The School of Application of the University of São Paulo: a successful case of public high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e62047

Abstract

This article aims to contribute to the debate about the functionality of secondary education through the analysis of a successful case of an educational institution: schools or colleges of application dependent on public universities. This study is part of a larger research carried out for the elaboration of a doctoral thesis, focused on the particular case of the School of Application of the University of São Paulo. The analytical cut covers the years 2014 to 2016, a period which the serious structural problems of our educational system exploded in protests that even culminated in the occupation of public schools in several Brazilian cities. The methodology used includes bibliographic analysis, documents and legislation examination, as well as fieldwork involving interviews with teachers and students. The findings support that when the school offers quality education with committed and qualified teachers, students do not question its educational utility.

Author Biography

Mariana Beatriz Mataluna, Universidad de Buenos Aires

Licenciada e Bacharel em Ciencias da Educação (Universidade de Buenos Aires, 1998), Magister em Integração Latino-americana (PROLAM da Universidade de São Paulo, 2007), Doutora em Ciências Sociais (Universidade de Buenos Aires, 2018). 

References

ARELARO, L., VALENTE, I. Progressão Continuada x Promoção Automática - e a qualidade de ensino? São Paulo: Cortez Editora, 2002.

GALVÃO, I. Breve Histórico da Escola de Aplicação. In: SOUZA, L. (Org.). Catálogo institucional: Escola de Aplicação 40 anos. São Paulo: FEUSP. 1999.

KUENZER, A. Ensino Médio e profissional: As políticas do Estado neoliberal. São Paulo: Cortez. 1997.

OLIVEIRA, C. Municipalização do ensino do Brasil. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 1999.

PEREIRA DA SILVA, M. A legislação brasileira e as mudanças na educação infantil. Revista Retratos da Escola, Santa Catarina, v. 5, n. 9, p. 229-244, 2011.

REZENDE PINTO, J. M. O ensino médio. In PORTELA, R., ADRIÃO, T. (Orgs), Organização do ensino no Brasil: níveis e modalidades na Constituição Federal e na LDB. P. 51–76. São Paulo: Xamã, 2002. p.51–76.

ROSA, J. Vaz. Memórias de uma escola: uma história da Escola de Aplicação da FEUSP contada a partir de entrevistas com ex-alunos (1974-1990). 155 f. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2005.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Instituto de Estudos Avançados. Grupo de Estudos: Educação Básica Pública Brasileira: dificuldades aparentes, desafios reais. Diagnósticos e propostas para a Educação Básica Brasileira. São Paulo, 2018.

ZAIA, I. B. A história da educação em risco: avaliação e descarte dos documentos do arquivo da Escola de Aplicação (1958-1985). 360 f. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2003.

Published

2019-12-19

How to Cite

Mataluna, M. B. (2019). The School of Application of the University of São Paulo: a successful case of public high school. Perspectiva, 37(4), 1018–1039. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e62047