LEARNING TO BUILD TACTILE MAPS
CONTRIBUTIONS OF A TACTILE CARTOGRAPHY TALLER IN BASIC EDUCATION TO GEOGRAPHIC EDUCATION
Keywords:
Tactile Cartography, Pedagogical Workshops, Inclusive Geographic Education.Abstract
This article aims to discuss the results of a tactile map production workshop held with sixth-grade elementary school students, in order to demonstrate how the construction and use of tactile maps can contribute to an inclusive geographic education. The methodology adopted consists of an experience report, in which reflections arising from the workshop are shared. The results indicate that, by actively participating in the construction of accessible spatial representations, students acquired not only knowledge about Cartography and the importance of spatial representations, but also developed critical awareness about accessibility and inclusion in the school environment. The practice proved to be effective in integrating the concept of inclusion into the educational routine, promoting a more equitable and welcoming environment, and that Tactile Cartography is a valuable tool for educational inclusion, offering a practical approach to involve all students in the geographic learning process.
References
ALMEIDA, Rosangela Doin de. Do desenho ao mapa. 9. ed. São Paulo: Ed. Contexto. 2009.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
NOGUEIRA, Ruth Emilia. Para quem e para que padronizar mapas táteis: subsídios para auxiliar o professor na elaboração de mapas táteis. In: AGUIAR, Lígia Maria Brochado; SOUZA, Carla Jucélia Oliveira. Conversações com a Cartografia Escolar: para quem e para quê. São João Del Rei: UFSJ, 2016.
RÉGIS, Tamara de Castro; NOGUEIRA, Ruth Emilia. Oficinas de Cartografia Tátil: Formando Professores para a Educação Geográfica Inclusiva. Pesquisar - Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia, Florianópolis, v. 6, n. 10, p. 3-18, set. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/pesquisar/article/view/66699/41016 Acesso em: 10 maio 2025.
SEBASTIÁN-HEREDERO, Eladio. Diretrizes para o Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA). Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 26, n. 4, p. 733-768, out./dez. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/F5g6rWB3wTZwyBN4LpLgv5C/abstract/?lang=pt Acesso em: 10 maio 2025.
STAINBACK, William; STAINBACK, Susan. Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: Artmed, 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PESQUISAR - Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos e demais obras publicados no PESQUISAR, passam a ser propriedade do periódico. A impressão, total ou parcial, fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação citando-se os autores, títulos, o nome da "Pesquisar", a edição, data da publicação, endereço eletrônico e data do acesso. A revista usa a licença Creative Commons.
AVISO DE DERECHOS RESERVADOS
Los artículos y otros trabajos publicados en PESQUISAR, pasan a ser propiedad de la revista. La impresión, en su totalidad o en parte, está sujeta a la mención expresa del origen de su publicación citando a los autores, el título, el nombre de la "Pesquisar", la edición, fecha de publicación, dirección de correo electrónico y fecha de acceso. La revista utiliza la licencia de Creative Commons.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles and other works published in PESQUISAR, become the property of the journal. The total or partial printing is subject to the express mention of the source of its publication, citing the authors, titles, the name of the "Search", the edition, date of publication, electronic address and date of access. The magazine uses the Creative Commons license.




