Identity, difference, and power: school narratives about “success or failure” of students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e86460

Keywords:

School Culture, School Success, School Failure

Abstract

Investigating the school education of children from the earliest years, enrolled in public schools, at a time when we see defenses or criticisms of contemporary educational institutions, is to reflect the new ways of teaching and learning in an unequal society. The study aims to understand how primary school teachers working in public schools conceive and narrate students considered examples of success or failure. The research, in a post-structuralist perspective, is based on narrative interviews, directed to teachers of the early years, recorded, transcribed and examined by the perspective of discourse analysis, with Foucaultian references. The reflections provided by Foucault and his followers make up the theoretical foundation, highlighting notions such as subjectivation and power. The study concludes that teachers often adopt stereotypes in characterizing what they consider successful or unsuccessful students. Legal, media, educational and pedagogical discourses praise inclusive school and education for all, but the narratives highlight the belief that teaching is successful, predominantly, when the child follows school rules and the family have a good background, as also as attend school, disregarding social inequalities and the challenges of contemporary society/family. The difference in school causes teacher estrangement, since the expectation is predominantly of identity, from equal times and spaces for all, and standardized syllabuses.

Author Biographies

Ivanete Maria Weber, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó

Mestra em Educação pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó  (Unochapecó), em 2019.  Especialista em Psicopedagogia pela Faculdade de Amparo- São Paulo, (1999), Especialista em Educação à distância pela Educon (1999), Especialista em Gestão Escolar pela UFSC (2008), e Especialista em docência na Educação Superior, pelo Senac (2015).  Graduada em Pedagogia pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (1996), e Bacharel em Serviço Social pela UNITINS (2010). Com experiência na área de Educação, como gestora do Ensino fundamental,  regência dos anos iniciais e atuando como analista pedagógica do ensino superior no Senac. Integrante do grupo de Pesquisa Diversidades, educação inclusiva e práticas educativas.

Tania Mara Zancanaro Pieczkowski Pieczkowski, Universidade Comunitária da Região de Chapecó

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); Mestre em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF); Graduada em Pedagogia, especialista em Educação Especial e em Docência na Educação Superior pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECÓ); Diretora de Ensino na Unochapecó no período de 2009 a 2016.  Professora, pesquisadora e, atualmente, coordenadora do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu Mestrado em Educação (Unochapecó); integrante da Linha de Pesquisa Diversidade, interculturalidade e educação inclusiva; líder do Grupo de pesquisa Diversidades, educação inclusiva e práticas educativas (Unochapecó); integrante dos grupos de pesquisa Ensino e Formação de professores (Unochapecó); e Práticas Educativas e GEPE- Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Especial e Inclusão (UFSM). Autora e organizadora de livros, autora de capítulos de livros e de artigos científicos publicados em periódicos Qualis Capes.

References

AMARAL, Ligia Assumpção. Pensar a diferença/deficiência. Brasília: CORDE, 1994.

ANDRADE, Sandra dos Santos. A entrevista narrativa ressignificada nas pesquisas educacionais pós-estruturalistas. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (Orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. p. 173-194. Belo Horizonte: Mazza, 2014.

CHARLOT, Bernard. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área de saber. Revista Brasileira de Educação. v. 11 n. 31 jan. /Abr. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v11n31/a02v11n31.pdf Acesso em 07 abr. 2023.

COLLARES, Cecília Azevedo Lima; MOYSÉS, Maria Aparecida Affonso. Preconceitos no cotidiano escolar: ensino e medicalização. São Paulo, Cortez, Campinas, 1996.

EIZIRIK, Marisa Faermann. Michel Foucault: um pensador do presente. 2. ed. rev. ampl. Ijuí: Unijuí, 2005.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de pesquisa. Porto Alegre: UFRGS, n. 114, p. 197-223, nov. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-15742001000300009&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em 07 abr. 2023.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. 16. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2005.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 34. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Organização, introdução e revisão de Roberto Machado.28. ed. reimp. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

GALLO, Sílvio. Pensar a escola com Foucault: além da sombra da vigilância. In: GALLO, Sílvio; CARVALHO, Alexandre Filordi de. Repensar a educação: 40 anos após vigiar e punir. São Paulo: Livraria da Física. 2015. p. 427- 449.

GOMES, Maria de Fátima Cardoso. Leitura e escrita: a produção dos “bons” e “maus” alunos. In: GOMES, Maria de Fátima Cardoso; SENA, Maria das Graças de Castro (Org.). Dificuldades de aprendizagem na alfabetização. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 09-28.

GRIFFO, Clenice. Dificuldades de aprendizagem na alfabetização: Perspectiva do aprendiz. In: GOMES, Maria de Fátima Cardoso; SENA, Maria das Graças de Castro (Org.). Dificuldades de aprendizagem na alfabetização. p. 39-54. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: Silva, Tomaz Tadeu (Org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 1994.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Tradução de João Wanderley Geraldi. In: Revista Brasileira de Educação. nº 19, p. 20-28, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf. Acesso em 07 abr.2023.

LARROSA, Jorge. Elogios da escola. 2017; tradução Fernando Coelho. Belo Horizonte: Autentica Editora, 2017.

LOBO, Lilia Ferreira. Os infames da história: pobres, escravos e deficientes no Brasil. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Marten. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

PASSONE, Eric; ARAÚJO, Karlane Holand. Dispositivo de avaliação educacional do Ceará: a (in)visibilidade dos estudantes deficientes. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 50, n. 175, p. 136-159, jan./mar. 2020. https://doi.org/10.1590/198053146824.

PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: Histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: T. A. Queiroz, 1999.

PAUGAM, Serge. Afastar-se das prenoções. In: PAUGAM, Serge (coord). A pesquisa sociológica. Petrópolis: Vozes, 2015.

PIECZKOWSKI, Tania Mara Zancanaro. Inclusão de estudantes com deficiência na educação superior: efeitos na docência universitária. 2014. 208f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/3480. Acesso em 07 abr. 2023.

PIECZKOWSKI, Tania Mara Zancanaro. Avaliação da aprendizagem na educação especial e as influências das políticas nacionais. RIAEE - Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. 4, p. 1612-1631, out./dez., 2018. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/issue/view/685/showToc. Acesso em 07 abr. 2023.

POZZOBON, Magda. MAHENDRA, Fénita. MARIN, Angela Helena. Renomeando o fracasso escolar. Psicologia escolar e educacional, SP. Vol. 21. Set/dez 2017. p. 387-396. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pee/v21n3/2175-3539-pee-21-03-387.pdf. Acesso em 07 abr. 2023.

REVEL, Judith. Foucault: conceitos essenciais. Tradução de Maria do Rosário Gregolin, Nilton Milanez e Carlos Piovesani. São Carlos: Clara Luz, 2005.

Published

2023-08-18

How to Cite

Weber, I. M. ., & Pieczkowski, T. M. Z. P. (2023). Identity, difference, and power: school narratives about “success or failure” of students. Perspectiva, 41(2), 1–19. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e86460

Issue

Section

Article Demand for Continuous