Notes on setting up social and the cultural industry as mediation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e76759

Abstract

The present essay discussed, based on the concept of cultural industry, the need for a new configuration of the social in contemporary times. In addition to Th. Adorno, the discussion is supported by the writings of Stuart Hall and Nestor Garcia Canclini. These authors, in turn, praise the processes of the cultural industry in its integrating dimension, despite the deleterious effect of a globalization conceived unilaterally by the central countries to the detriment of the peripheral ones. We argue that training and cultural context play a central role in the elaboration of cultural mechanisms as a condition for the subject's realization. Critical theory and Cultural Studies (conceptual field) clarify some of the universal ills represented, to some extent, by the configurations of culture and popular culture.

Author Biographies

Christian Muleka Mwewa, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Professsor e coordenador do PPGEdu/CPTL; professor no PPGEdu/FAED ambos na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). 

Alex Sander da Silva, Universidade do Extremo Sul Catarinense

Possui graduação em Filosofia pela Universidade do Sul de Santa Catarina (1996) e Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005). Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande de Sul (2010). Pós-Doutorado PNPD/CAPES no PPGE/UNIMEP no núcleo de História e Filosofia da Educação (2014). Foi coordenador Institucional do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID - 2011-2013). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Formação Cultural e Sociedade (GEFOCS).Doutor em Educação pela PUC-RS.

Juliana Silva Rando, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (Campus Três Lagoas/CPTL).

References

ADORNO, Theodor Ludwig. Prefácio. In: BENJAMIN, Walter. Sobre arte, técnica, linguagem e política. Tradução de Maria L. Moita, Maria A. Cruz e Manuel Alberto. Lisboa: Relógio d’água, 1992.

ADORNO, Theodor Ludwig; BENJAMIN, Walter. Correspondance 1928-1940. Paris: Gallimard, 2006.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sergio P. Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994. (Obras escolhidas, v. 1).

CANCLINI, Nestor Garcia. Diferentes, desiguales y desconectados: mapas de la interculturalidad. Barcelona: Gedisa, 2006.

CANCLINI, Nestor Garcia. A globalização imaginada. São Paulo: Iluminuras, 2007.

CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas Híbridas. 4. ed. São Paulo: EdUSP, 2008.

EAGLETON, Terry. A ideia de cultura. São Paulo: Unesp, 2005.

FANON, Frantz. Les damnés de la terre. Paris: Éditions la découverte & Syros, 2002.

GAGNEBIN, J-M. História e narração em Walter Benjamin. São Paulo: Perspectiva, 2004. P. 31-53.

GIDDENS, Antony. As consequencias da modernidade. Sao Paulo: Editora da UNESP, 1990.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Tradução Adelaine la Guardia Resende et al. Belo Horizonte: UFMG; Brasília: Unesco Brasil, 2003.

HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor W. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

MWEWA, Muleka. Adorno, Hall e Canclini: a Formação na constelação das mediações culturais. 2010. 204 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.

Published

2022-03-08

How to Cite

Mwewa, C. M., Silva, A. S. da, & Rando, J. S. (2022). Notes on setting up social and the cultural industry as mediation. Perspectiva, 40(1), 1–19. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e76759

Issue

Section

Dossiê Teoria Crítica da Sociedade e (declínio da) Formação