Youth and Adult Education Teacher Training in the Digital Media
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e67492Abstract
This article aims to discuss digital media in teacher training for youth and adult education (EJA). The general objective was to analyze the interaction between the use of information and communication technologies in the continual teaching training, based on the knowledge produced in the initial training and the planning of the mother tongue teaching in youth and adult education. The theoretical bases in which the research is found have Arroyo (2005), Coscarelli (2016), Dantas (2012), and Freire (2013) as main underpinnings. The action research and the workshops with the eleven youth and adult education professionals were bases for the analysis of the collected information, which lead us to the conclusion that digital literacy, despite the training challenge, represents one of the pedagogical interfaces of construction of knowledge for the use of Information and Communication Technologies in the teaching and learning process of the mother tongue in the youth and young education.
References
ARROYO, Miguel. Gonzalez. Educação de jovens e adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, L.;GIOVANETTI, M. A.; GOMES, N. L. (Org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005b.
BEAUDOIN, Valérie. De la publication a la conversation. Lecture et écriture életroniques. Dans Réseaux. v /6 (no 116), 2002, p. 199-225. Disponível em: https://www.cairn.info/revue-reseaux1-2002-6-page-199.htm Acesso em: 20 ago. 2019.
BOGDAN, Robert.; BILKEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.
BORGES, Jussara. Inclusão digital e governo eletrônico: conceitos ligados pelo acesso a informação. Dissertação. (Mestrado em Ciência da Informação). Universidade Federal da Bahia, Fundação do Amparo a Pesquisa do estado da Bahia, 2005.
BUCKINGHAM, David. Cultura digital, educação midiática e o lugar da escolarização. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 3, p. 37-58, set./dez.,2010.
COSCARELLI, Carla Viana. Tecnologias para aprender. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
DANTAS, Tânia Regina. Formação de Professores em EJA: uma experiência pioneira na Bahia. Revista da FAEEBA. Educação e Contemporaneidade, Salvador, V.21, n.37, p.153, jan/jun, 2012.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2013.
FREITAS, Maria Fátima Quintal de. Letramento digital e formação de professores. Educação em Revista, v. 26, n. 03, p. 335-352, 2010. Disponível em: www.scielo.br/pdf/edur/v26n3/v26n3a17.pdf. Acesso em: 20 de maio de 2018.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. Trad. Sandra Trabucco Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2009.
KLEIMAN, Angela. Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995.
COPE, Bill; KALANTZIS, Mary (orgs.). Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. New York: Routledge, 2006.
COPE, Bill. Language education and multiliteracies. In: MAY, S.; HORNBERGER, N. H. (Orgs.). Enciclopedia of language and education: springer science, v. 1: Language policy and political issues in education, 2008. p.195-211.
MARTIN, Luis Mauro Sa. Teorias das Mídias Digitais. Linguagens, ambientes e redes. Petrópolis, Vozes: 2005
MINAYO, Maria Cecília Souza de. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília Souza de. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 18. Ed. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 9-29.
MORAN, José Manuel; MANSETTO, Marcos; BEHRENS, Ilda Aparecida. (Orgs.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. São Paulo: Papirus Editora, 2013.
NETO, Otávio Cruz. O trabalho de campo como descoberta e criação. In: MINAYO, M. C. S. (Org). Pesquisa Social. 23. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2004.
NÓVOA, Antônio. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, Antônio. Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995, p. 16-33.
ORLANDO, Andreia Fernanda. FERREIRA, Aparecida de Jesus. Do letramento aos multiletramentos: contribuições à formação de professores(as) com vistas à questão identitária. Travessias. Grupo de Pesquisas em Educação, Cultura, Linguagem e Arte e do Programa de Pós-Graduação em Letras: Linguagem e Sociedade da Unioeste - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, v. 7.N. 1, 2013.
PINTO, Ana Cláudia Soares. Textos multimodais em sala de aula: uma nova perspectiva para o ensino da leitura. Anais ABRALIN, 2019. Disponível em h http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/Anais/ABRALIN_2009/PDF/Ana%20Cl%C3%A1udia%20Soares%20Pinto.pdf . Acesso em 30 mar. 2019
RAMAL, Andrea. Cecília. Formar Professores na Cibercultura. In Revista da AEC, jun, 2000.
ROJO, Roxane Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
ROJO, Roxane. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
SOARES, Magda. Alfabetização e Letramento. São Paulo: Contexto, 2007.
SOARES, Magda. Linguagem e escola: uma perspectiva social – 18 ed. – São Paulo: Contexto, 2017.
SANTOS, Jocenildes Zacarias e BRITO, Luzia Maria Azevedo. Tecendo fios de conhecimento na rede em processos de formação. V Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade, 2010. Disponível em http://educonse.com.br/2010/eixo_09/e9-56.pdf. Acesso em: 30 ago. 2019
SOUZA, Antônio. Escandiel de. Cultura e ensino de leitura em língua estrangeira na escola pública: uma prática reflexiva com base na pesquisa-ação. Tese de Doutorado (Programa de Pós-Graduação em Letras da universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2007.
TFOUNI, Leda Verdiane. Letramento e alfabetização. 1. ed. São Paulo: Cortez, 1998.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 18 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
ZACHARIAS, Valéria Ribeiro Castro de. Os ambientes digitais e as práticas d eleitura: uma análise de atividades do Portal do Professor do MEC. Dissertação de mestrado. Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos da Faculdade de Letras. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013. Disponível em: www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/handle/1843/LETR-9ARPQF. Acesso em: 20 mai. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rosemary Lapa de Oliveira, Valter Manoel da Silva Junior, Ana Paula Silva da Conceição, Cássia Cilene de Almeida Chalá Machado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
