On Durkheim’s currentness for sociology of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e73081

Abstract

The article discusses the extent to which Durkheim remains relevant to the contemporary debate in the field of Sociology of Education. In the first part, a more general analysis of some of the main propositions and concepts of Durkheimian sociology is produced. In the second part, it reflects more directly on the author's contribution to the area of education. Two dimensions are highlighted. The first concerns the author's conceptions of social justice and the role that the school system can play as an instrument for building a more just society. The second refers to the relations that Durkheim establishes between education and morals. The article concludes that Durkheim's positions on these two themes can still greatly enrich the debate in the area of Sociology of Education.

Author Biography

Cláudio Marques Nogueira, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Educação e Professor Titular de Sociologia da Educação do Departamento de Ciências Aplicadas à Educação - DECAE, da Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG

References

ARENDT, Hannah. A crise na educação. In: ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 1988. p. 221-247.

BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2003. p. 39-64.

CARDI, François, PLANTIER, Joelle (ed.). Durkheim, sociologue de l’éducation. Paris, L’Harmattan, 1993.

DAVIS, Kingsley; MOORE, Wilbert. Alguns princípios de estratificação. In: BERTELLI, Antônio Roberto; PALMEIRA, Moacir G. S.; VELHO, Otávio Guilherme C. A. (org.). Estrutura de classes e estratificação social. Rio de Janeiro: Zahar, 1969. p. 114-132.

DUBET, François. O que é uma escola justa? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 123, p. 539-555, 2004. Disponível em: https://bit.ly/31Z8DEU. Acesso em: 20 nov. 2021.

DUBET, François. Sociologia da Experiência. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.

DURKHEIM, Émile. As regras do método sociológico. São Paulo: Abril Cultural, 1973. (Coleção Os Pensadores, v. XXXIII).

DURKHEIM, Émile. O dualismo da natureza humana e as suas condições sociais. In: DURKHEIM, Émile. A ciência social e a ação. Lisboa: Bertrand, 1975. p. 289-303.

DURKHEIM, Émile. Lições de Sociologia: a moral, o direito e o Estado. São Paulo: EdUSP, 1983.

DURKHEIM, Émile. A divisão do trabalho social. 3. ed. Lisboa: Editorial Presença, 1989. v. 1.

DURKHEIM, Émile. A divisão do trabalho social. 3. ed. Lisboa: Editorial Presença, 1991. v. 2.

DURKHEIM, Émile. A evolução pedagógica na França. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

DURKHEIM, Émile. O ensino da moral na escola primária. São Paulo: Cebrap, 2007.

DURKHEIM, Émile. A educação moral. Petrópolis: Vozes, 2008.

DURKHEIM, Émile. Sociologia e filosofia. São Paulo: Edipro, 2015.

DURKHEIM, Émile. Educação e sociologia. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2017a.

DURKHEIM, Émile. O individualismo e os intelectuais. São Paulo: EdUSP, 2017b.

FILLOUX, Jean-Claude. Durkheim et l’éducation. Paris: Press universitaires de France, 1993.

GIDDENS, Anthony. Autoridade moral e educação. In: GIDDENS, Anthony. As ideias de Durkheim. São Paulo: Editora Cultrix, 1978. p 46-58.

GOMES, Cândido Alberto. A educação em perspectiva sociológica. São Paulo: EPU, 1994.

LAHIRE, Bernard. O homem plural: os determinantes da ação. Petrópolis: Vozes, 2002.

MANACORDA, Mario Alighiero. Marx e a pedagogia moderna. Campinas: Alínea, 2017.

NOGUEIRA, Maria Alice. A sociologia da educação do final dos anos 60/início dos anos 70: o nascimento do paradigma da reprodução. Em aberto, Brasília, v. 9, n. 46, p. 49-56, 1990. Disponível em: https://bit.ly/3GGKySl. Acesso em: 20 nov. 2021.

PETITAT, André. Produção da escola: produção da sociedade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

PLAISANCE, Eric. Para uma sociologia da pequena infância. Educ. Soc., Campinas, v. 25, n. 86, p. 221-241, abr. 2004. Disponível em: https://bit.ly/3IJBHRF. Acesso em: 20 nov. 2021.

TOURAINE, Alain. O retorno do actor: ensaio sobre sociologia. Lisboa: Instituto Piaget, 1984.

WEISS, Raquel. A concepção de educação de Durkheim como chave para a passagem entre positivo e normativo. In: MASSELA, Alexandre et al. (org.). Durkheim:150 anos. Belo Horizonte: Argumentum, 2009. p. 169-189.

Published

2021-12-20

How to Cite

Nogueira, C. M. (2021). On Durkheim’s currentness for sociology of education. Perspectiva, 39(4), 1–25. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e73081

Issue

Section

A Polifonia da Sociologia da Educação Hoje: entre a atualidade dos clássicos e dos contemporâneos