Teaching italian in Brazil: a reflection in the light of foreign language teaching for deaf students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e95662

Keywords:

Deaf, Italian language, Teaching and Learning Strategies

Abstract

The research, inserted in the Area of Applied Linguistics, has the purpose of reflecting on the teaching and learning of foreign languages by deaf students aiming at a Linguistic Education that enables the right and access to the Italian language and culture in the courses offered in schools and universities in the Brazilian context.  For many years there has been talk about inclusive education, but with regard to the teaching of foreign languages, studies in this area are still incipient, where, so far, the existing publications are mostly located in the experiences obtained with English, in few cases with Spanish, therefore, it is necessary to bring to the light of theories, successes in this scenario and reflections on the teaching of Italian language learning in the inclusive modality, either in the Brazilian context or in the Italian context. The two scenarios will be observed so that some possibilities of activities are elaborated, in addition to the reflection on the guarantee of learning a foreign language. Finally, it is hoped that this research will be an inspiration for new work in the area, for the construction of didactic materials for the inclusive context and the creation of an Individual Education Plan (IEP) that respects the plurality of the student and assists the teacher in the elaboration of the activities proposed in the classroom.

Author Biographies

Suélen Najara de Mello, Federal University of Viçosa

Especialista em Linguística Aplicada e Ensino de Línguas Estrangeiras pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, UFMS, Brasil.  Graduada em Letras Português/Italiano pela UNESP/Ibilce. Pesquisadora e professora colaboradora no Departamento de Letras da Universidade Federal de Viçosa, UFV,  Minas Gerais, Brasil.

Adriana Viana Postigo Paravisine, Federal University of Mato Grosso do Sul

Doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, São Paulo, Brasil (2014). Mestra em Letras pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2009). Possui Graduada em Letras pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2006). Atualmente é professora titular da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Câmpus do Pantanal, em Corumbá-MS. Tem experiência na área de Letras e Linguística, com ênfase em Fonética, Fonologia, Morfologia, Sintaxe, Semântica, Estilística da Língua Portuguesa e, também, estudos linguísticos na área de Línguas Indígenas. É membro do Grupo de Pesquisa Estudo de Línguas Faladas no Brasil: Análise, Descrição e Documentação da Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (FUFMS) e do Grupo de Pesquisa LINBRA - Grupo de Pesquisa de Línguas Indígenas Brasileiras da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP).

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Published

2024-03-07

How to Cite

Mello, S. N. de, & Paravisine, A. V. P. (2024). Teaching italian in Brazil: a reflection in the light of foreign language teaching for deaf students. Perspectiva, 42(4), 1–21. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e95662

Issue

Section

Article Demand for Continuous