Systematic review: Service Centers for People with Specific Educational Needs in Federal Institutes of Education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e99014Keywords:
Special Education, Service Centers for People with Specific Educational Needs, Federal InstituteAbstract
This article is an excerpt from the dissertation research carried out in the Postgraduate Program in Special Education at the Federal University of São Carlos. The Service Centers for People with Specific Educational Needs (NAPNEs) have played a fundamental role in promoting the inclusion of students with specific educational needs in the context of professional and technological education. The systematic review is justified as it offers a significant overview of the topic that can point out several dimensions of the same issue. This study aims to point out the aspects that have been emphasized in studies on the Federal Institutes of Education, Science and Technology, such as NAPNEs. This research deals with a bibliographical survey, for which three databases were selected, and the searches took place in the “advanced search” field: a) Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Persons (CAPES); b) Online Scientific Electronic Library (SciELO) and, c) Brazilian Library of Theses and Dissertations (BDTD). The results obtained highlight the importance of government policies in promoting accessibility in education. Furthermore, they highlight the role of NAPNEs in providing support, guidance and resources to ensure access to education for students with disabilities, while also recognizing the fundamental rights of these students.
References
ANJOS, Isa Regina Santos dos. Programa Tec Nep: avaliação de uma proposta de educação profissional inclusiva. Dissertação de Mestrado. São Paulo: UFSCAR, 2006, 91 p.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, p. 2-11, 7 jul. 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm . Acesso em: 06 out 2023.
BRASIL. Decreto nº 6.571, de 17 de setembro de 2008. Dispõe sobre o Atendimento Educacional Especializado, regulamenta o parágrafo unico do artigo 60 da lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e acrescenta dispositivo ao decreto 6.253, de 13 de novembro de 2007. Diário Oficial da União, Brasília, p.26, 18 set; 2008. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=26&data=18/09/2008. Acesso em: 21 nov 2024.
CABRAL, Leonardo Santos Amâncio. Índice de Funcionalidade Brasileiro Modificado (IF-BRM), diferenciação e acessibilidade curricular. Cadernos CEDES [online], Campinas, v. 41, n. 114, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/c5RwSRJ5F9VKpBLgYtgh7Df/abstract/?lang=pt# . Acesso em: 06 dez. 2021.
COSTA, Angelo Brandelli; ZOLTOWSKI, Ana Paula Couto. Como escrever um artigo de revisão sistemática. In.: KOLLER, Silvia; COUTO, Maria Clara de Paula; HOHENDORFF, Jean Von. (org.). Manual de produção científica. Porto Alegre: Artmed, 2014, p. 55–70.
CUNHA, Ana Lídia Braga Melo; SILVA, Lenina Lopes Soares. A produção do conhecimento sobre o programa TEC NEP nos programas de pós-graduação no Brasil–2000–2014. In: COLÓQUIO NACIONAL - A PRODUÇÃO DO CONHECIMENTO EM EDUCAÇÃO PROFISSIONAL, 3., 2015, Natal. Anais [...]. Natal: IFRN, 2015. Disponível em: https://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/1207 . Acesso em: 07 out. 2023.
HAAS, Clarissa; SOZO, Carolina Mross. Acessibilidade curricular e ensino de matemática no ensino médio integrado à educação profissional a partir da documentação pedagógica. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, 2021. DOI: 10.22456/2595-4377.114010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/CadernosdoAplicacao/article/view/114010 . Acesso em: 27 dez. 2023.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MAEKAVA, Fernanda Silva. Os desafios do processo de inclusão no Instituto Federal de São Paulo sob o olhar de estudantes com deficiência, professores e membros do NAPNE. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Marília, p.136. 2020. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/193464/maekava_fs_dr_mar.pdf?sequence=3&isAllowed=y . Acesso em: 07 out. 2023.
MENDES, Katiuscia Aparecida Moreira de Oliveira. Educação especial inclusiva nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia brasileiros. Tese – (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, p. 167. 2017. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tedeserver/api/core/bitstreams/1de795f0-bdb0-4250-962f-646deae7002a/content . Acesso em: 07 out. 2023.
OLIVEIRA, Wanessa Moreira de; FERNANDES, Edicleia Mascarenhas. Possibilidades e limites do trabalho inclusivo na educação profissional e tecnológica. #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 9, n. 1, 2020. DOI: 10.35819/tear.v9.n1.a3935. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3935 . Acesso em: 27 dez. 2023.
OLIVEIRA, Wanessa Moreira de; DELOU, Cristina Maria Carvalho. Estudantes público-alvo da educação especial nos institutos federais: quem são? #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Porto Alegre, v. 10, n. 1, 2021. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4843 . Acesso em: 06/12/2023.
PERINNI, Sanandreia Torezani. Do direito à Educação: o núcleo de atendimento às pessoas com necessidades específicas e a inclusão escolar no IFES. 227 f. 2017. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2017. Disponível em: http://www.educacao.ufes.br/pt-br/pos-graduacao/PPGE/teses-defendidas?page=2. Acesso em: 15 jun. 2020,
PLETSCH, Márcia Denise; MELO, Francisco Ricardo Lins Vieira de. Estrutura e funcionamento dos núcleos de acessibilidade e inclusão nas universidades federais da região sudeste. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 3, p. 1610–1627, 2017. DOI: 10.21723/riaee.v12.n.3.2017.10354. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10354 . Acesso em: 6 dez. 2023.
ROTHER, Edna Terezinha. Revisão sistemática x revisão narrativa. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 20, n. 2, jun. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/z7zZ4Z4GwYV6FR7S9FHTByr/?lang=pt . Acesso em: 06 out. 2023.
SAMPAIO, Rosana Ferreira; MANCINI, Marisa Cotta. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Brazilian Journal of Physical Therapy. v. 11, n. 1, p. 83-89, jan./fev. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbfis/a/79nG9Vk3syHhnSgY7VsB6jG/?lang=pt . Acesso em: 06 out. 2023.
SILVA, Rosilene Lima da. O Núcleo de Atendimento às Pessoas com Necessidades Específicas (NAPNE) nos institutos federais da região nordeste do Brasil: desafios políticos e perspectivas pedagógicas. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, p. 179. 2017. Disponível em: https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/jspui/4528 . Acesso em: 07 out. 2023.
SILVA, Fernanda Souza da; PEREIRA, Álvaro Itaúna Schalcher; RIBEIRO, Francisco Adelton Alves. A Práxis Inclusiva dos Núcleos de Atendimento a Pessoas com Necessidades Específicas e sua Relevância na Educação Profissional e Tecnológica. Revista Educação e Emancipação, [S.l.], v. 13, n. 2, p. 251–269, 2020. DOI: 10.18764/2358-4319.v13n2p250-269. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/14955 . Acesso em: 6 dez. 2023.
SONZA, Andréa Poletto; VILARONGA, Carla Ariela Rios; MENDES, Enicéia Gonçalves. Os NAPNEs e o plano educacional individualizado nos Institutos Federais de Educação. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 33, p. 1-24, 2020. Disponível em: https://www.redalyc.org/jatsRepo/3131/313162288069/313162288069.pdf . Acesso em: 06 dez. 2023.
TILLMANN, Luana; ALMEIDA, Judith. A oferta da educação especial sob a perspectiva da educação inclusiva na educação profissional e tecnológica. Metodologias e Aprendizado, [s.l.], v. 1, p. 123-129, 2020. Disponível em: https://publicacoes.ifc.edu.br/index.php/metapre/article/view/1123 . Acesso em: 06 dez. 2023.
VERNASCHI DE OLIVEIRA, Lucília; RAIMUNDO YAEGASHI, Solange Franci; FAFARÃO RUIZ, Nathália. Educação profissional técnica e tecnológica no IFPR: a educação especial em questão. Revista Diálogo Educacional, [S. l.], v. 21, n. 71, 2021. DOI: 10.7213/1981-416X.21.071.DS12. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/28441 . Acesso em: 6 dez. 2023.
VILARONGA, Carla Ariela Rios; SILVA, Michele Oliveira da; FRANCO, Ana Beatriz Momesso; RIOS, Gabriela Alias. Inclusão escolar e atuação dos Núcleos de Apoio às Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas no Instituto Federal de São Paulo. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 102, n. 260, p. 283- 307, jan. 2021. Disponível em: http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812021000100283&lng=en&nrm=iso . Acesso em: 06 dez. 2023.
ZERBATO, Ana Paula; OLIVEIRA, Sara Pereira dos Santos. O atendimento educacional especial no Instituto Federal Baiano: concepções iniciais da experiência no Campus Uruçuca. In: Anais do 8º CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO ESPECIAL, 2018, São Carlos. Anais eletrônicos. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018. Disponível em: https://proceedings.science/cbee/cbee-2018/papers/o-atendimento-educacional-especializadono-instituto-federal-baiano--concepcoes-iniciais-da-experiencia-no-campus-urucuc. Acesso em: 06 dez. 2023.
ZERBATO, Ana Paula.; VILARONGA, Carla Ariela Rios; SANTOS, Jéssica Rodrigues. Atendimento educacional especializado nos Institutos Federais: reflexões sobre a atuação do professor de Educação Especial. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 27, p.319-336, jan.-dez., 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/nccRhD3yhzFM8HwjGjvYCdv/#. Acesso em: 06 dez. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lucas de Moraes Negri, Amanda Santana Gomes-Silva, Luciana Carlena Correia Velasco Guimarães , Maria da Piedade Resende da Costa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
