Pokédex Project: Identity construction through teaching creation of learning material
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e91957Keywords:
Internship in French language, Teaching materials, IdentityAbstract
The supervised internship is the moment when the intern reviews contents and needs to adapt them to teach. The university students need to appropriate academic knowledge and materials thought in a generic. In the face of such fact, they feel the need to create something new. For this purpose, they need to develop a critical eye in the sense of becoming aware of their choices considering reprogramming them whenever it is necessary to create bridges between the classroom and political existence. This work analyses, in the discursive field, how the identities of the interns are re-signified during this process of creating ludic materials throughout the internship and even afterwards in the face of in the results found. We are supported by cultural and identity studies of Suárez-Orozco (2003), Rajagopalan (2003), Hall (1997, 2006), and Castells (1999), from a non-essentialist conception of identity understood here as a social construction, and a discursive practice also in reciprocity with the studies by Moita Lopes (2013). More specifically, we will analyse discursive sequences extracted from reports provided by two interns from the disciplines of Estágio Supervisionado III and IV of the French Languages Course at the UFS, at the Colégio de Aplicação inside that public university in 2017. Above all in this period. It focuses on the preparation of the Pokédex project, in reference to the Pokémon Go Game, whose objective was to sensitize the students of the school about the French language and about the francophone culture.
Keywords: French teaching Internship; active approaches; identity.
References
ANDRADE, Juliana P.; SARTORI, Julia. O professor autor e experiências significativas na educação do século XXI: estratégias ativas baseadas na metodologia de contextualização da aprendizagem. In: BACICH, Lilian; MORAN, José. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. E-book.
BARRIÉ, Mathilde. L’approche actionnelle: la réalité pratique et ses limites d’application à l’école primaire. Mémoire (Master 2 en Langues) – IUFM Midi-Pyrenées/UT2, 2013. Disponível em: https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas-00908871. Acesso em: 15 set. 2023.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Tradução de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BHABHA, Homí. K. O local da cultura. Tradução de Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima
Reis, Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.
CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. São Paulo: Paz e Terra, 1999. (A era da informação, v. 2).
CONSELHO DA EUROPA. Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas: Aprendizagem, ensino, avaliação. Tradução de Maria Joana Pimentel do Rosário e Nuno Verdial Soares. Porto: Edições Asa, 2001.
ECKERT-HOFF, Beatriz Maria. Processos de identificação do sujeito-professor de Língua Materna: a costura e a sutura de fios. In: CORACINI, Maria José Rodrigues Faria. (org.). Discurso e identidade: (des)construindo subjetividades. Campinas: UNICAMP, 2003, p. 269-283.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. 2.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro: SP&A, 2006.
HALL, Stuart et al. (ed.). Representation: cultural representations and signifying practices. London: Sage, 1997. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5781410/mod_resource/content/1/Hall_Representation%20Cultural%20representations%20and%20signifying%20practices_1997.pdf. Acesso em: 15 set. 2023.
HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Organização e tradução de Tomaz T. da Silva. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.
HIMBER, Céline; POLETTI, Marie-Laure. Adosphère 1: méthode de français. Vanves, FR: Hachette, 2011.
KISHIMOTO, Tizuko Morochida. O brincar e suas teorias. São Paulo: Cengage Learning, 2010.
KLEIMAN, Ângela; VIANNA, Carolina A. D.; DE GRANDE, Paula B. A Linguística Aplicada na contemporaneidade: uma narrativa de continuidades na transformação. Calidoscópio, Porto Alegre, v. 17, n. 4, p. 724-742, 2019.
KRAMSCH, Claire. Authenticity and legitimacy in multilingual SLA. Critical Multilingualism Studies, v. 1, n. 1, p. 107-128, 2012.
LIRA, Juliana Freitas Calado; Rosa, Maria Carolina de Melo. Relatório de observação participante. Trabalho desenvolvido para Disciplina de Estágio Supervisionado de Francês III, 2016.
LIRA, Juliana Freitas Calado; Rosa, Maria Carolina de Melo. Relatório de Estágio de docência. Trabalho desenvolvido para Disciplina de Estágio Supervisionado de Francês IV, 2017.
MALATÉR, Luciane S. de O. Discurso de uma futura professora sobre sua identidade profissional. Rev. Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, p. 445-464. 2008.
MEIRIEU, Philippe. Pédagogie et innovation: l’école, ses finalités et ses acteurs, 2016.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. (org.). Por uma Lingüística Aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. A função da aprendizagem de línguas estrangeiras na escola pública. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Oficina de Linguística Aplicada. 5. ed. Campinas: Mercado de Letras, 1996. p. 127-136.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Linguística Aplicada na modernidade recente. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. E-book.
MORENO, José C. Revisitando o conceito de identidade nacional. In: RODRIGUES, Cristina C., LUCA, Tania R. de; GUIMARA?ES, Valéria, (org.). Identidades brasileiras: composic?o?es e recomposic?o?es. Sa?o Paulo: Editora UNESP: Cultura Acade?mica, 2014. p. 7-29. Disponível em: http://books.scielo.org/id/h5jt2/pdf/rodrigues-9788579835155-03.pdf. Acesso em: 8 jul. 2023.
MUCCI, Samira B. P. e. Franceses, brancos, jovens, magros e cis-héteros: a identificação de pessoas em livros didáticos de francês língua estrangeira em uma perspectiva dos estudos discursivos críticos. In: GOMES, Maria Carmen; PIMENTA, Pauline Freire (org.). Representações discursivas de identidades de gênero em práticas sociais brasileiras. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2020. p. 127-146.
OLIVEIRA, Kleber F. de (org.). Anuário Estatístico da UFS: 2014- 2016. São Cristóvão: UFS/COPAC/PROPLAN, 2016.
ORLANDI, Eni de L. P. Discurso em análise: sujeito, sentido e ideologia. 2. ed. Campinas: Pontes Editores, 2012.
ORLANDI, Eni de L. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 8. ed. Campinas: Pontes, 2009.
PÊCHEUX, Michel. Análise automática do discurso. In: GADET, Françoise; HAK, Tony. Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, p. 61-161, 1969.
PUREN, Christian. Histoire des méthodologies. Paris: Nathan: Clé Internacional, 1988.
PUREN, Christian. Variations sur la perspective de l’agir social en didactique des langues-cultures étrangères. Le Français dans le monde: recherches et applications, Paris: Clé International, n. 45, 2009.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
SANTOS, Ricardo C. dos. Ecos de um Brasil francófono: a língua francesa no Colégio de Aplicação da Universidade de Sergipe (1960-2013). Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2020.
SILVA, Haydée. Le jeu en classe de langue. Techniques et pratiques de classe. Paris: Clé International, 2008.
SUÁREZ-OROZCO, Carola. Formulating identity in a globalized world. In: SUÁREZ-OROZCO, Marcelo; QIN-HILLIARD, Desiree Baolian (ed.). Globalization: culture and education in the new millennium. Berkeley, CA: University of California Press, 2003. p. 173-202.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE. Plano de desenvolvimento institucional: 2010-2014. São Cristóvão: UFS, 2010.
VIGOTSKI, Lev S. Formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000 [1978].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Vanessa Gonzaga Nunes, Maria Carolina de Melo Rosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.