The aliança group's policy network in Brazil and the incorporation of the "technical selection" model of the private sector in brazilian educational management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e93844

Keywords:

Public private partnerships, Managerialism, Policy Networks

Abstract

This text aims to analyze the performance and expansion of the group Alliance for Impact Leaders in the Public Sector and the Third Sector in Brazil, from the intertwining of institutional actors that configure its network of policies and the processes of technical pre-selection for educational managers of the State Secretariats of Education of several Brazilian states. For this, the institutions/foundations that started the Aliança group are presented, as well as its reconfiguration when it was later renamed as Vamos. We also present the partnerships around the group and data on the pre-selections that are carried out. The study relies on the analysis of documents, materials and policy networks and uses the analytical theoretical support of Evangelista and Shiroma (2019, 2014), Harvey (2011), Robertson; Verger (2012), Clarke and Newman (2012), Ball (2020), among others. After mapping the network and its respective analysis, it is concluded that the gradual and strategic composition of the partnerships around the Aliança operates reinforcing the expansion of the network itself, in order to promote the logic of the private sector in public spaces. This logic drives a managerialist model of technical pre-selection in the states that, initially, is led by the Aliança and, later, begins to be carried out by the state governments themselves, as these are "trained" by the group and incorporate its management logic.

 

 

Author Biographies

Magda de Abreu Vicente, Furg

Professora da FURG; É Doutora em Educação na área de História e Filosofia da Educação. É Mestre em História e Filosofia da Educação na Universidade Federal de Pelotas onde foi bolsista CNPQ; Está atuando principalmente nos temas de Políticas Públicas educacionais com ênfase em Gestão educacional, História e Filosofia da Educação. É professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Furg e Líder do grupo de pesquisa GEHPolíticas.

Marisel Valério Porto, UFCSPA

Possui graduação em Letras Habilitação em Português e Inglês pela Universidade Federal de Pelotas (2003), Especialização em Literatura Comparada (UFPEL, 2008) e Mestrado em Letras (UFPEL, 2013). Atua como Técnica em Assuntos Educacionais na Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre. É membro do grupo de pesquisa Redes de políticas: onde atuam e quem são os sujeitos do grupo A Aliança (FURG) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Gestão, História e Políticas Educacionais -GEHPolíticas.

Felipe Trentin Demiranda, FURG

Graduando em História Licenciatura pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG, atualmente cursando o 7º semestre. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisas em Gestão, História e Políticas Educacionais (GEHPoíticas). Foi bolsista de Iniciação Científica entre setembro de 2021 e setembro de 2022, no projeto "Redes de políticas: onde atuam e quem são os sujeitos do grupo A Aliança", reunindo e analisando material que se convertem hoje em publicações e participação em eventos. Tem como foco de pesquisa atual a área de Políticas Públicas da Educação.

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Published

2023-08-18

How to Cite

Abreu Vicente, M. de, Valério Porto, M., & Trentin Demiranda, F. . (2023). The aliança group’s policy network in Brazil and the incorporation of the "technical selection" model of the private sector in brazilian educational management. Perspectiva, 41(2), 1–22. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e93844

Issue

Section

Article Demand for Continuous