, Rúbia Barcelos. Vídeo na Sala de Aula de Matemática: que possibilidades? Educação Matemática em Revista. n. 40, p. 38–47, nov. 2013.

AMARASEKARA, Inoka; GRANT, Will J. Exploring the YouTube science communication gender gap: A sentiment analysis. Public Understanding of Science. v. 28, n. 1, p. 68-84, 2019.

ANGELO, Claudia Laus. Uma leitura das falas de alunos do ensino fundamental sobre a aula de Matemática. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro/SP, 2012.

ANGELO, Cristiane Borges. Utilização de vídeos didáticos nas aulas de matemática. 13, 2011. Recife – PE. Brasil. Anais do XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática. XIII CIAEM-IACEM. Recife: Brasil, 2011.

ARAYA, Elizabeth Roxana Mass. Informação na Web Colaborativa: um olhar para o Direito Autoral e as alternativas emergente. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Departamento de Biblioteconomia e Ciência da Informação. Universidade Estadual Paulista – UNESP, Marília/SP, 2009.

BAREFOOT, Darren; SZABO, Julie. Manual de marketing em mídias sociais. Novatec Editora, São Paulo, 2016.

BISPO, Luana Maria Cavalcanti; BARROS, Kelly Cristiane. Vídeos do Youtube como recurso didático para o ensino de história. Atos de Pesquisa em Educação. Blumenau, v. 11, n. 3, p. 856-868, set./dez. 2016.

BRAGA, Adriana. Técnica etnográfica aplicada à comunicação online: uma discussão metodológica. UNIrevista. v. 1, n. 3, p. 1-11, jul. 2006.

CAMINADA, Thiago Amorim; SCHLINDWEIN, André Felipe; JOHN, Valquiria Michela. Entre o escárnio e o ódio: haters e trolls no Facebook do G1. IN: ENPECOM - Anais do VIII Encontro de Pesquisa em Comunicação. Curitiba: UFPR, 2016.

CORREA, Adriana Moreira de Souza; PEREIRA, Hérica Paiva. O Youtube como ferramenta pedagógica em sala de aula: uma prática de letramento. Revista de Pesquisa Interdisciplinar. Cajazeiras, v. 1, Ed. Especial, p. 381–389, set./dez. 2016.

FIDELIS, João Pedro S.; GIBIN, Gustavo B. Contextualização como estratégia didática em vídeo-aulas de química. Revista Virtual de Química. v. 8, n. 3, p. 716-722, 2016.

GOMEZ, Margarita Victoria. Educação em rede: uma visão emancipadora. São Paulo: Cortez, 2004.

HINE, Christine. Virtual Ethnography. London: Sage, 2000.

KOZINETS, Robert. V. Netnografia: Realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso, 2014.

KOZINETS, Robert V. On netnography: Initial Reflections on Consumer Research Investigations of Cyberculture. Evanston, Illinois: 1997.

MATTAR, João. Youtube na educação: o uso de vídeos em EaD. In: Congresso Internacional Abed de Educação a Distância. Anais… Fortaleza: Associação Brasileira de Educação a Distância, 2009.

OLIVEIRA, Milena Cabral de Oliveira; LINS, Stanislleya Kaennia Ferreira. Inovar no ensino da matemática. Revista de Pesquisa Interdisciplinar. Cajazeiras, n. 2, suplementar, p. 161-167, set. 2017.

OLIVEIRA, Priscila Patrícia Moura. O Youtube como ferramenta pedagógica. Anais do Simpósio Nacional de Educação a Distância. São Paulo, p. 1-14, 2016.

PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants, Part II: Do They Relly Think Differently? University Press. v. 9, n. 6, 2001.

REBS, Rebeca Recuero. Reflexão Epistemológica da Pesquisa Netnográfica. Revista de Comunicação e Epistemologia da Universidade Católica de Brasília. Brasília, n. 8, p. 74-102, 2011.

RIBEIRO, Estanderlinda Bandeira de Melo; et. al. A importância e contribuição das mídias sociais no processo de ensino e aprendizagem no ensino fundamental II. In: III Congresso Nacional de Educação. Anais: Cenários contemporâneos: a educação e suas multiplicidades. Natal, p. 1-8, 2016.

SANTOS, Aparecida Raquel Gonçalves dos; GONÇALVES, Paulo Gonçalo Farias. Videoaulas na aprendizagem em matemática: um olhar para os canais do youtube. Revista Tecnologias na Educação. v. 19, n. 9, p. 1-13, jul. 2017.

SANTOS, José Wilson dos. et. al. A produção de vídeo aulas como recurso e complemento de ensino. In: 8º Encontro de Ensino, Pesquisa e Extensão. Anais... Mato Grosso do Sul, p. 1-6, 2014.

SAFKO, Lon; BRAKE, David K. A Bíblia da Mídia Social: Táticas, Ferramentas e Estratégias para construir e transformar negócios. São Paulo: Blucher, 2010.

SILVA, Ana Maria da. O vídeo como recurso didático no ensino de matemática. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2011.

SILVA, Marco Polo Oliveira da. Youtube, juventude e escola em conexão: a produção da aprendizagem ciborgue. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2016.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. Relatório de atividades 2017. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/42.pdf?1324790809. Acesso em: 05 out. 2019.

VIEIRA, Ketelyn Paravidini. Videoaulas no processo de ensino e aprendizagem de Matemática: possibilidades e entraves. Monografia (Graduação). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense. Campos dos Goytacazes, RJ, 2017.

YOUTUBE EDU. Disponível em: https://www.youtube.com/channel/Ucs_n045yHUiC-CR2s8AjIwg. Acesso em: 05 out. 2019.

Published

2021-03-17

How to Cite

Junges, D. de L. V., Rosa, L. P. da ., & Gatti, A. (2021). Youtube and mathematic education: a study of specialized channels in teaching school mathematics. Perspectiva, 39(1), 1–20. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e70781