Introduction to César Aira educator

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e94919

Keywords:

Poetic teaching, Literary pedagogy, Pedagogical guerrilla

Abstract

Based on the exhortation made by Groppa Aquino, Sandra Corazza and Máximo Adó (2018) for us to experience poetic teaching and Ricardo Piglia’s (1996) statement that certain writers can also be great pedagogues, our text aims – through study bibliography that brings together knowledge from the field of education, literary theory and philosophy and that subsidizes our essay method – highlight some procedures used by the writer César Aira that may help us to think about strategies to face the powers that are projected clandestinely on what is done in the classroom classrooms, or in other educational spaces, obliterating the possibilities for the emergence of the new. We will emphasize three main literary and extraliterary procedures: invention and chance, proliferating circulation and the use of characters as a vehicle for the author's own thought. As a result of the analysis of airana strategies, and based on our reading of Décio Pignatari (2004), we can say that the author's production goes beyond the mere avant-garde gesture, which is usually associated, to resemble guerrilla movements. Which led us to the conclusion that, in addition to literary work, it is a micropolitics that operates through a logic of affections and that can contribute to the construction of a common space, albeit temporary, where we can think about other forms for our existences.

Author Biographies

Luiz Carlos Quirino da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, Brasil (2022), possui Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, Brasil (2019 a 2021), Licenciatura em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, Brasil (2007 a 2011) e Bacharelado (incompleto) em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2012 a 2016). Desenvolve pesquisa vinculada ao Grupo de Estudos AtEdPo - Ateliê de Educação Potencial. Participa do Grupo de Pesquisa POÏEIN - Microscopias. Educação. Imanência. Tem interesse na articulação entre escrita (sobretudo ficcional), educação, literatura e arte.

Máximo Daniel Lamela Adó, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professor Adjunto no Departamento de Ensino e Currículo - DEC da Faculdade de Educação - FACED-da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, Brasil e Professor permanente no Programa de Pós-graduação em Educação - PPGEDU- Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, Brasil. Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, Brasil. Mestre em Literatura (Teoria literária) e Licenciado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, Brasil. É Líder do Grupo de Pesquisa POÏEIN - Microscopias. Educação. Imanência; coordena o Grupo de Estudos AtEdPo- Ateliê de Educação Potencial e participa da Rede de Pesquisa Escrileituras da diferença em Filosofia-Educação. Realizou estágio pós-doutoral em Educação na FACED-UFRGS em 2014 e 2015 com Bolsa PDJ do CNPQ e supervisão da Profa. Dra. Sandra Mara Corazza. Atua na pesquisa e orientação com temas relacionados a políticas e poéticas da leitura, releitura, escrita e reescrita. Volta-se, principalmente, ao estudo da produção de procedimentos de criação como um modo de traficar conceitos de campos diversos afim de confundir a biblioteca educacional, ao transcriar, desde os modos de ler, uma didática e uma formação docente.

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Published

2025-08-19

How to Cite

Silva, L. C. Q. da, & Adó, M. D. L. (2025). Introduction to César Aira educator. Perspectiva, 43(1), 1–20. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e94919