The notebooks of Guimarães Rosa and Eduardo Coutinho: some approximations with research in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e71304

Abstract

The notebooks are tools used by researchers, writers, artists and other people to make their notes, their appointments of what they observe about life, their perceptions, affections, feelings, study, reflections. Generally, are written in these notebooks small phrases, sometimes intuitive, descriptions of everyday scenes, words and expressions, fragments of classes, lectures, quotes, drawings, lyrics, scenes from a film, a sketch of a poem… a lot of things fit in a notebook. This article aims to present fragments of the notebooks of Guimarães Rosa and Eduardo Coutinho, in order to reflect on the importance of these notebooks in research in education. The bibliographic research was used to analyze the notebooks, which were consulted in archives, exhibitions and through other research already published. We believe that notebooks can contribute with inventive examples of making notes, inspiring researchers in the field of Education to build their own ways of taking notes, expanding the methodological possibilities of research in education by establishing relationships with the arts, movie and literature.

Author Biography

Giovana Scareli, Universidade Federal de São João del-Rei

Departamento de Ciências da Educação (DECED)

Programa de Pós-Graduação em Educação (PPEDU)

Grupo de Pesquisa em Educação, Filosofia e Imagem (GEFI)

References

BARROS, Laura Pozzana; KASTRUP, Virgínia. Cartografar é acompanhar processos. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividades. Porto Alegre: Sulina, 2012, p. 52-75.

BERGSON, Henri. Matéria e memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. Trad. Paulo Neves. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Escrito com o olho – anotações de um itinerário sobre imagens e fotos entre palavras e idéias. In: ECKERT, Cornélia; NOVAES, Caiuby (Org.). O imaginário e o poético nas ciências sociais. Bauru, SP: EDUSC, 2005, p. 157-183.

CAVALCANTE, N. Cadernetas de viagem de João Guimarães Rosa: fonte de criação literária. Veredas: Revista da Associação Internacional de Lusitanistas, n. 8, 1 ago. 2007, p. 303-318.

GATTI, Bernardete; ANDRÉ, Marli. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em Educação no Brasil. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicole (Org.). Metodologias da pesquisa qualitativa em Educação: teoria e prática. Petrópolis: RJ: Vozes, 2010, p. 29-38.

KASTRUP, Virgínia. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividades. Porto Alegre: Sulina, 2012, p. 32-51.

LARROSA, Jorge; RECHIA, Karen. P de professor. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018.

LEONEL, Maria Célia de Moraes. Guimarães Rosa alquimista: processos de criação do texto. 1985. Tese (Doutorado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1985.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MATTOS, Carlos Alberto. Sete faces de Eduardo Coutinho. São Paulo: Martins Fontes, 2019.

MEYER, Mônica. Ser-tão natureza – a natureza de Guimarães Rosa. 1998. Tese (Doutorado)-Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1998.

MEYER, Mônica. As Anotações de Viagem de Guimarães Rosa pelo Sertão de Minas Gerais. Graphos, João Pessoa, Edição Especial, 2006, p. 53-61.

PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividades. Porto Alegre: Sulina, 2012.

PASSOS, Eduardo; BARROS, Regina Benevides de. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividades. Porto Alegre: Sulina, 2012, p. 17-31.

ROSA, Vilma Guimarães. Relembramentos: João Guimarães Rosa, meu pai. 2. ed. rev. e ampl. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.

SCARELI, Giovana. Santo Forte: cinema e educação na obra de Eduardo Coutinho. São Cristóvão: Editora da UFS, 2012.

VASCONCELOS, Sandra Guardini Teixeira. Baú de alfaias. 1984. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1984.

Published

2021-03-17

How to Cite

Scareli, G. (2021). The notebooks of Guimarães Rosa and Eduardo Coutinho: some approximations with research in education . Perspectiva, 39(1), 1–19. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e71304