National curricular guidelines for the continuous training of basic education teachers: compared analysis of the State Education Plans of Rio Grande do Sul and Santa Catarina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e64868

Abstract

This text presents results of a research that aimed at analyzing, comparatively, how the continuous training is provided in the State Education Plans of Rio Grande do Sul and Santa Catarina for the 2014-2024 decade. It is a documental research that has as sources of information the respective State Education Plans in force. The research is anchored in Gatti (2008), Marcelo Garcia (1999, 2009), Nóvoa (1992, 2009), and Tardif (2002). The article is organized in three parts: in the first one, the several conceptions and ways of organization and development, under the label of “continuous teacher training”, are problematized. The second part brings an analysis of the proposal for continuous teacher training, present in the current National Education Plan. In the third part a triangulation between this proposal and the State Education Plans of Rio Grande do Sul and Santa Catarina is held. In short, it can be concluded that the analyzed state plans are aligned with the national plan, assigning significant space and visibility to the continuous training of basic education teachers. However, it is still necessary to advance in the definition of a formative epistemological conception, as well as in the planning and evaluation of articulate actions in the federal, state and municipal scopes.

Author Biographies

Altair Alberto Fávero, Universidade de Passo Fundo

Professor dao curso de Filosofia da Universidade de Passo Fundo, UPF

Lidiane Limana Puiati Pagliarin, Universidade Federal da Fronteira Sul

Professora Universidade Federal da Fronteira Sul, UFFS

Marcio Giusti Trevisol, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Professor da Universidade do Oeste de Santa Catarina, Unoesc

References

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar da Educação Básica 2017. Notas Estatísticas. Brasília, DF: jan. 2018. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/notas_estatisticas/2018/notas_estatisticas_Censo_Escolar_2017.pdf. Acesso em: 09 jan. 2019.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 09 jan. 2019.

BRASIL. Plano Nacional de Educação (2014-2024). Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 2014.

FÁVERO, Altair; TONIETO, Carina. Educar o educador: reflexões sobre a formação docente. Campinas: Mercado das Letras, 2010.

FREITAS, Helena. PNE e formação de professores: contradições e desafios. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 8, n. 15, p. 427-446, 2014.

GATTI, Bernardete. Análise das políticas públicas para a formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, p. 57-70, 2008.

HONÓRIO, Mirtes Gonçalves et al. As novas diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial e continuada de professores da educação básica: entre recorrência e novas inquietações. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 3, p. 1736-1755, 2017.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Londrina: Editora Planta, 2004.

MARCELO GARCIA, Carlos. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo: Revista de Ciências da educação, Portugal, n. 8, p. 07-22, 2009.

MARCELO GARCIA, Carlos. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

NÓVOA, António (org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

OCDE. Teacher matter: attracting, developing and retaining effective teacher. Paris, 2005.

RIO GRANDE DO SUL (Estado). Lei nº 14.705, de 25 de junho de 2015. Porto Alegre: Assembleia Legislativa, 2015.

SANTA CATARINA (Estado). Lei nº 16.794, de 14 de dezembro de 2015. Florianópolis: SED, 2015.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

Published

2020-03-27

How to Cite

Fávero, A. A., Pagliarin, L. L. P., & Trevisol, M. G. (2020). National curricular guidelines for the continuous training of basic education teachers: compared analysis of the State Education Plans of Rio Grande do Sul and Santa Catarina. Perspectiva, 38(1), 1–18. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e64868

Most read articles by the same author(s)