Olhar e olhares para as Altas Habilidades/Superdotação
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e90598Keywords:
Altas habilidades/superdotação, Revista Perspectiva, V 41, n 3, 2023, Dossiê, ApresentaçãoAbstract
Apresentação dos artigos do dossiê Altas Habilidades/Superdotação: pesquisas e práticas
References
BRASIL. Decreto Federal nº 7611 de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a Educação Especial, o Atendimento Educacional Especializado e dá outras providências. Diário Oficial da União, 18 de novembro de 2011.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Ministério da Educação. Brasília: MEC/SEESP, 2008.
FREITAS, Soraia Napoleão; PÉREZ, Suzana Graciela Barrera. Altas Habilidades/ Superdotação: atendimento educacional especializado. Marília: ABPEE, 2012. 2. ed. revista e ampliada.
GARDNER, Howard. Inteligências Múltiplas: A teoria na prática. Tradução Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artmed, 1995.
GARDNER, Howard. Inteligencias múltiples: la teoria en la práctica. Tradução por María Teresa Melero Nogués. 1ª ed. 4ª reim. Buenos Aires: Paidós, 2011.
GARDNER, Howard. O nascimento e a Difusão de um “Meme”. In: GARDNER, Howard et. al. Inteligências Múltiplas ao redor do mundo. Tradução: Ronaldo Cataldo Costa, Roberto Cataldo Costa.Porto Alegre: Artmed, 2010. cap. 1, p.16-30.
NEGRINI, Tatiane. Problematizações e perspectivas acerca de um currículo na educação de alunos com Altas Habilidades/Superdotação. Tese (Doutorado em Educação). 2015, 326 f. Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.
RENZULLI, Joseph. O que é esta coisa chamada superdotação, e como a desenvolvemos? Uma retrospectiva de vinte e cinco anos. Revista Educação. Tradução de Susana Graciela Pérez Barrera Pérez. Porto Alegre – RS, ano XXVII, n. 1, p. 75 - 121, jan/abr. 2004.
RENZULLI, Joseph. The schoolwide enrichment model: a comprehensive plan for the development of talents and giftedness. Revista Educação Especial, v. 27, n. 50. p. 539- 562,set./dez. 2014. Santa Maria. Disponível em:. Acesso em: 25 nov. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Renata Gomes Camargo, Tatiane Negrini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.