The PIBID influences on the initial formation and teaching practice in basic education in the perception of its participants

Authors

  • Rafael Nagy Ramos Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS http://orcid.org/0000-0003-3247-5425
  • Carla Busato Zandavalli Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e67111

Abstract

This qualitative approach (BIKLEN; BOGDAN, 2013) study aims to evaluate the PIBID influences on the initial formation and teaching practice in basic education, regarding the UFMS presential degree courses, from 2009 to 2018. For the research, three stages were made that included: the bibliographic and exploratory phase, which consisted in the bibliographic review in national scientific production index basis and information survey about the program participants; the field collect phase, through online surveys with open and multiple-choice questions and; the third phase, in which the results statistical treatment about the respondent profiles and content analysis methodology use were made, in the Bardin´s (2016) perspective, for analyzing the information about the PIBID. The main identified categories regarding the program were: theoretical-practical relation; formation; opportunity; knowledge; importance; innovation and professional identity. The program, according to the respondents, provides teaching professional identity formation, higher information flow among the superior teaching institutions (IES) and the school, besides representing an academic growth opportunity. In conclusion, at the participants’ perception, the program is recognized as important, especially about its contributions for improving the initial formation, teaching identity construction, and teaching appreciation

Author Biographies

Rafael Nagy Ramos, Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Acadêmico do curso de História - Licenciatura da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Carla Busato Zandavalli, Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Católica Dom Bosco (1988), Graduação em Educação Artística pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1988), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1997) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2009). Atua desde 1989 em cursos de formação de professores. Foi Coordenadora da Comissão Própria de Avaliação do Centro Universitário de Campo Grande e Pró-Reitora Acadêmica da mesma instituição. É professora Associada da UFMS, atuando em cursos de graduação das modalidades presencial e a distância e no Mestrado de Ensino de Ciências. Tem experiência na área de Educação e Ensino, com ênfase em Avaliação de Sistemas, Instituições, Planos e Programas Educacionais, principalmente nos seguintes temas: avaliação de sistemas, autoavaliação, formação de professores, expansão e permanência no ensino superior, tecnologias aplicadas à educação, educação a distância. Participa dos seguintes Grupos de Pesquisa: Formação Docente no Ensino de Ciências, Grupo de Estudos e Pesquisas da Educação Básica Pública em Mato Grosso do Sul, Grupo interdisciplinar de ensino com uso da computação, Políticas Públicas de Educação. Membro da Comissão Própria de Avaliação da UFMS.

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Published

2020-12-31

How to Cite

Ramos, R. N. ., & Zandavalli, C. B. . (2020). The PIBID influences on the initial formation and teaching practice in basic education in the perception of its participants. Perspectiva, 38(4), 1–25. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e67111