LEARNING TO BUILD TACTILE MAPS

CONTRIBUTIONS OF A TACTILE CARTOGRAPHY TALLER IN BASIC EDUCATION TO GEOGRAPHIC EDUCATION

Authors

Keywords:

Tactile Cartography, Pedagogical Workshops, Inclusive Geographic Education.

Abstract

This article aims to discuss the results of a tactile map production workshop held with sixth-grade elementary school students, in order to demonstrate how the construction and use of tactile maps can contribute to an inclusive geographic education. The methodology adopted consists of an experience report, in which reflections arising from the workshop are shared. The results indicate that, by actively participating in the construction of accessible spatial representations, students acquired not only knowledge about Cartography and the importance of spatial representations, but also developed critical awareness about accessibility and inclusion in the school environment. The practice proved to be effective in integrating the concept of inclusion into the educational routine, promoting a more equitable and welcoming environment, and that Tactile Cartography is a valuable tool for educational inclusion, offering a practical approach to involve all students in the geographic learning process.

 

Author Biographies

Vanessa Pâmela Tomelin, Secretaria da Educação de Bombinhas (SC)

Doutoranda e mestra em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Bacharela e licenciada em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora efetiva da Educação Básica, integral, tecnológica e bilíngue do CEIT Leonel de Moura Brizola (Rede Pública de Ensino de Bombinhas/SC).  Integrante do Grupo de Pesquisa OPE/UDESC.

Tamara de Castro Régis, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora e mestra em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina. Bacharela e licenciada em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina. Pesquisadora do Laboratório de Estudos e Pesquisas de Educação em Geografia (LEPEGEO/UDESC) e do Laboratório de Cartografia Tátil e Escolar (LabTATE/UFSC). Professora colaboradora no Departamento de Geografia da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC).

 

José Iago de Almeida Carneiro, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestrando em Geografia na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Licenciado em Geografia pela Universidade do Estado Santa Catarina (UDESC). Pesquisador do Laboratório de Cartografia Tátil e Escolar (LabTATE/UFSC).  

References

ALMEIDA, Rosangela Doin de. Do desenho ao mapa. 9. ed. São Paulo: Ed. Contexto. 2009.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.

NOGUEIRA, Ruth Emilia. Para quem e para que padronizar mapas táteis: subsídios para auxiliar o professor na elaboração de mapas táteis. In: AGUIAR, Lígia Maria Brochado; SOUZA, Carla Jucélia Oliveira. Conversações com a Cartografia Escolar: para quem e para quê. São João Del Rei: UFSJ, 2016.

RÉGIS, Tamara de Castro; NOGUEIRA, Ruth Emilia. Oficinas de Cartografia Tátil: Formando Professores para a Educação Geográfica Inclusiva. Pesquisar - Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia, Florianópolis, v. 6, n. 10, p. 3-18, set. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/pesquisar/article/view/66699/41016 Acesso em: 10 maio 2025.

SEBASTIÁN-HEREDERO, Eladio. Diretrizes para o Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA). Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 26, n. 4, p. 733-768, out./dez. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/F5g6rWB3wTZwyBN4LpLgv5C/abstract/?lang=pt Acesso em: 10 maio 2025.

STAINBACK, William; STAINBACK, Susan. Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: Artmed, 1999.

Published

2025-05-27