Decolonization of ourselves and possibilities of building bricolated methodological pathways

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e85968

Keywords:

Education, Bricolored paths, Methodology

Abstract

This study, from a qualitative approach, aims to sketch possibilities that can help in the theoretical and, at the same time, methodological field, for the construction of bricolage paths when doing research with social and cultural groups, which, in a certain way, differ from our western model of society. For this purpose, the present discussion is constituted by means of a bibliographic study as well as our experiences. In order to reach the goal and produce questions about the research process, we seek support on post-critical contributions from the cultural studies field, on assumptions from post-colonial theories, and on authors from the Modernity/Coloniality Group. The initial perceptions indicate that the act of researching with secularly subalternized social groups should respect the differences, and for this reason it is essential to trace decolonized paths, seeking the decolonization of us in the course of the research. In this way, working with theories that uncover colonial cover-ups collaborates to the act of re-signifying the research and to an epistemological posture based on bricolage that works as methodological scrapings that allow us to deviate from fixed paths, from naturalized, crystallized looks about the subjects we research and with whom we research. Therefore, it is imperative that we are in a continuous process of decolonization of ourselves.

Author Biographies

Jonatha Daniel dos Santos, Universidade Federal do Amazonas, UFAM, Brasil

Professor da Universidade Federal do Amazonas, UFAM, Brasil. Doutor em Educação.

Rozane Alonso Alves, Universidade Federal do Amazonas

Professora da Universidade Federal do Amazonas, campus Humaitá. Doutora em Educação.

 

References

ALVES, Rozane Alonso. YA KA NA ÃRA WANÃ, movimento indígena e a produção das identidades das crianças Arara-Karo (Pay Gap/RO). Orientadora: Adir Casaro Nascimento. 2017. 213p. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, 2017.

ALVES, Maria Isabel Alonso. Narrativas de professoras indígenas Arara (Karo Tap) de Rondônia: identidades entre experiências formativas não escolares e escolares. Orientador: Heitor Queiroz de Medeiros. 2018. 195p. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, 2018.

ANDRADE, Sandra dos Santos Andrade. Entrevista narrativa ressignificada nas pesquisas educacionais. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (Org.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza edições, 2012.

BACKES, José Licínio; NASCIMENTO, Adir Casaro. Aprender a ouvir as vozes dos que vivem nas fronteiras étnico-culturais e da exclusão: um exercício cotidiano e decolonial. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, Campo Grande, n. 31, p. 25-34, jan./jun. 2011.

BALESTRIN, Parícia Abel; SOARES, Rosângela. Etnografia em tela: uma aposta metodológica. In: PARAÍSO, Marlucy Alves; MEYER, Dagmar Esterman (Org.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em Educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012.

BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2014.

CORAZZA, Sandra Mara. Labirintos da pesquisa, diante dos ferrolhos. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos investigativos I: novos olhares na pesquisa em educação. 3 ed. Rio de Janeiro: Lamparina editora, 2007.

COSTA, Marisa Vorraber. Pesquisa – ação, pesquisa participativa e política cultural da identidade. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos investigativos II: outros modelos de fazer pesquisa em educação. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.

ESCOBAR, Arturo. Mundos y conocimientos de otro modo: el programa de investigación de modernidad/colonialidad latinoamericano. Tabula Rasa. Bogotá: Colombia, n.1, enero-diciembre, 2003.

FRIEDMAN, Susan Stanford. O Falar da fronteira: hibridismo e a performatividade: teoria da cultura e identidade nos espaços intersticiais da diferença. Crítica das Ciências Sociais. N. 61, p. 05- 28, 2001.

GREEN, Judith; DIXON, Carol; ZAHARLICK, Amy. A etnografia como uma lógica de investigação. Educação em Revista, Belo Horizonte: Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, n. 42, p. 13-79, dez. 2005

HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação e Realidade, Porto Alegre, v.22, n.2, p.15-46, jul./dez.1997.

HALL, Stuart. Da Diáspora: identidades e mediações culturais. 2ªed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

KINCHELOE, Joe; BERRY, Kathleen. Pesquisa em Educação: conceituando a bricolagem. Porto Alegre: Artmed, 2007.

LARROSA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, v.19, abr. 2002.

LARROSA, Jorge Larrosa. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.19, n2, p.04-27, jul./dez. 2011.

KLEIN, Carin. DAMICO, José. O uso da etnografia pós-moderna para a investigação de políticas públicas. In: MEYER, D.E.; PARAÍSO, M. A. Metodologias de pesquisas póscríticas em educação. Belo Horizonte: Mazza edições, 2012.

MARTINS-FILHO, Altino José; PRADO, Patrícia Dias. Das pesquisas com crianças: complexidades da infância. São Paulo: Autores Associados, 2011.

NELSON, Cary; TREICHLER, Paula.; GROSSBERG, Lawrence. Estudos Culturais: uma introdução. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

PAIM, Elison Antonio; DOS PASSOS, Joana Célia. Apresentação. Perspectiva, v. 37, n. 2, p. 350–358, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/65944. Acesso em: 17 jan. 2023.

PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter; QUENTAL, Pedro de Araújo. Colonialidade do poder e os desafios da integração regional na América Latina. Revista Pólis. n. 31, 2012.

SANTOS, Jonatha Daniel dos; ALVES, Rozane Alonso. Das possibilidades do pesquisar em contextos indígenas de Rondônia. Tellus, Campo Grande, MS, ano 17, n. 33, p. 71-90, maio/ago. 2017.

SANTOS, Jonatha Daniel dos; ALVES, Rozane Alonso. A fabricação de resistências no cenário pós-colonial: entre subalternização e subversão. Revista Entreideias, Salvador, v. 8, n. 1, p. 125-142, jan./jun. 2019.

SANTOS, Jonatha Daniel dos; MEDEIROS, Heitor Queiroz. Procedimentos metodológicos e pesquisa de campo: transitando por caminhos bricolados na pesquisa com povos indígenas. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v.22, n. 22, p. 609-636, 2020.

SANTOS, Jonatha Daniel dos. Saberes matemáticos indígenas e não indígenas que circulam e se articulam no contexto da etnia Tupari no estado de Rondônia. Orientador: Heitor Queiroz de Medeiros 2020. 183p.Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, 2020.

SANTOS, Boaventura de Souza. Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Ediciones Trilce, 2010.

SAID, Edward. Cultura e Imperialismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

SCHWENGBER, Maria Simone Vione. O uso das imagens como recurso metodológico. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (Orgs.). Metodologias de Pesquisas Pós-críticas em educação. 2. ed. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012.

SILVEIRA, Rosa Maria Hessel. Entrevista na pesquisa em educação – uma arena de significados. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos investigativos II: outros modos de pesquisar e fazer pesquisa em educação. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Tradução de Sandra Regina Goullart Almeida; Marcos Pereira Feitosa, André Pereira Feitosa. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

VIANNA, Heraldo Marelim. Pesquisa em educação: a observação. Brasília: Plano Editora, 2003.

VARGAS, V.; DUARTE, K.; BUSSOLETTI, D.; VIEIRA, D.; GAUDENZI, M. Outra metodologia para as pesquisas em ciências humanas. Revista Educação e Cultura Contemporânea, América do Norte, 1613 06 2019.

WALSH, Catharine. Estudios (inter)culturales en clave de-colonial. Tabula Rasa. Bogotá - Colombia, n.12, p. 209-227, Enero-Junio, 2010.

WORTMANN, Maria Lúcia Castagna. Análises culturais: um modo de lidar com histórias que interessam a educação. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. 2.ed. Rio de Janeiro: Lamparina Editora, 2007.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma questão conceitual. In: SILVA, Tomaz T. (Org.). Identidade e diferença. A perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis; Vozes, 2012.

Published

2023-03-17

How to Cite

Daniel dos Santos, J., & Alonso Alves, R. (2023). Decolonization of ourselves and possibilities of building bricolated methodological pathways. Perspectiva, 41(1). https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e85968