Studies on the professional identity of Mathematics teacher: The State of the Question

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e71004

Abstract

This article discusses teacher education, particularly those who teach Mathematics, inserting itself among studies that address subjective aspects of teacher education, focusing on the understanding of the teacher as a person. In this context, it promotes reflections on the identity of the Mathematics teacher, because understanding how this individual sees himself and becomes a teacher, through his personal and professional identities, has proven to be a pertinent way to enhance their training and practice. Thus, seeking to know how research on this theme has been developed at the national level, this writing aims to identify and analyze works that investigate the professional identity of the Mathematics teacher. To this end, it makes use of the methodological contribution State of the Question, mapping the scientific production related to the theme, observing the guiding questions, theoretical references, methodologies employed, and the results of research. Among the results, we point out the regularity of production in this theme, with a strong presence of research in the south and southeast of the country; consistency in the theoretical field, with regard to references, Claude Dubar being the most cited author among the works; diversity as to subjects surveyed; and data on elements that imply the constitution of the teaching identity, namely: life trajectory, training (initial and continuing), professional development, teaching practices, socialization contexts, among others. It is stated that the current scenario of research on the professional identity of the Mathematics teacher is understood as promising.

Author Biographies

Carlos Ian Bezerra de Melo, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Pesquisa Identidade Docente e Formação de Professores, com ênfase na formação inicial do professor de Matemática. Desenvolve atividades relacionadas à Educação Matemática junto ao Grupo de Pesquisa em Educação Matemática da FECLESC (GPEM/FECLESC) e faz parte do Grupo de Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS/PPGE/UECE). Tem afinidade pelos temas: formação e desenvolvimento profissional em Educação, com ênfase na área de Matemática; identidade docente; Educação Matemática; currículo e ensino.

Silvina Pimentel Silva, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (2008), com pós-doutorado pela UnB (2013), mestrado em Educação pela UFC (1992). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (1978). Atualmente é professora do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado) da UECE. Coordena o curso de Pedagogia do Parfor/UECE. É pesquisadora e membro do grupo de pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade - EDUCAS na qual desenvolve pesquisa sobre formação de professores e a relação ensino e pesquisa. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Administração de Sistemas Educacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: gestão, formação de professores, estágio, pesquisa e ensino e didática.

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Published

2021-08-02

How to Cite

Melo, C. I. B. de, & Silva, S. P. (2021). Studies on the professional identity of Mathematics teacher: The State of the Question. Perspectiva, 39(2), 1–19. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e71004