The notebooks of Guimarães Rosa and Eduardo Coutinho: some approximations with research in education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e71304Abstract
The notebooks are tools used by researchers, writers, artists and other people to make their notes, their appointments of what they observe about life, their perceptions, affections, feelings, study, reflections. Generally, are written in these notebooks small phrases, sometimes intuitive, descriptions of everyday scenes, words and expressions, fragments of classes, lectures, quotes, drawings, lyrics, scenes from a film, a sketch of a poem… a lot of things fit in a notebook. This article aims to present fragments of the notebooks of Guimarães Rosa and Eduardo Coutinho, in order to reflect on the importance of these notebooks in research in education. The bibliographic research was used to analyze the notebooks, which were consulted in archives, exhibitions and through other research already published. We believe that notebooks can contribute with inventive examples of making notes, inspiring researchers in the field of Education to build their own ways of taking notes, expanding the methodological possibilities of research in education by establishing relationships with the arts, movie and literature.
References
BARROS, Laura Pozzana; KASTRUP, Virgínia. Cartografar é acompanhar processos. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividades. Porto Alegre: Sulina, 2012, p. 52-75.
BERGSON, Henri. Matéria e memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. Trad. Paulo Neves. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Escrito com o olho – anotações de um itinerário sobre imagens e fotos entre palavras e idéias. In: ECKERT, Cornélia; NOVAES, Caiuby (Org.). O imaginário e o poético nas ciências sociais. Bauru, SP: EDUSC, 2005, p. 157-183.
CAVALCANTE, N. Cadernetas de viagem de João Guimarães Rosa: fonte de criação literária. Veredas: Revista da Associação Internacional de Lusitanistas, n. 8, 1 ago. 2007, p. 303-318.
GATTI, Bernardete; ANDRÉ, Marli. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em Educação no Brasil. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicole (Org.). Metodologias da pesquisa qualitativa em Educação: teoria e prática. Petrópolis: RJ: Vozes, 2010, p. 29-38.
KASTRUP, Virgínia. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividades. Porto Alegre: Sulina, 2012, p. 32-51.
LARROSA, Jorge; RECHIA, Karen. P de professor. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018.
LEONEL, Maria Célia de Moraes. Guimarães Rosa alquimista: processos de criação do texto. 1985. Tese (Doutorado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1985.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MATTOS, Carlos Alberto. Sete faces de Eduardo Coutinho. São Paulo: Martins Fontes, 2019.
MEYER, Mônica. Ser-tão natureza – a natureza de Guimarães Rosa. 1998. Tese (Doutorado)-Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1998.
MEYER, Mônica. As Anotações de Viagem de Guimarães Rosa pelo Sertão de Minas Gerais. Graphos, João Pessoa, Edição Especial, 2006, p. 53-61.
PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividades. Porto Alegre: Sulina, 2012.
PASSOS, Eduardo; BARROS, Regina Benevides de. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividades. Porto Alegre: Sulina, 2012, p. 17-31.
ROSA, Vilma Guimarães. Relembramentos: João Guimarães Rosa, meu pai. 2. ed. rev. e ampl. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.
SCARELI, Giovana. Santo Forte: cinema e educação na obra de Eduardo Coutinho. São Cristóvão: Editora da UFS, 2012.
VASCONCELOS, Sandra Guardini Teixeira. Baú de alfaias. 1984. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1984.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Giovana Scareli
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.