On Durkheim’s currentness for sociology of education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e73081Abstract
The article discusses the extent to which Durkheim remains relevant to the contemporary debate in the field of Sociology of Education. In the first part, a more general analysis of some of the main propositions and concepts of Durkheimian sociology is produced. In the second part, it reflects more directly on the author's contribution to the area of education. Two dimensions are highlighted. The first concerns the author's conceptions of social justice and the role that the school system can play as an instrument for building a more just society. The second refers to the relations that Durkheim establishes between education and morals. The article concludes that Durkheim's positions on these two themes can still greatly enrich the debate in the area of Sociology of Education.
References
ARENDT, Hannah. A crise na educação. In: ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 1988. p. 221-247.
BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2003. p. 39-64.
CARDI, François, PLANTIER, Joelle (ed.). Durkheim, sociologue de l’éducation. Paris, L’Harmattan, 1993.
DAVIS, Kingsley; MOORE, Wilbert. Alguns princípios de estratificação. In: BERTELLI, Antônio Roberto; PALMEIRA, Moacir G. S.; VELHO, Otávio Guilherme C. A. (org.). Estrutura de classes e estratificação social. Rio de Janeiro: Zahar, 1969. p. 114-132.
DUBET, François. O que é uma escola justa? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 123, p. 539-555, 2004. Disponível em: https://bit.ly/31Z8DEU. Acesso em: 20 nov. 2021.
DUBET, François. Sociologia da Experiência. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.
DURKHEIM, Émile. As regras do método sociológico. São Paulo: Abril Cultural, 1973. (Coleção Os Pensadores, v. XXXIII).
DURKHEIM, Émile. O dualismo da natureza humana e as suas condições sociais. In: DURKHEIM, Émile. A ciência social e a ação. Lisboa: Bertrand, 1975. p. 289-303.
DURKHEIM, Émile. Lições de Sociologia: a moral, o direito e o Estado. São Paulo: EdUSP, 1983.
DURKHEIM, Émile. A divisão do trabalho social. 3. ed. Lisboa: Editorial Presença, 1989. v. 1.
DURKHEIM, Émile. A divisão do trabalho social. 3. ed. Lisboa: Editorial Presença, 1991. v. 2.
DURKHEIM, Émile. A evolução pedagógica na França. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
DURKHEIM, Émile. O ensino da moral na escola primária. São Paulo: Cebrap, 2007.
DURKHEIM, Émile. A educação moral. Petrópolis: Vozes, 2008.
DURKHEIM, Émile. Sociologia e filosofia. São Paulo: Edipro, 2015.
DURKHEIM, Émile. Educação e sociologia. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2017a.
DURKHEIM, Émile. O individualismo e os intelectuais. São Paulo: EdUSP, 2017b.
FILLOUX, Jean-Claude. Durkheim et l’éducation. Paris: Press universitaires de France, 1993.
GIDDENS, Anthony. Autoridade moral e educação. In: GIDDENS, Anthony. As ideias de Durkheim. São Paulo: Editora Cultrix, 1978. p 46-58.
GOMES, Cândido Alberto. A educação em perspectiva sociológica. São Paulo: EPU, 1994.
LAHIRE, Bernard. O homem plural: os determinantes da ação. Petrópolis: Vozes, 2002.
MANACORDA, Mario Alighiero. Marx e a pedagogia moderna. Campinas: Alínea, 2017.
NOGUEIRA, Maria Alice. A sociologia da educação do final dos anos 60/início dos anos 70: o nascimento do paradigma da reprodução. Em aberto, Brasília, v. 9, n. 46, p. 49-56, 1990. Disponível em: https://bit.ly/3GGKySl. Acesso em: 20 nov. 2021.
PETITAT, André. Produção da escola: produção da sociedade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
PLAISANCE, Eric. Para uma sociologia da pequena infância. Educ. Soc., Campinas, v. 25, n. 86, p. 221-241, abr. 2004. Disponível em: https://bit.ly/3IJBHRF. Acesso em: 20 nov. 2021.
TOURAINE, Alain. O retorno do actor: ensaio sobre sociologia. Lisboa: Instituto Piaget, 1984.
WEISS, Raquel. A concepção de educação de Durkheim como chave para a passagem entre positivo e normativo. In: MASSELA, Alexandre et al. (org.). Durkheim:150 anos. Belo Horizonte: Argumentum, 2009. p. 169-189.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cláudio Marques Nogueira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
