From the teacher infirmity to the epistemological problem: the teaching tired an infirmed Geography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e84002

Keywords:

Geographic Education, Teachers, Infirmity

Abstract

Just like any other area of ??science, Geographic Education Epistemology is in constant renewal. From time to time, some new educational trend appears or an indication of the need to renew the philosophical bases that support School Geography. In this article, we think the Epistemology of Geographic Education from the illness of Geography teachers as an impediment to existential achievements and, as consequence, to the meanings that teachers attribute to their practice. We arrived at this consideration through the phenomenological-hermeneutic interpretation of assertions by different authors about Geographic Education that, in the generality of their senses, corroborated the goals of forming active citizens, educating from and for the reality of students and educating for the transformation. However, descriptions of the conditions and organizations of teaching work showed that, in the daily practice of the classroom, teachers experience illness as an impediment to personal achievement, which prevents the realization of Geographic Education itself.

Author Biographies

Antonio Bernardes, Universidade Federal Fluminense

Docente do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas e Sociais Aplicadas da Unicamp; Docente do Programa de Pós-graduação em Geografia da UFSCar; Docente do Departamento de Geografia e Políticas Públicas da Universidade Federal Fluminense (UFF), Angra dos Reis-RJ. Líder do Grupo de pesquisa “Geografia e contemporaneidade”. Pesquisador FAPERJ pelo “Programa jovem cientista do nosso Estado”, processo n°. E-26/201.311/2021 (260037). Com experiência na área de Geografia Humana, com ênfase em Epistemologia, Metodologia e Ontologia em Geografia. Há interesse nas áreas de Geografia Humanista, Geografia Cultural e em relações sociais virtuais. Orcid:0000-0002-4996-7031. E-mail: antoniobernardes@iduff.com.br

Felipe Costa Aguiar, Universidade Federal Fluminense

Mestrando em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal Fluminense, Instituto de Ciências da Sociedade e Desenvolvimento Regional, Departamento de Geografia, Campos dos Goytacazes, RJ, Brasil. Pesquisador dos grupos de pesquisa do CNPq – Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Espaço e Cultura em Rede (NEPEC em Rede); Grupo de Pesquisa em Geografia Humanista Cultural (GHUM) e; Geografia e Contemporaneidade (GEOCON). Orcid: 0000-0002-6563-4763. E-mail: <felipeaguiar@id.uff.br>.

Regina Célia Frigério, Universidade Federal Fluminense

Doutora em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia pela Universidade Estadual de Campinas. Docente na Graduação e na Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal Fluminense, Instituto de Ciências da Sociedade e Desenvolvimento Regional, Departamento de Geografia, Campos dos Goytacazes, RJ, Brasil. Pesquisadora do grupo de pesquisa do CNPq – Geografias Colaborativas (GeoCoLAB). Orcid: 0000-0003-2588-9582. E-mail: <reginafrigerio@id.uff.br>.

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Published

2022-11-21

How to Cite

Bernardes, A. ., Costa Aguiar, F., & Célia Frigério, R. (2022). From the teacher infirmity to the epistemological problem: the teaching tired an infirmed Geography. Perspectiva, 40(4), 1–16. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e84002

Issue

Section

As Epistemologias da Educação Geográfica