Disputes to the rules for the use of condoms in the bareback curriculum: production of the unrubberman subject position
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e85646Keywords:
Curriculum, Bareback, CondomAbstract
This article brings part of the results of a doctoral research. The analysis was carried out under the post-critical curricular perspective, which understands that the curriculum is not restricted to school subjects, but consists of different spaces and cultural artifacts. The methodology used articulated elements of netnography and Foucaultian-inspired discourse analysis of a blog and three twitter profiles. We name the heterogeneous set of sayings located on these bareback curriculum sites. The argument developed is that in this curriculum the position of the unrubberman subject is produced, constituted with specific marks based on the demand for transgression of the norms of condom use. These marks, in the scope of bareback sexual practice, show tensions in the way the anti-AIDS pedagogy works, centered on the mandatory use of condoms.
References
BARRETO, Victor Hugo de Souza. Erótica dos fluidos masculinos em práticas sexuais coletivas. Etnográfica. Revista do Centro em Rede de Investigação em Antropologia, v. 23, n. 3), p. 717-738, 2019.
BARRETO, Victor Hugo de Souza. Responsabilidade, consentimento e cuidado. Ética e moral nos limites da sexualidade. Sexualidad, Salud y Sociedad (Rio de Janeiro), p. 194-217, 2020.
BONFANTE, Gleiton Matheus. Breeding theory: Foucault e Goffman no estudo de performances do desejo bareback em grupos de whatsapp. In: OLIVEIRA, Thiago; MAIA, Helder Thiago. Práticas sexuais: itinerários, possibilidades & limites de pesquisa. Salvador: Editora Devires, 2019. p. 249-267.
BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performática de assembleia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. 2018.
CHAMBERS, David L. Gay men, aids, and the code of the condom. Harvard Civil Rights Civil Liberties Law Rev, v. 29, n. 2, p. 353-385, 1994.
COSTA, Marisa. Mídia, magistério e política cultural. In: COSTA, Marisa. (Org.). Estudos culturais em educação: mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura, cinema... Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 2000. p. 73-92.
COSTA-MOURA, Fernanda. Proliferação das #hashtags: uma lógiva da ciência, discurso e movimentos sociais contemporâneos. Ágora: Estudos em Teoria Psicanalítica, v. XVII, número especial, ago. 2014. pp 141-158.
CUNHA, Marlécio Maknamara da Silva. Currículo, gênero e nordestinidade: o que ensina o forró eletrônico? 2011. 152 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, 2011.
DEAN, Tim. Unlimited intimacy: reflection on the subculture of barebacking. London: The University of Chicago Press, 2009.
DEAN, Tim. Foucault and Sex. In: DOWNING, Lisa. (Ed.). After Foucault: Culture, Theory, and Criticism in the 21st Century. Cambridge: Cambridge University Press, 2018. p. 141-154.
DIAS, Claudio José Piotrovski. “Um sinal de decadência”: críticas católicas a promoção do preservativo aos jovens como método de prevenção ao HIV/AIDS. Revista Angelus Novus, n. 4, p. 78–96, 2012.
EVANGELISTA, Gislene Rangel. #CurrículodoFacebook: denúncia da crise e demanda pela reforma do Ensino Médio na linha do tempo da escola. 2016. 188 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.
GARCIA, Esteban Andrés. Políticas e prazeres dos fluidos masculinos: barebacking, esportes de risco e terrorismo biológico. In: DÍAZ-BENÍTEZ, María Elvira; FÍGARI, Carlos Eduardo (Org.). Prazeres dissidentes. Rio de Janeiro: Garamond, 2009. p. 537-555.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I. A vontade de saber. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008. 7 ed.
FOUCAULT, Michel. Verdade e subjetividade. Revista de Comunicação e Linguagem. Lisboa, n. 19, p. 203-223, 1993.
GÓIS, João Bôsco Hora. A mudança no discurso educacional das ONGS/AIDS no Brasil: concepções e desdobramentos práticos (1985-1998). Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 7, n. 13, p. 27-44, ago. 2003.
GONZALEZ, Octavio R. HIV Pre-Exposure Prophylaxis (PrEP), “The Truvada Whore”, and the New Gay Sexual Revolution. In: VARGHESE, Ricky (Org.) RAW: PrEP, Pedagogy, and Politics of Barebacking. Canada: University of Regine Press. 2019. p. 60-66.
HALPERIN, David M. What Do Gay Men Want? An Essay on Sex, Risk, and Subjectivity. Ann Arbor: University of Michigan Press. 2007.
HAIG, Thomas. Bareback Sex: Masculinity, Silence, and the Dilemmas of Gay Health. Canadian journal of Communication, Montreal, v. 3 n. 1, p. 859-877, 2006.
LARROSA, Jorge. Tecnologias do Eu e Educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.) O sujeito da educação: estudos foucaultianos. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 1994.
ODETS, Walt. In the shadow of the epidemic. Being HIV-negative in the age of AIDS. Durham: Duke University Press, 1995.
OROZCO, Yury del Carmen Puello. Nem Teocracia nem Exclusão: As Intervenções da Igreja Católica no Brasil 1995–2005. 2006. 376 f. Tese (Doutorado em Ciências da Religião) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
PAIVA, Vera. Sem mágicas, sem soluções: A prevenção ao HIV e à AIDS como um processo de Emancipação Psicossocial. In: PARKER, Richard; TERTO, J. R. Aprimorando o debate: respostas sociais frente à aids: Anais do Seminário: Prevenção à AIDS: Limites e possibilidades na Terceira Década. Rio de Janeiro: Abia., p. 20-27, 2002.
PAIVA, Vera; PERES, Camila; BLESSA, Cely. Jovens e adolescentes em tempos de AIDS: reflexões sobre uma década de trabalho de prevenção. Rev Psicol USP, São Paulo, v. 13, p.55-78, 2002.
PAIVA, Vera; ANTUNES, Maria Cristina; SANCHEZ, Mauro Niskier. O direito à prevenção e a transformação do dispositivo de sexualidade em tensão com a nova-velha ordem: uma agenda de pesquisa. Interface Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 24, p. 1-6, 2020.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Contribuições dos estudos culturais para a educação. Presença Pedagógica. Belo Horizonte, v. 10, n. 55, p. 53-61, 2004.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo e formação profissional em lazer. In: ISAYAMA, Hélder Ferreira (Org.) Lazer em estudo: Currículo e Formação Profissional. Campinas: Papirus. 2010. p. 27-58.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo e mídia educativa brasileira: poder, saber e subjetivação. Chapecó: Argos, 2007.
PARKER, Richard. Na contramão da aids: Sexualidade, intervenção, política; Rio de Janeiro: Editora 34/Abia, 2000.
POLLAK, Michael. Os homossexuais e a Aids: sociologia de uma epidemia. São Paulo: Estação da Liberdade, 1990.
SALES, Shirlei Rezende. Orkut.com.escol@: currículos e ciborguização juvenil. 2010. 230 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010.
SEFFNER, Fernando. Entre saber, crer e desejar. Interface – Comunicação, saúde, educação, v. 24, p. 1-4, 09 abr. 2020.
SIBILIA, Paula. O que é obsceno na nudez? Entre a Virgem medieval e as silhuetas contemporâneas. Revista Famecos, v. 21, n. 1, p. 24-55, 2014.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias de currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 3 ed., 2020.
SILVA, Luís Augusto Vasconcelos da. Desejo à flor da tel@: a relação entre risco e prazer nas práticas de barebacking. 2008. 197 f. Tese (Doutorado em Saúde Coletiva) - Instituto de Saúde Coletiva, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2008.
VENCATO, Anna Paula. Entre “reais” e “virtuais”: noções sobre risco e verdade em um clube brasileiro para crossdressers. Cadernos Pagu, n. 44, p. 367-390. 2015.
WOHLGEMUTH, Maria das Graça Corrêa; POLEJACK, Larissa; SEIDL, Eliane Fleury. Jovens universitários e fatores de risco para infecção. Ravista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, v. 6, n. 1, p. 1-16, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Danilo Araujo de Oliveira, Shirlei Rezende Sales
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.