Precariousness of the service of substitute and temporary professors at the Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos (FAFIDAM/UECE)
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e86468Keywords:
Substitute and temporary teachers, Precariousness of work, FAFIDAM/UECEAbstract
The working class has suffered from intense changes in the world of work, caused by the restructuring of the capitalist mode of production. In this sense, reforms are carried out that seek to end labor rights. It is in this context of reduction of stable work that teaching work is included: from entering the career in public higher education through temporary hiring, due to the absence of public competition. Thus, we carried out this research at the Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos (FAFIDAM/UECE). The investigation starts, from the following questioning: How does the precariousness of the work of substitute and temporary teachers occur at FAFIDAM? Thus, we aim to analyze the process of precarious work of substitute and temporary teachers at FAFIDAM. We used bibliographic based on Anderson (1995), Mancebo (2007), Silva (2009) and others. We also used documental research, analyzing laws, decrees, statutes and resolutions that regulate the current contracted professors of that institution. For the data collection, we carried out a field research and semi-structured interview, with contracted teachers, representative of the direction, representative of the coordination of course and representative of the SindUECE Union. In this investigation, we identified that contracted teachers earn a salary reduced to half the base salary compared to permanent teachers; the workday is intensified and, therefore, some do not carry out research and extension; progressions and bonuses are excluded from the PCCV.
References
ANDERSON, Perry. Balanço do Neoliberalismo. In: GENTILI, Pablo; SADER, Emir (org.). Pós-neoliberalismo: as políticas sociais e o estado democrático. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995. p. 9-23.
ANTUNES, R. Dimensões da precarização estrutural do trabalho In: DRUCK, G; FRANCO, T. Org.) A perda da razão social do trabalho: terceirização e precarização. São Paulo: Boitempo, 2007.
ANTUNES, Ricardo. O caracol e sua concha: ensaios sobre a nova morfologia do trabalho. São Paulo: Boitempo, 2015.
BRASIL. LEI Nº 8.745, DE 9 DE DEZEMBRO DE 1993. Dispõe sobre a contratação por tempo determinado para atender a necessidade temporária de excepcional interesse público, nos termos do inciso IX do art. 37 da Constituição Federal, e dá outras providências.
CEARÁ. Resolução nº 926, de 18 de fevereiro de 2013. Fortaleza, CE, p. 1-9.
CEARÁ. Emenda Constitucional 100/2020. Disponível em: www.jusbrasil.com.br/diarios/295167637/doece-29-04-2020-pg-78?ref=feed. Acesso em: 19 jan. 2022.
CEARÁ. FUNECE/UECE: ESTATUTO E REGIMENTO GERAL, de 24 de julho de 2000 Disponível em: http://www.uece.br/estatuto-regimento-resolucoes. Acesso em: 21 jan. 2022.
CEARÁ. Resolução nº 1387, de 18 de dezembro de 2017. Fortaleza, CE, p. 1-2.
CEARÁ. Resolução nº 1503, de 19 de agosto de 2019. Fortaleza, CE, p. 1-2.
CEARÁ. RESOLUÇÃO nº 1387/2017 - CONSU, de 18 de dezembro de 2017. Dispõe sobre a gestão do trabalho dos professores substitutos/temporários do sistema FUNECE-UECE. Disponível em: http://www.uece.br/wp-content/uploads/2019/04/RES-1387-CONSU.pdf Acesso em 16 jan. 2022.
CHESNAIS, François. A Mundialização do Capital, São Paulo, Xamã, 1996.
FOEPPEL, Max. Uma breve história do (NEO)liberalismo: o modelo econômico e sua influência sobre os serviços públicos no Brasil. Natal: Sebo Vermelho Edições, 2015.
GOVERNADOR DO ESTADO DO CEARÁ. Lei Complementar nº 105, de 21 de dezembro de 2011. Acresce e altera dispositivos à lei complementar nº 14, de 15 de setembro de 1999, e dá outras providências. Fortaleza, CE, p. 1-2.
Grupos de Professores: Temporários e Substitutos da UECE em alerta. Disponível em: https://chat.whatsapp.com/43mo84pPINT2PKpQGZrdR3. Acesso em: 13 de jan. 2022.
HARVEY, David. Condição Pós-Moderna: Uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. 17. ed. São Paulo: Loyola, 2008.
HOBSBAWM, Eric. Era dos extremos: o breve século XX: 1914-1991. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
LEDA, D. B. A precarização do trabalho na universidade pública e suas repercussões na subjetividade do professor substituto. Revista Contemporânea de Educação, v. 10, n. 20, jul./dez., 2015.
LEHER, Roberto & Alessandra, LOPES. Trabalho docente, carreira e autonomia universitária e mercantilização da educação. In: VII Seminário Redestrado – Nuevas Regulaciones em America Latina – Buenos Aires. Julho de 2008. Disponível em: http://www.fae.ufmg.br/estrado/cdrom_seminario_2008/textos/ponencias/Ponencia%20Rober to%20Leher.pdf. Acesso em: 15 de jan. 2022.
MANCEBO, Deise. Trabalho docente: subjetividade, sobreimplicação e prazer. Psicologia: Reflexão e Crítica, v.20, n. 1, p. 74-80, 2007.
MÉSZÁROS, István. A crise estrutural do capital. Outubro, No. 4. São Paulo: Instituto de Estudos Socialistas, 2000.
SANTOS, Rafael. A escola e as condições do trabalho docente: um retrato de Maringá. Revista vernáculo, nº 31, 2013.
SILVA, Maria Emília Pereira da. A metamorfose do trabalho docente no ensino superior: entre o público e o mercantil. Orientador: Gaudêncio Frigotto. 2009. 184f. Tese (Doutorado em Políticas Públicas e Formação Humana) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, UERJ, Rio de Janeiro, 2009.
SINDURCA. Sobre a questão dos substitutos/temporários da UECE, URCA e UVA: reflexões para a luta necessária. 2019. Disponível em: http://www.sindurca.org.br/sobre-a-questao-dos-substitutos-temporarios-da-uece-urca-e-uva-reflexoes-para-a-luta-necessaria/. Acesso em: 20 jan. 2022.
TAVARES, André Luís dos S. A precarização do trabalho docente na educação superior: um estudo sobre a contratação temporária de docentes na universidade do estado do Pará. Orientadora: Olgaíses Cabral Maués. 2011. 267 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação. Belém, 2011.
UECE. Edital Nº 13-FUNECE - I Seleção Pública para Professor Substituto da FUNECE. 2021. Disponível em: http://www.uece.br/cev/index.php/2021-10-15-12-03-05 Acesso em: 17 jan. 2022.
UECE. Edital Nº 14-FUNECE - I Seleção Pública para Professor Temporário da FUNECE. 2021. Disponível em: http://www.uece.br/cev/index.php/2021-10-15-12-03-45 Acesso em: 17 jan. 2022.
UECE. Uece em números. 2021. Disponível em: http://www.uece.br/wp-content/uploads/2020/11/UECE-em-N%C3%BAmeros-2019.pdf. Acesso em: 02 jan. 2022.
World Employment and Social Outlook: Trends 2021. International Labour Office – Geneva: ILO, 2021. Disponível em: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_795453.pdf. Acesso em: 25 jan. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Marcos Adriano Barbosa de Novaes, Sara Mayra Nogueira da Silva, Hamilton Ribeiro Lima Júnior, Ruth Maria de Paula Gonçalves

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
