Historical-Critical Didactics: contributions to the educational act

Authors

  • Lenilda Rego Albuquerque de Faria Universidade Federal do Acre

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e88370

Keywords:

Historical-critical Pedagogy, Historical-critical Didactics, Teaching-learning, Omnilateral Formation

Abstract

The article analyzes the contributions of Historical-Critical Didactics to the teaching-learning process, to teacher training and teaching practice. Therefore, we inquire about the contributions of Historical-Critical Didactics to the teaching-learning process and focus on the theoretical-methodological bases of the pedagogical theory systematized by Dermeval Saviani, in order to highlight the pedagogical-didactic implications for the educational act. Regarding to theoretical-methodological references, the research has its foundations in Marx's theory of social being and in his critical-dialectical method. We resort to bibliographic research, notably texts and books by Marxian and Marxist thinkers. Didactics is understood as a theory of teaching as a concrete totality, therefore, it is the science of the teaching and learning process. The results point to the objectivity and pedagogical power of PHC's pedagogical method, as well as to the need for a dialectical method in the understanding of educational practice and its educational purposes in the capitalist social order. The contribution of didactics to training and teaching practice consists in the production of knowledge that enhances the conditions for the effectiveness of the teaching-learning process, having the social practice of students as a starting and ending point, with a view to contributing to the omnilateral formation of individuals.

References

CHEPTULIN, Alexandre. A dialética materialista: categorias e leis da dialética. Tradução de Leda Rita Cintra Ferraz. São Paulo: Alfa-Ômega, 1982. (Coleção Filosofia, v. 2)

DUARTE. Newton, A catarse na pedagogia histórico-crítica. In: SAVIANI, Dermeval; DUARTE. Newton. Conhecimento escolar e lutas de classes: a pedagogia histórico-crítica contra a barbárie. Campinas, SP: Autores Associados, 2021c.

FARIA, Lenilda Rêgo Albuquerque de. As orientações educativas contra-hegemônicas das décadas de 1980 – 1990 e os rebatimentos pós-modernos na didática a partir da visão de estudiosos. 2011. 342 p. Tese de doutorado – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo – USP, São Paulo, 2011.

LEFEBVRE, Henri. Lógica formal/lógica dialética. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1975.

MÉSZÁROS, István. Marx “filosófo”. In: HOBSBAWN, Eric J. et al. (Orgs.). História do marxismo. Tradução de Carlos Nelson Coutinho e Nemésio Salles. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983. p. 157-196.

RIGON, Algacir José. Pensamento empírico e pensamento teórico: por uma pedagogia que valorize o saber escolar. In: Trajetórias e processos de ensinar e aprender: didática e formação de professores: XIV ENDIPE. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008. Cd. 1.

SAVIANI, Dermeval. Perspectiva marxiana do problema: subjetividade-intersubjetividade. In: DUARTE, Newton (Org.). Crítica ao fetichismo da individualidade. Campinas: Autores Associados, 2004. p. 21-52.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 9. ed. São Paulo: Autores Associados, 2005.

SAVIANI, Dermeval. A pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas: Autores Associados, 2008a. (Coleção Memória da Educação).

SAVIANI, Dermeval. A recepção de Gramsci na educação brasileira e a importância da ortodoxia. Conferência proferida em 18 ago. 2010a. Campinas: FE-UNICAMP, 2010a.

SAVIANI, Dermeval. Interlocuções pedagógicas: conversa com Paulo Freire e Adriano Nogueira e 30 entrevistas sobre educação. Campinas: Autores Associados, 2010b. (Coleção Memória da educação).

SAVIANI, Dermeval. Entrevista. Catarse na pedagogia histórico-crítica: a concepção de Saviani. In: MARTINS, Marcos Francisco; CARDOSO, Mario M. Ruiz. Crítica Educativa. Sorocaba-SP, v. 1, n. 1, p. 163-217, jan./jun. 2015. ISSN: 2447-4223.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica. Quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 2019.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 44. ed. Campinas: Autores Associados, 2022.

VIEIRA PINTO, Álvaro. Sete lições sobre educação de adultos. Introdução e entrevista de Dermeval Saviani e Betty Antunes de Oliveira: versão final revista pelo autor. 16. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

Published

2022-10-03

How to Cite

Rego Albuquerque de Faria, L. (2022). Historical-Critical Didactics: contributions to the educational act. Perspectiva, 40(3). https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e88370

Issue

Section

A Didática em debate: questões contemporâneas