Religious fundamentalisms & Education: literary education and human rights

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e65859

Abstract

The objective of the research on which this article is based is to contribute to knowledge about and a diagnosis of forms of violence, including sexual abuse, in contexts of “religious fundamentalism” from a cultural, historical, and sociological perspective. The study began by looking for the life histories of women who suffered some type of violence under these circumstances in childhood or adolescence. Based on these narratives the study conducted a survey of research that addresses issues of childhood, “religious fundamentalism” and the theme of violence in these contexts to deepen theoretical discussions about the issue, always considering possibilities for discussions about the role of education in this realm. The methodology involved the collection of life stories of women by creating a blog specifically to serve as a digital tool for creating, collecting, and promoting the stories in the context of this research. A microblog (Twitter) was used as a tool for promotion and participation, to support discussion about the issue of “religious fundamentalisms”. The results allowed concluding that education and Christian Fundamentalism meet in that which we call in the study “a pedagogy of fear”. Thus, to consider the role of education in the context of the issue studied, this article presents education in literary reading as essential education, given that to educate readers of literature is to contribute to the understanding of an important type of human knowledge, that is, it is to relate this education to human rights CÂNDIDO, 2004).

Author Biography

Roselete Fagundes de Aviz, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Professora efetiva na UFSC, departamento de Metodologia de Ensino, Anos Iniciais da Educação Básica. Adjunto A

Pós-Doutorado em Educação- linha: Educação e Comunicação (2019)

Dra. em Educação  pela UFSC (2013), licenciada em Letras Português pela UNIVILLE(1997) ; Membro do Núcleo de Estudos: Infância, Cultura e Arte (NICA)

References

ANDERSEN, Hans Christian. Histórias Maravilhosas de Andersen. São Paulo: Cia das Letrinhas, 1999.

ANGELOU, Maya. Eu sei porque o pássaro canta na gaiola. Tradução de Regiane Winarski. Bauru, SP: Astral Cultural, 2018.

ARENDT, Hanna. Origens do totalitarismo. Tradução de Roberto Raposo. São Paulo, Companhia de bolso, 2013.

ARMSTRONG, Karen. Em nome de Deus: o fundamentalismo no Judaísmo, no Cristianismo e no Islamismo. São Paulo: Cia das Letras, 2009.

BAKHTIN, Mikhail M. A Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. Tradução de Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec: Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 1999.

CÂNDIDO, Antônio. O Direito à Literatura e Outros Ensaios. Coimbra: Angelus Novus, 2004.

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Tradução Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.

DERRIDA, Jacques. Espectros de Marx: o estado da dívida, o trabalho do luto e a nova Internacional. Trad. Anamaria Skinner. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.

DUSSEL, I.; CARUSO, M. A Invenção da Sala de Aula. Uma Genealogia das Formas de Ensinar. São Paulo: Moderna, 2003.

FREIRE, Paulo. Conscientização: Teoria e Prática da Libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Editora Moraes, 1980.

HELD, Jacqueline. O Imaginário no Poder: as crianças e a literatura Fantástica. Tradução de Carlos Rizzi. São Paulo: Summus, 1988.

HUNT, Peter. Crítica, teoria e literatura infantil. Cosac Naify: 2010.

LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. 4ª ed., tradução de Alfredo Veiga-Neto. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

MÈLICH, Joan-Carles. A palavra múltipla: por uma educação poética. In: LARROSA, Jorge & SKLIAR, Carlos (org.) Habitantes de Babel: políticas e poéticas da diferença. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p.269-280.

NAFISI, Azar. Lendo Lolita em Teerã: uma memória nos livros. Tradução de Tuca Magalhães São Paulo: A Girafa, 2009.

NEVES, Sofia. Investigação feminista qualitativa e histórias de vida: a libertação das vozes pelas narrativas biográficas. In: MAGALHÃES, Maria José et al (org.). Pelo fio se vai à meada: Percursos de investigação através de histórias de vida. Lisboa: Ela por ela, 2012.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela Mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 4ª. Ed. São Paulo: Cortez, 1997.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2009.

SKLIAR, Carlos Bernardo. Do cuidado com o outro á mudança educativa: uma larva? Uma borboleta? Ambas? Ou nenhuma dessas? (sobre a borboleta). Revista Aleph, no. 28, ano 2017. Disponível em: http://revistaleph.uffbr/index.php/REVISTALEPH/art/printerFriend. Acesso em: 18 de junho de 2019.

SKLIAR, Carlos Bernardo; DUSCHATZKY, Sílvia. O nome dos outros. Narrando a alteridade na cultura e na educação. In: LARROSA, Jorge; SKLIAR, Carlos (Org.). Habitantes de Babel: políticas e poéticas na diferença. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

SOUSA, Ana Maria Borges de. Infância e Violências: o que a escola tem a ver com isso? Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2014.

VILELA, Eugénia. Corpos inabitáveis: errância, Filosofia e memória. In: Habitantes de Babel: políticas e poéticas da diferença. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

WADI, Shahd. O ser das mulheres palestinas: histórias de vida entre cusquices e rabiscos. In: MAGALHÃES, Maria José et al. Pelo fio se vai à meada: percursos de investigação através de histórias de vida. Lisboa: Ela por ela, 2012.

WALKER. Alice. A cor púrpura. Trad. Betúlia Machado. Rio de Janeiro: José Olympio, 2016.

WINELL, Marlene. Leaving the Fold: a guide for former fundamentalists and others leaving their religion. Berkely, CA: New Harbinger Publications, 2007.

Published

2021-11-08

How to Cite

Aviz, R. F. de. (2021). Religious fundamentalisms & Education: literary education and human rights. Perspectiva, 39(3), 1–22. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e65859