Youth and Adult Education Teacher Training in the Digital Media

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e67492

Abstract

This article aims to discuss digital media in teacher training for youth and adult education (EJA). The general objective was to analyze the interaction between the use of information and communication technologies in the continual teaching training, based on the knowledge produced in the initial training and the planning of the mother tongue teaching in youth and adult education. The theoretical bases in which the research is found have Arroyo (2005), Coscarelli (2016), Dantas (2012), and Freire (2013) as main underpinnings. The action research and the workshops with the eleven youth and adult education professionals were bases for the analysis of the collected information, which lead us to the conclusion that digital literacy, despite the training challenge, represents one of the pedagogical interfaces of construction of knowledge for the use of Information and Communication Technologies in the teaching and learning process of the mother tongue in the youth and young education.

Author Biographies

Rosemary Lapa de Oliveira, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Pós-doutora em educação (contação de histórias); doutora em educação; mestre em letras e linguística; especialista em gramática e texto. Professora Titular do departamento de Educação/PPGEDUC, Uneb - Campus I. Líder do Grupo de Pesquisa e Estudo em Leitura e Contação de Histórias GPELCH

Valter Manoel da Silva Junior, Secretaria de Educação do Estado da Bahia

Mestre em Educação de Jovens e Adultos. Professor da Rede Estadual de Ensino

Ana Paula Silva da Conceição, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Pós-doutora, doutora e mestre em educação. Professora Adjunta B na graduação e pós-graduação MPEJA/DEDC I/UNEB. Líder do Grupo de pesquisa Formacceinfancia, Linguagens e EJA.

Cássia Cilene de Almeida Chalá Machado, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Mestra em Educação (PPGE/UFSC), integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação de Jovens e Adultos (EPEJA/UFSC).

Professora do Colégio de Aplicação da UFSC.

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Published

2020-12-31

How to Cite

de Oliveira, R. L., da Silva Junior, V. M., da Conceição, A. P. S., & Machado, C. C. de A. C. (2020). Youth and Adult Education Teacher Training in the Digital Media. Perspectiva, 38(4), 1–20. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e67492