Geographic Education in Santa Catarina Curriculum: Episteme in evidence (1998 to 2019)
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e84140Keywords:
Curriculum Theories, History of Geographic Thought, School GeographyAbstract
School subjects are socially constructed and, consequently, under the same label, different contents can be taught over time. Based on this premise, our reflections focus on three curricular references: "Santa Catarina Curriculum Proposal — Early Childhood Education, Elementary and High School: Teacher Training for Early Childhood Education and Initial Grades" from 1998, "Santa Catarina Curriculum Proposal — Integral Training in Education Basic” of 2014 and the “Base Curriculum for Early Childhood Education and Elementary Education in the Territory of Santa Catarina”, the latter recommended by the National Common Curricular Base (BNCC) and published in 2019. Based on an epistemological analysis and based on the principles of philosophical hermeneutics by Hans Gadamer, we will reflect on the construction of these curricular references and what were the processes involved in the formulation of these documents, the philosophical assumptions and the methodological theoretical foundations that underpin the Geography gestated by them and that, consequently, reveal which School Geography materializes in certain times and spaces. Here, the history of geographic thought intertwines not only with the history of school subjects, but also with curricular theories in order to understand the geographic knowledge present in the Santa Catarina curriculum throughout the analyzed period, identifying synchronies and diachronies. Such analyzes allowed us to consider that curricular geography of this period assumes an epistemological plurality both in the contents and in the orientation of the teacher's work.
References
ANDRADE, Manuel Correia de. Geografia ciência da sociedade: uma introdução em análise do pensamento geográfico. São Paulo: Atlas, 1987.
APPLE, Michael. Ideologia e Currículo. São Paulo: Brasiliense, 1982.
APPLE, Michael. Educação e poder. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.
BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.
BRASIL. Lei nº 9.394 , de 20 de dezembro de 1996. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Seção I.
CHIARELOTTO, Arivane Augusta; EVANGELISTA, Olinda; SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Política educacional nos anos 90: a história nos parâmetros curriculares nacionais. Orientadora: Olinda Evangelista. 2000. 92 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2000. Disponível em: https://bu.ufsc.br/teses/PEED0220-D.pdf. Acesso em: 6 ago. 2021.
DESIDERIO, Raphaela de Toledo. O ambiental nos livros didáticos de geografia: uma leitura nos conteúdos de geografia do Brasil. Orientador: Rosemy da Silva Nascimento. 2009. 173 f. Dissertação (Mestrado em Geografia), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009. Disponível em: http://www.tede.ufsc.br/teses/PGCN0384-D.pdf. Acesso em: 6 ago. 2022.
FILIPI, Fabiana Alvarenga; SILVA, Dayane dos Santos; COSTA, Áurea de Carvalho. Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 29, n. 112, p. 783-803, jul./set. 2021. Disponível em: www.scielo.br/j/ensaio/a/PbZbjrWHzzQ3Yt4LBFzK6NF/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 6 ago. 2022.
FIORI, Neide Almeida. Aspectos da evolução do ensino público: ensino público e política de assimilação cultural no Estado de Santa Catarina-períodos imperial e republicano. 2. ed. rev. Florianópolis: Ed. da UFSC, Secretaria da Educação, 1991.
FREITAS, Luiz Carlos. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p. 1085-1114, out./dez. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/xm7bSyCfyKm64zWGNbdy4Gx/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 6 ago. 2022.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. 3.ed. Petropólis: Vozes, 1999.
GADAMER, Hans-Georg. O problema da consciência histórica. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003.
GRAMSCI, Antonio. Os Intelectuais e a Organização da Cultura. Trad. Carlos Nelson Coutinho. 7. ed. Rio de Janeiro. Civilização Brasileira, 1989.
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
MACEDO, Elizabeth. As demandas conservadoras do movimento escola sem partido e a Base Nacional Curricular Comum. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 139, p. 507-524, abr./jun, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/JYfWMTKKDmzVgV8VmwzCdQK/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 6 ago. 2022.
MACEDO, Elizabeth. Base curricular comum: Novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. E-curriculum, v. 12, n. 3, p. 1530-1555, dez. 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/21666. Acesso em: 6 ago. 2022.
MACEDO, Elizabeth. Currículo e conhecimento: aproximações entre educação e ensino. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 147, p.716-757, dez. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/GfnkdSkSTRY6TgSPLmYYz8K/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 6 ago. 2022.
MACEDO, Elizabeth; LOPES Cassimiro. A estabilidade do currículo disciplinar: o caso das ciências. In: LOPES, Alice Cassimiro; MACEDO, Elizabeth. (Org.). Disciplinas e integração curricular: história e Políticas. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 73-94.
MOLL, Jaqueline. O PNE e a educação integral. Desafios da escola de tempo completo e formação integral. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 8, n. 15, p. 369-381, jul./dez. 2014. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/447/578. Acesso em: 6 ago. 2022.
NASCIMENTO, Rosemy da Silva. Cartografia escolar na educação geográfica – Necessidades cognitivas do aprendizado matemático e etimológico para compreensão do sistema de coordenadas geográfica. In: X Colóquio de Cartografia para Crianças e Escolares: as diferentes linguagens do mundo contemporâneo e I Encontro Internacional de Cartografia e Pensamento Espacial. Anais... São Paulo: FEUSP, 2018, v. 1, p. 231-246. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Thiara-Breda-2/publication/329752035_Narrativas_cartograficas_e_experiencias_espaciais_possibilidades_para_a_cartografia_escolar/links/5c18ef30a6fdcc494ffd92a6/Narrativas-cartograficas-e-experiencias-espaciais-possibilidades-para-a-cartografia-escolar.pdf.Acesso em: 6 ago. 2022.
NOGUEIRA, Ruth Emilia; FUCKNER, Marcus Andre. Panorama do ensino de cartografia em Santa Catarina: os saberes e as dificuldades dos professores de Geografia. Geosul (UFSC), Florianópolis, v. 20, n. 40, p. 105-128, 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/geosul/article/view/13238. Acesso em: 6 ago. 2022.
SANTA CATARINA, Secretaria de Estado da Educação e do Desporto. Proposta Curricular de Santa Catarina: Educação Infantil, Ensino Fundamental e Médio: Formação docente para educação infantil e séries iniciais. Florianópolis: COGEN, 1998a. Disponível em: https://www.sed.sc.gov.br/professores-e-gestores/16977-nova-proposta-curricular-de-sc-2014. Acesso em: 1 ago. de 2021.
SANTA CATARINA, Secretaria de Estado da Educação e do Desporto. Proposta Curricular de Santa Catarina: Educação Infantil, Ensino Fundamental e Médio: Disciplinas curriculares. Florianópolis: COGEN, 1998b. Disponível em: https://www.sed.sc.gov.br/professores-e-gestores/16977-nova-proposta-curricular-de-sc-2014. Acesso em: 1 ago. 2021.
SANTA CATARINA. Diretrizes 3: organização da prática aluno em educação – conceitos cientistas essenciais, competências e habilidades. Florianópolis: Diretoria de Ensino Fundamental; Diretoria de Ensino Médio, 2001.
SANTA CATARINA, Secretaria de Estado da Educação e do Desporto. Proposta Curricular de Santa Catarina: Formação Integral na Educação Básica. 2014. Disponível em: https://www.sed.sc.gov.br/professores-e-gestores/16977-nova-proposta-curricular-de-sc-2014. Acesso em: 1 ago. 2021.
SANTA CATARINA, Secretaria de Estado da Educação e do Desporto. Currículo Base do Território Catarinense: Educação Infantil e Ensino Fundamental. 2019. Disponível em: http://www.cee.sc.gov.br/index.php/curriculo-base-do-territorio-catarinense. Acesso em: 1 ago. 2021.
SANTOS, Lucíola Licínio de Castro Paixão. Administrando o currículo ou os efeitos da gestão no desenvolvimento curricular. Educação em Revista, v. 33, 2017.
SANTOS, Lucíola Licínio de Castro Paixão; PEREIRA, Júlio Emílio Diniz. Tentativas de padronização do currículo e da formação de professores no Brasil. Cadernos Cedes, Campinas, v. 36, n. 100, p. 281-300, set./dez, 2016. DOI https://doi.org/10.1590/cc0101-32622016171703. Acesso em: 2 ago. 2021.
SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2008.
SAVIANI, Demerval. A pedagogia histórico-crítica, as lutas de classe e a educação escolar. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 25-46, dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9697 . Acesso em: 6 de ago. 2022.
SILVA, Tomaz. Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
SOLIGO, Valdecir. A educação catarinense entre 1930 e 1945: história das políticas educacionais a partir da imprensa e da legislação. Orientadora: Rosimar Serena
Esquinsani. 2008. 144 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2008.
SPRINGER, Kalina Salaib. Concepções de Natureza na Geografia: reflexões a partir da produção científica do PPGG-UFPR. Orientador: Francisco de Assis Mendonça. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/16360. Acesso em: 6 ago. 2022.
YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 101, p. 1287-1302, set./dez. 2007.
YOUNG, Michael. O Currículo do futuro. Campinas: Papirus, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Kalina Salaib Springer, Rosemy da Silva Nascimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.