Black corporeities in the daycare space and in the family environment: perspectives and challenges for building anti-racist education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e93658Keywords:
Early childhood education, Babies, BlacknessAbstract
This article aims to discuss the black corporealities experienced by babies both in the domestic space and in daycare spaces. To this end, it engages with already consolidated research on the subject and presents experiences lived by two black babies who began attending daycare in 2019. The methodology adopted was bibliographic research and participant observation (and production of a field diary) associated with photographs and videos. It highlights practices of strengthening and empowering the racial identity of two black babies carried out by their black families in the domestic context and colonizing practices of black corporeality that value and highlight the white standard in daycare spaces. It highlights the urgent need to incorporate positive representation of black people into daycare spaces and also highlights that corporeality is one of the Afro-Brazilian civilizing values and that attention to corporeality can play an important role in the production of Afro-referenced pedagogical proposals and in the production of blackness.
References
BARBOSA, I. M. Socialização e relações sociais: um estudo de famílias negras em Campinas. São Paulo: FFLCH/USP, 1983.
BENTO, C. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras. 2022.
BENTO, C. A identidade racial em crianças pequenas in: Bento, M. A. Educação infantil, igualdade racial e diversidade: aspectos políticos, jurídicos, conceituais. CEERT, 2012, p. 98 -117.
BICUDO, V. L. Atitudes Raciais de Pretos e Mulatos em São Paulo. São Paulo: Editora Sociologia e Política. 2010.
BROCCO, M. A redenção de Cam. [Quadro. Pintura]. Acervo do Museu das Belas Artes, Rio de Janeiro. 1895.
CARNEIRO, S. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro. 2011.
CAVALLEIRO, E. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconcito e discriminação na educação infantil. São Paulo: Contexto. 2018.
CAVALLEIRO, E. Veredas das noites sem fim: Socializaçãp e pertencimento racial em gerações sucessivas de famílias negras. Brasília: Editora UnB. 2013.
CUNHA JR., H. A indecisão dos pais face à percepção da discriminação racial na escola pela criança negra. Cadernos de Pesquisa, 1987, p. 51 - 53.
DÁVILA, J. Diploma de Brancura. São Paulo: Editora UNESP., 2006.
DELEUZE, G. (2016). “O que é um dispositivo?” Em Dois regimes de loucos - textos e entrevistas (1975 - 1995). , por Gilles Deleuze,. São Paulo: editora 34, 2016, p 359-369.
DIAS, Lucimar Rosa; REIS, Maria Clareth Gonçalves; DAMIÃO, Flávia. Educação e relações étnico-raciais para e com bebês e crianças pequenas. Debates em Educação, v. 14, p. 468-491, 2022.
FORNEIRO, Lina Iglesias. A organização dos espaços na educação infantil. in: ZABALZA, M. A. Qualidade em educação infantil. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998. p. 229-281.
FOUCAULT, M.. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Graal, 2011 .
GOMES, N. L. A mulher negra que vi de perto: o processo de construção da identidade racial de professoras negras. Belo Horizonte: Mazza Edições, 1995.
GUIZZO, Bianca Salazar; FELIPE, Jane. Atravessamentos de raça/cor e classe social: discriminações no âmbito da educação infantil. Políticas Educativas–PolEd, v. 4, n. 2, 2011.
HODGE-FREEMAN, E. A cor do amor. São Carlos: EdUFSCar, 2018.
LANDIM, Fernanda Cássia. Maternidade racial na escola: o ecoar da dor na cor. Dissertação de Mestrado. Programa de pós-Graduação em Psicologia. Universidade de Santa Cruz do Sul, 2021.
LEME, Marilia Gabriela. Despertar racial: como as famílias monorraciais negras e/ou inter-raciais preparam ou não, ensinam ou não os seus filhos a se protegerem contra o racismo. Monografia de especialização em Terapia de Família e Casais. PUC-SP. 2021.
MARQUES, C. M., e DORNELLES, L. V. Quem disse que as questões raciais não afetam os bebês? Revista Teias. v. 19, n. 52, 2018 (Jan./Mar). 48 - 59.
MARTINS, Sofia. Repercussões da experiência de racismo nas ocupações maternais de mulheres negras: estratégias de enfrentamento. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional. UFSCar. 2021.
MBEMBE, A. Crítica da Razão Negra. São Paulo: n-1 edições, 2018.
MUNANGA, K. Negritude: Usos e Sentidos. Belo Horizonte: Autêntica editora. 2020.
OLIVEIRA, Fabiana de. Um estudo sobre a creche: o que as práticas educativas produzem e revelam sobre a questão racial?. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação. UFSCar. 2004.
OLIVEIRA, Fabiana de; ABRAMOWICZ, Anete. Infância, raça e" paparicação". Educação em Revista, v. 26, p. 209-226, 2010.
OLIVEIRA, Fabiana de; ABRAMOWICZ, Anete. As relações étnico-raciais e a sociologia da infância no Brasil: alguns aportes. in: Bento, M. A. Educação infantil, igualdade racial e diversidade: aspectos políticos, jurídicos, conceituais. CEERT, 2012 p. 47 - 64.
ROSA, A. S., MOREIRA, A. R., e DUQUE, L. D. Identidade negra em bebês e crianças pequenas: as contriuições do espaço da creche. Brazilian Journal of Development. v. 6, n.12., 2020, p. 99583 - 99595.
ROSEMBERG, Fúlvia. Educação infantil, classe, raça e gênero. Cadernos de Pesquisa, n. 96, p. 58-65, 1996.
ROSEMBERG, Fúlvia. Raça e desigualdade educacional no Brasil. in: AQUINO, Julio. G.(org.) Diferenças e preconceito na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1998, p. 73-93.
ROSEMBERG, Fúlvia. Estatísticas educacionais e cor/raça na educação infantil e no ensino fundamental: um balanço. Estudos em Avaliação Educacional, v. 17, n. 34, p. 15-42, 2006.
ROSEMBERG, Fúlvia. A criança pequena e o direito à creche no contexto dos debates sobre infância e relações raciais in: Bento, M. A. Educação infantil, igualdade racial e diversidade: aspectos políticos, jurídicos, conceituais. CEERT, 2012, p. 11 - 46
ROSEMBERG, F.; ABRAMOWICZ A., MORUZZI, A; TEBET, G.; JUVENAL, A. C. da C.; COSSENTINO, T. R.; SANTOS, M. W. dos. . “4.2. Fulvia Rosemberg.” Em ABRAMOWICZ, A. (org.) Estudos da Infância no Brasil São Carlos: EdUFSCar. 2022
SANTOS, M. Sociedade e Espaço: Formação Espacial como teoria e como método. Boletim Paulista de Geografia (54), 2015, p. 81-100. Recuperado de https://publicacoes.agb.org.br/boletim-paulista/article/view/1092
SANTOS, N. L. dos. O acolhimento inicial de bebês negros e negras nos espaços da creche: aspectos a considerar e desafios a alcançar. Dissertação de mestrado. Universidade Estadual de Campinas. Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação. Campinas, 2021.
SANTOS, Ynaê. L. dos.História da África e do Brasil afrodescendente. Rio de Janeiro: Pallas. 2020.
SILVA, Giovanna Santos da; MARTINS, Edna. Práticas educativas de professores e famílias nos processos de construção de identidade das crianças negras. Revista Práxis Educativa, v. 17, 2022.
SILVA, Marta Lúcia da et al. Discursos de mães negras sobre educação e cuidado de crianças de até três anos de idade. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Psicologia. PUC-SP. 2014.
SOUZA, N. S. Tornar-se Negro. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.
SOUZA, Ellen Gonzaga Lima. Bebês, cultura e raça em terreiros de candomblé: diálogos com HampateBâ. In: TEBET, Gabriela. Estudos de bebês e diálogos com a sociologia. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019.
TRINDADE, Azoilda Loretto da. Valores Civilizatórios e a Educação Infantil: uma contribuição afrobrasileira. In: BRANDÃO, P.; TRINDADE, A. L. da. (orgs.). Modos de brincar: caderno de atividades, saberes e fazeres. Rio de Janeiro: Fundação Roberto Marinho, 2010.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gabriela Guarnieri de Campos Tebet, Natália Lopes dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
