Teaching work and continuous training policies in the municipal system of Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e86823

Keywords:

Teaching work, Continuous training, Beginning teacher, Professional identity, Municipal education system, Professional development

Abstract

The present article introduces some reflections on continuous teacher training, originating from the results from research conducted between 2010 and 2020, within the public university scope. The focus of this text is concentrated on the continuous teacher training actions promoted by the municipal education system of Rio de Janeiro (SME/RJ) and the schools which integrate it, aimed at its teachers, in particular, for those who join the system. We attempt to analyze those actions in dialogue with authors who discuss this area, such as: Gatti, Barreto e André (2011); Maués (2003), Nóvoa (1991), Zeichner (1998) Diniz-Pereira (2010). The methodological procedures sought to meet the objectives and specificities of each of the research and, among the resources for data gathering, are questionnaires, interviews and observation, in addition to consulting documents. We understand the continuous training as an integral part of the teaching work, that can promote professional development. The research pointed to the importance of continuous training, thought of in a perspective that has teaching work as a central category. They also pointed to the lack of continuity of the training actions promoted by the education system and to a fragility in terms of transforming these actions into public policies, since, often, they are limited to an administrating group that works with the periodicity of a government, limited by the time of municipal elections.

Author Biographies

Maria das Graças Chagas de Arruda , Universidade Federal do Rio de Janeiro, UFRJ, Brasil

Professora associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, UFRJ. Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2006), mestre em Educação pela mesma universidade (1996). Realizou estágio pós doutoral (CNPq PDJ) na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2013). Possui graduação em Pedagogia. É coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Profissão e a Formação Docente (GEPROD/UFRJ).

Yrlla Ribeiro de Oliveira Carneiro da , Instituto Nacional de Educação de Surdos, INES, Brasil

Professora associada do Instituto Nacional de Educação de Surdos. É doutora em Educação pela UNICAMP (2009). Mestre em Ciências da Educação pela Université René Descartes Paris V - Sorbonne (1997). Possui graduação em Pedagogia também pela Université René Descartes Paris V - Sorbonne (1995). Realizou estágio pós doutoral na Université Paris-Descartes. Integra o grupo de estudos e pesquisas sobre profissão e formação docente - GEPROD, UFRJ. 

Michele Silva de , Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (2019). Especialista em Educação a Distância pela Faculdade de Tecnologia SENAC Rio - FATEC (2012). Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ (2010). Coordenadora Pedagógica no Centro de Tecnologia Educacional (CTE) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Tutora a distância do curso de Licenciatura em Pedagogia da UERJ no Consórcio Cederj. Integrante do Grupo de Pesquisa Educação e Cibercultura - EduCiber/UERJ. 

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Published

2022-11-22

How to Cite

Maria das Graças Chagas de Arruda, Yrlla Ribeiro de Oliveira Carneiro da, & Michele Silva de. (2022). Teaching work and continuous training policies in the municipal system of Rio de Janeiro. Perspectiva, 40(4), 1–22. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e86823