Todo nome de lugar tem um por quê e para quê?
uma experiência pedagógica sobre investigação de topônimos
Keywords:
Ensino, Geografia, Topônimos, CidadeAbstract
This article seeks to describe a junior scientific initiation project that was developed throughout the 2023 academic year, with three 3rd year high school students from the campus [omitido para avaliação], at [omitido para avaliação], in the city of [omitido para avaliação]. The objective of the project was to carry out a survey of the toponyms of public places in the neighborhood where the school is located, checking whether there was any toponymic pattern. In its geographical and pedagogical dimension, the project aimed to stimulate a deeper and more critical knowledge about the city's spaces, drawing attention to the symbolism and stories of the places we often visit, but at the same time ignore. And in its methodological dimension, the project was intended to stimulate the development of the ability to organize, categorize, classify and present data. The investigative-pedagogical process was divided into two phases: one theoretical-preparatory and the other practical, where data was collected, categorized, organized and systematized. It was possible to conclude that the toponymic structure of the [omitido para avaliação] neighborhood is eminently militaristic, elitist, patriarchal and Catholic, which nevertheless coincides and is consistent with Brazilian history.
References
AZEVEDO, Thales de. O catolicismo no Brasil: um campo para a pesquisa social. Salvador: EDUFBA, 2002.
CALLAI, Helena. Educação geográfica para a formação cidadã. Revista de Geografía Norte Grande, Santiago, Pontifícia Universidad Catolica de Chile, n. 70, p. 9-30, 2018. Disponível em: https://revistanortegrande.uc.cl/index.php/RGNG/article/view/42627/34531 Acesso em: 14 mar 2025.
CAVALCANTI, Lana. Propostas curriculares de Geografia no ensino – Algumas referências de análise. Terra Livre, São Paulo, v. 14, p. 111-128, 1999.
CAVALCANTI, Lana. Geografia, escola e construção de conhecimentos. 18. ed. Campinas: Papirus, 2013.
COSGROVE, Denis. A Geografia está em toda parte: cultura e simbolismo nas paisagens humanas. In: CORRÊA, Roberto Lobato; ROSENDAHL, Zeny (org.) Paisagem, tempo e cultura. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1998.
COUTO, Marco Antônio Campos. Ensinar Geografia na escola pública de hoje. In: SACRAMENTO, Ana Cláudia Ramos; ANTUNES, Charlles da França; SANTANA FILHO, Manoel Martins de. Ensino de Geografia: produção do espaço e processos formativos. Rio de Janeiro: Consequencia, 2015. (p. 109-130).
FERNANDES, Nelson da Nóbrega. Os militares e o espaço urbano do Rio de Janeiro: um programa de pesquisa em Geografia Urbana e Geopolítica. Scripta Nova: Revista de Geografía y Ciencias Sociales, Barcelona, v. X, n. 218 (27), 2006. Disponível em: https://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-218-27.htm Acesso em: 14 mar 2025.
LACOSTE, Yves. A Geografia serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. 19. ed. Campinas: Papirus, 2012.
MELO, Fabio Antônio de. Aulas tediosas, alunos alienados. In: PASSINI, Elza Y.; PASSINI; MALYSZ, Sandra T.; PASSINI, Romão (orgs.). Prática de ensino de Geografia e estágio supervisionado. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2015. (p. 94-100).
MENDES, Marlene Pereira Barros da Silva; SCABELLO, Andrea Lourdes Monteiro. As metodologias de ensino de Geografia e os problemas de aprendizagem. Form@re – Revista do Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica, Teresina, v. 3, n. 2, p. 33-58, 2015. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/parfor/article/view/4224 Acesso em: 14 mar 2025.
MENEZES, Paulo Márcio Leal.; FERNANDES, Manoel Couto. Roteiro de Cartografia. São Paulo: Oficina de Textos, 2013.
MORAES, Jerusa Vilhena de; CASTELLAR, Sônia Maria Vanzella. Metodologias ativas para o ensino de Geografia: um estudo centrado em jogos. Revista Electrônica de Enseñanza de Las Ciencias, Vigo, v. 17, n. 2, p. 422-436, 2018. Disponível em: https://reec.webs.uvigo.es/volumenes/volumen17/REEC_17_2_07_ex1324.pdf Acesso em: 14 mar 2025.
OLIVEIRA, Márcio; MAIO, Eliane Rose. “Você tentou fechar as pernas?” – A cultura machista impregnada nas práticas sociais. POLÊM!CA, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p. 01-18, 2016. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/polemica/article/view/25199 Acesso em: 14 mar 2025.
PISSINATI, Mariza; ARCHELA, Rosely. Fundamentos da alfabetização cartográfica no ensino de Geografia. Geografia (Londrina), v. 16, p. 169-195, 2007. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/6579 Acesso em: 14 mar 2025.
QUINTANILHA, Bruno Lins; DEUS, Leandro Andrei Beser de. Mapeamento participativo: uma análise de possibilidades para a educação geográfica. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 12, n. 22, p. 05–28, 2022. Disponível em: https://revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/1052 Acesso em: 14 mar 2025.
SCHWARCZ, Lilia; STARLING, Heloísa. Brasil: uma biografia. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
SPRANDEL, Marcia Anita. A pobreza no paraíso tropical: Interpretações e discursos sobre o Brasil. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2004.
VIANA, Claudius Gomes de Aragão. História, memória e patrimônio da Escola Militar do Realengo. 2010. 176f. Dissertação (Mestrado em Bens Culturais e Projetos Sociais) - Fundação Getúlio Vargas, Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil – CPDOC, Rio de Janeiro, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PESQUISAR - Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos e demais obras publicados no PESQUISAR, passam a ser propriedade do periódico. A impressão, total ou parcial, fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação citando-se os autores, títulos, o nome da "Pesquisar", a edição, data da publicação, endereço eletrônico e data do acesso. A revista usa a licença Creative Commons.
AVISO DE DERECHOS RESERVADOS
Los artículos y otros trabajos publicados en PESQUISAR, pasan a ser propiedad de la revista. La impresión, en su totalidad o en parte, está sujeta a la mención expresa del origen de su publicación citando a los autores, el título, el nombre de la "Pesquisar", la edición, fecha de publicación, dirección de correo electrónico y fecha de acceso. La revista utiliza la licencia de Creative Commons.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles and other works published in PESQUISAR, become the property of the journal. The total or partial printing is subject to the express mention of the source of its publication, citing the authors, titles, the name of the "Search", the edition, date of publication, electronic address and date of access. The magazine uses the Creative Commons license.




