Political project of the school without party: interests and hidden values
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e71114Abstract
This bibliographical and document article aims to discuss elements that hide in the speeches and bills that defend School without Party. This theme has been gaining prominence since 2014 with the approval of municipal and state legislation, as well as in the Federal Chamber, with the PL n. 867/2015, and in the Senate, with the PL n. 193/2016. The aim is to include, in Law n. 9.394/1996 (Brazil, 1996), the concept of the political, ideological, and religious neutrality of the State. The article begins with an introduction, locating the problem, contextualizes the School without Party in Brazil, its origin, political interventions, and proposed laws that are being forwarded, discussed, and approved in city councils, state legislative assemblies, the Federal Chamber, and the Federal Senate; problematizes the concept of scientific, political and ideological neutrality and concludes by pointing out some challenges that this debate poses to educators and society in relation to plurality, sociocultural diversity, and democracy.
References
ABRANCHES, Sérgio [et al.]. Democracia em risco: 22 ensaios sobre o Brasil hoje. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
ALGEBAILE, E. Escola sem Partido: o que é, como age, para que serve. In: FRIGOTTO, G. (Org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade. Rio de Janeiro: UERJ, 2017, p. 63-74.
BÁRBARA, I. S. M. S.; CUNHA, F. L.; BICALHO, P. G. Escola sem Partido: visibilizando racionalidades, analisando governamentalidades. In: FRIGOTTO, G. (Org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade. Rio de Janeiro: UERJ, 2017, p. 105-120.
BRASIL. Constituição. Constituição da República federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.
BRASIL. Lei n. 9394/96. Estabelece as Leis e Diretrizes e Bases da Educação brasileira, 1996.
BRASIL. CÂMARA DOS DEPUTADOS. Projeto de Lei n. 867/2015. Inclui entre as diretrizes e bases da educação o "Programa Escola sem Partido". Disponível em: http://www.camara.gov.br/sileg/integras/1317168.pdf. Acesso em: 8 de jan. 2018.
CASARA, R. R. Estado pós-democrático: neo-obscurantismo e gestão dos indesejáveis. Rio de Janeiro: Guanabara, 2017.
CIAVATTA, M. Resistindo aos dogmas do autoritarismo. In: FRIGOTTO, G. (Org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade. Rio de Janeiro: UERJ, 2017, p. 7-15.
COMTE, A. Curso de Filosofia positiva. In: COMTE, Augusto. Os pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1978, p. 3-39.
DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaios sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
DESCARTES, R. Discurso sobre o método. In: DESCARTES, R. Os pensadores. 4.ed. São Paulo: Nova Cultural, 1987, p. 25-71.
DURKHEIM, E. As regras do método sociológico. 13.ed. São Paulo: Editora Nacional, 1987.
ESPINOSA, B. S.; QUEIROZ, F. B. C. Breve análise sobre as redes do Escola sem Partido. In: FRIGOTTO, G. (Org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade. Rio de Janeiro: UERJ, 2017, p. 49-62.
FERNANDES, F. A integração do negro na sociedade de classes. Vol. I. São Paulo: Ática, 1978a.
FERNANDES, F. A integração do negro na sociedade de classes. Vol. II. São Paulo: Ática, 1978b.
FRIGOTTO, G. A gênese das teses da Escola sem Partido: esfinge e ovo da serpente que ameaçam a sociedade e a educação. In: FRIGOTTO, G. (Org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade. Rio de Janeiro: UERJ, 2017, p. 17-34.
GIDDENS, A. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
HAN, B. C. Sociedade do cansaço. 2.ed. Petrópolis: Vozes, 2017.
HEIDEGGER, M. Sobre a essência da verdade. São Paulo: livraria Duas Cidades, 1970.
JAPIASSU, H. O mito da neutralidade científica. 2.ed. Rio de Janeiro: Imago, 1981.
LEVITSKY, Steven; ZIBLATT, Daniel. Como as democracias morrem. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.
MARX, K. O 18 de Brumário de Luís Bonaparte. São Paulo: Boitempo, 2011.
MATTOS, A. [et. al.]. Educação e liberdade: apontamentos para um bom combate ao Projeto de Lei Escola sem Partido. In: FRIGOTTO, G. (Org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade. Rio de Janeiro: UERJ, 2017, p. 87-104.
ORSO, P. J. Reestruturação curricular no caminho inverso ao do ideário do Escola sem Partido. In: FRIGOTTO, G. (Org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade. Rio de Janeiro: UERJ, 2017, p. 133-144.
PENNA, F. A. A Escola sem Partido como chave de leitura do fenômeno educacional. In: FRIGOTTO, G. (Org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade. Rio de Janeiro: UERJ, 2017, p. 35-48.
RAMOS, M. N. Escola sem Partido: a criminalização do trabalho pedagógico. In: FRIGOTTO, G. (Org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade. Rio de Janeiro: UERJ, 2017, p. 75-85.
SANTOS, B. S. Introdução a uma Ciência Pós-Moderna. São Paulo: Graal, 1989.
SANTOS, B. S. (Org.). Conhecimento prudente para uma vida decente: um discurso sobre as ciências revisitado. São Paulo: Editora Cortez, 2004.
SANTOS, B. S. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. 7.ed. São Paulo: Cortez, 2009.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Um Discurso sobre as Ciências. 7.ed. São Paulo: Editora Cortez, 2010a.
SANTOS, B. S.; MENEZES, M. P. Introdução. In: SANTOS, B. S.; MENEZES, M. P. (Orgs.). Epistemologia do Sul. São Paulo: Cortez, 2010b, p. 15-27.
SOUZA, J. A construção social da subcidadania: para uma sociologia política da modernidade periférica. 2.ed. Belo Horizonte: EdUFMG, 2012.
SOUZA, J. Ralé brasileira: quem é e como vive. 2.ed. Belo Horizonte: EdUFMG, 2016.
SOUZA, J. A elite do atraso: da escravidão à Lava Jato. São Paulo, Leya, 2017.
SOUZA, R.; OLIVEIRA, T. F. A doxa e o logos na educação: o avanço do irracionalismo. In: FRIGOTTO, G. (Org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade. Rio de Janeiro: UERJ, 2017, p. 121-131.
TIBURI, M. Como conversar com um fascista: reflexões sobre o cotidiano autoritário brasileiro. 10.ed. Rio de Janeiro: Record, 2017.
WALLERSTEIN, I. Impensar a ciência social: os limites dos paradigmas do século XIX. São Paulo: Ideias & Letras, 2006.
WALLERSTEIN, I. Las incertidumbres del saber. Barcelona: Gedisa Editorial, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Telmo Marcon, Ivan Penteado Dourado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
