Pokédex Project: Identity construction through teaching creation of learning material

Authors

  • Vanessa Gonzaga Nunes UFSC
  • Maria Carolina de Melo Rosa

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e91957

Keywords:

Internship in French language, Teaching materials, Identity

Abstract

The supervised internship is the moment when the intern reviews contents and needs to adapt them to teach. The university students need to appropriate academic knowledge and materials thought in a generic. In the face of such fact, they feel the need to create something new. For this purpose, they need to develop a critical eye in the sense of becoming aware of their choices considering reprogramming them whenever it is necessary to create bridges between the classroom and political existence. This work analyses, in the discursive field, how the identities of the interns are re-signified during this process of creating ludic materials throughout the internship and even afterwards in the face of in the results found. We are supported by cultural and identity studies of Suárez-Orozco (2003), Rajagopalan (2003), Hall (1997, 2006), and Castells (1999), from a non-essentialist conception of identity understood here as a social construction, and a discursive practice also in reciprocity with the studies by Moita Lopes (2013). More specifically, we will analyse discursive sequences extracted from reports provided by two interns from the disciplines of Estágio Supervisionado III and IV of the French Languages Course at the UFS, at the Colégio de Aplicação inside that public university in 2017. Above all in this period. It focuses on the preparation of the Pokédex project, in reference to the Pokémon Go Game, whose objective was to sensitize the students of the school about the French language and about the francophone culture.

Keywords: French teaching Internship; active approaches; identity.

References

ANDRADE, Juliana P.; SARTORI, Julia. O professor autor e experiências significativas na educação do século XXI: estratégias ativas baseadas na metodologia de contextualização da aprendizagem. In: BACICH, Lilian; MORAN, José. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. E-book.

BARRIÉ, Mathilde. L’approche actionnelle: la réalité pratique et ses limites d’application à l’école primaire. Mémoire (Master 2 en Langues) – IUFM Midi-Pyrenées/UT2, 2013. Disponível em: https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas-00908871. Acesso em: 15 set. 2023.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Tradução de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BHABHA, Homí. K. O local da cultura. Tradução de Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima

Reis, Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.

CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. São Paulo: Paz e Terra, 1999. (A era da informação, v. 2).

CONSELHO DA EUROPA. Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas: Aprendizagem, ensino, avaliação. Tradução de Maria Joana Pimentel do Rosário e Nuno Verdial Soares. Porto: Edições Asa, 2001.

ECKERT-HOFF, Beatriz Maria. Processos de identificação do sujeito-professor de Língua Materna: a costura e a sutura de fios. In: CORACINI, Maria José Rodrigues Faria. (org.). Discurso e identidade: (des)construindo subjetividades. Campinas: UNICAMP, 2003, p. 269-283.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. 2.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro: SP&A, 2006.

HALL, Stuart et al. (ed.). Representation: cultural representations and signifying practices. London: Sage, 1997. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5781410/mod_resource/content/1/Hall_Representation%20Cultural%20representations%20and%20signifying%20practices_1997.pdf. Acesso em: 15 set. 2023.

HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Organização e tradução de Tomaz T. da Silva. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

HIMBER, Céline; POLETTI, Marie-Laure. Adosphère 1: méthode de français. Vanves, FR: Hachette, 2011.

KISHIMOTO, Tizuko Morochida. O brincar e suas teorias. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

KLEIMAN, Ângela; VIANNA, Carolina A. D.; DE GRANDE, Paula B. A Linguística Aplicada na contemporaneidade: uma narrativa de continuidades na transformação. Calidoscópio, Porto Alegre, v. 17, n. 4, p. 724-742, 2019.

KRAMSCH, Claire. Authenticity and legitimacy in multilingual SLA. Critical Multilingualism Studies, v. 1, n. 1, p. 107-128, 2012.

LIRA, Juliana Freitas Calado; Rosa, Maria Carolina de Melo. Relatório de observação participante. Trabalho desenvolvido para Disciplina de Estágio Supervisionado de Francês III, 2016.

LIRA, Juliana Freitas Calado; Rosa, Maria Carolina de Melo. Relatório de Estágio de docência. Trabalho desenvolvido para Disciplina de Estágio Supervisionado de Francês IV, 2017.

MALATÉR, Luciane S. de O. Discurso de uma futura professora sobre sua identidade profissional. Rev. Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, p. 445-464. 2008.

MEIRIEU, Philippe. Pédagogie et innovation: l’école, ses finalités et ses acteurs, 2016.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. (org.). Por uma Lingüística Aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. A função da aprendizagem de línguas estrangeiras na escola pública. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Oficina de Linguística Aplicada. 5. ed. Campinas: Mercado de Letras, 1996. p. 127-136.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Linguística Aplicada na modernidade recente. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. E-book.

MORENO, José C. Revisitando o conceito de identidade nacional. In: RODRIGUES, Cristina C., LUCA, Tania R. de; GUIMARA?ES, Valéria, (org.). Identidades brasileiras: composic?o?es e recomposic?o?es. Sa?o Paulo: Editora UNESP: Cultura Acade?mica, 2014. p. 7-29. Disponível em: http://books.scielo.org/id/h5jt2/pdf/rodrigues-9788579835155-03.pdf. Acesso em: 8 jul. 2023.

MUCCI, Samira B. P. e. Franceses, brancos, jovens, magros e cis-héteros: a identificação de pessoas em livros didáticos de francês língua estrangeira em uma perspectiva dos estudos discursivos críticos. In: GOMES, Maria Carmen; PIMENTA, Pauline Freire (org.). Representações discursivas de identidades de gênero em práticas sociais brasileiras. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2020. p. 127-146.

OLIVEIRA, Kleber F. de (org.). Anuário Estatístico da UFS: 2014- 2016. São Cristóvão: UFS/COPAC/PROPLAN, 2016.

ORLANDI, Eni de L. P. Discurso em análise: sujeito, sentido e ideologia. 2. ed. Campinas: Pontes Editores, 2012.

ORLANDI, Eni de L. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 8. ed. Campinas: Pontes, 2009.

PÊCHEUX, Michel. Análise automática do discurso. In: GADET, Françoise; HAK, Tony. Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, p. 61-161, 1969.

PUREN, Christian. Histoire des méthodologies. Paris: Nathan: Clé Internacional, 1988.

PUREN, Christian. Variations sur la perspective de l’agir social en didactique des langues-cultures étrangères. Le Français dans le monde: recherches et applications, Paris: Clé International, n. 45, 2009.

RAJAGOPALAN, Kanavillil. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

SANTOS, Ricardo C. dos. Ecos de um Brasil francófono: a língua francesa no Colégio de Aplicação da Universidade de Sergipe (1960-2013). Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2020.

SILVA, Haydée. Le jeu en classe de langue. Techniques et pratiques de classe. Paris: Clé International, 2008.

SUÁREZ-OROZCO, Carola. Formulating identity in a globalized world. In: SUÁREZ-OROZCO, Marcelo; QIN-HILLIARD, Desiree Baolian (ed.). Globalization: culture and education in the new millennium. Berkeley, CA: University of California Press, 2003. p. 173-202.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE. Plano de desenvolvimento institucional: 2010-2014. São Cristóvão: UFS, 2010.

VIGOTSKI, Lev S. Formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000 [1978].

Published

2023-10-10

How to Cite

Nunes, V. G., & de Melo Rosa, M. C. . (2023). Pokédex Project: Identity construction through teaching creation of learning material. Perspectiva, 41(4). https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e91957

Issue

Section

Dossier Initial training spaces for future language teachers