Between silences and silencing: gender relations, sexualities and History teaching
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e61875Abstract
This article is part of an already completed research that investigated the relationships between visual culture, curriculum, teacher training, and education. As a methodological instrument, a qualitative questionnaire was applied with open questions. In this text, we are going to work with the answers of the students of the course of Pedagogy of a federal public university to two questions that said on the teaching of History, the relations of gender and the sexualities. We are taking the educational space and the teaching of History as producers and carriers of gender relations and sexualities and, therefore, as responsible for processes of silence and silence that affect the modes of subjectivation, constituting ways of subjects to put themselves in the world and think to themselves. A problematic of research and analysis that brings us closer to the poststructuralist perspective, especially Foucauldian inspiration, which understands education as a broader process of the constitution of subjects that occurs in the production of discourses and knowledge.
References
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais – Terceiro e Quarto Ciclos do ensino fundamental - História. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais – Temas transversais, volume 10.5. História. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRITZMAN, Deborah. Curiosidade, sexualidade e currículo. In.: LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2007, p. 83-112.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero – feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
CARDOSO JÚNIOR, Hélio Rebello. Pensar a Pedagogia com Deleuze e Guattari: amizade na perspectiva do aprender. Revista Educação & Realidade, (31) 1, Jan. /Jun. 2006. Porto Alegre: editora da UFRGS, 2006, p. 37-52.
CASTRO, Roney Polato de. Experiência e constituição de sujeitosdocentes: relações de gênero, sexualidades e formação em Pedagogia. 2014. 256f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, MG.
FERRARI, Anderson. Silêncio e silenciamento em torno das homossexualidades masculinas. In: FERRARI, Anderson & MARQUES, Luciana Pacheco. Silêncios e Educação. Juiz de Fora: ed. UFJF, 2011, p. 91-112.
FERRARI, Anderson. “E se a mulher do senhor feudal transar com o servo?”: curiosidade, ensino de história, gênero e sexualidade. In: RODRIGUES, Carlos Henrique; GONÇALVES, Rafael M. (Orgs). Educação e diversidade: questões e diálogos. Juiz de Fora, MG: Editora da UFJF, 2013. p. 33-48.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Trad.: Mª Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. 13 ed. Rio de Janeiro: Graal, 1999.
FOUCAULT, Michel. Polêmica, Política e Problematizações. In: FOUCAULT, Michel. Ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006, p. 225-233.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. XX ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.JENKINS, Keith. A História Repensada. São Paulo: Contexto, 2011.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 8 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 09-34.
MEYER, Dagmar E. Abordagens pós-estruturalistas de pesquisa na interface educação, saúde e gênero: perspectiva metodológica. In: MEYER, Dagmar E.; PARAÍSO, Marluce A. (Orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza edições, 2012. p. 47-61.
MISKOLCI, Richard. Abjeção e desejo. Afinidades e tensões entre a Teoria Queer e a obra de Michel Foucault. In: RAGO, Margareth; VEIGA-NETO, Alfredo (Orgs.). Para uma vida não-fascista. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p. 325-338.
MORENO, Montserrat. Como se ensina a ser menina: o sexismo na escola. Trad.: Ana Venite Fuzatto. São Paulo: Moderna; Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1999.
PERROT, Michelle. Escrever uma história das mulheres: relato de experiência. Cadernos Pagu. Campinas, vol (4), 1995, p. 9-28.
PULCINO, Rachel. “É algo socialmente construído”: gêneros e sexualidades na escola entre percepções de docentes e estudantes. Tese de doutorado em Educação apresentada no Programa de Pós-graduação em Educação da PUC-Rio, fevereiro de 2019.
SEFFNER, Fernando. Saberes da docência, saberes da disciplina e muitos imprevistos: atravessamentos no território do ensino de História. In: BARROSO, Vera Lúcia Maciel et al. (Orgs.). Ensino de História: desafios contemporâneos. Porto Alegre: EST Edições ANPUH RS, 2010. p. 213-230.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação, Petrópolis, n.13, p.5-24, 2000. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/rbedu/n13/n13a02.pdf. Acesso em: 18 fev. 2016.
VEIGA-NETO, Alfredo. Incluir para excluir. In: LARROSA, Jorge; SKLIAR, Carlos (Orgs). Habitantes de Babel: políticas e poéticas da diferença. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
