PEDAGOGICAL WORKSHOP IN GEOGRAPHY AND TEACHER TRAINING
AN EDUCATIONAL EXPERIENCE ON HUMAN RIGHTS, REFUGE, AND GEOPOLITICS IN TECHNICAL HIGH SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.5007/2359-1870.2025.e108309Keywords:
Geography teaching, Teacher training, Pedagogical workshopAbstract
This article describes a training experience for Geography undergraduate students at the Southwest Bahia State University (UESB) during the course "Pedagogical Workshops for Teaching Geography." The activity took place at the Euclides Dantas Institute of Education (IEED), with a third-year class of the Occupational Safety Technician program, between April and June 2025. The pedagogical workshop, titled "Invisible Borders: Refugees, Xenophobia, and Statelessness in the Contemporary World," addressed topics related to geopolitics and human rights, aiming to fill a gap in Geography teaching. The program integrated reading, videos, artistic production, and ENEM (National High School Exam) questions, fostering critical reflection and student engagement. The undergraduate students experienced pedagogical planning and mediation, consolidating fundamental teaching skills. The experience highlighted the importance of workshops as teaching strategies that combine theory and practice, contributing to the training of critical, sensitive teachers committed to social transformation through meaningful and contextualized school geography.
References
ALTO COMISSARIADO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA REFUGIADOS – ACNUR. Tendências Globais: Deslocamentos Forçados em 2023. ACNUR Brasil, 2024. Disponível em: https://www.acnur.org/br/. Acesso em: 13 jun. 2025.
CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos. Para entender a necessidade de práticas prazerosas no ensino de Geografia na pós-modernidade. In: REGO, Nelson; CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos; KAERCHER, Nestor André (org.). Geografia: práticas pedagógicas prazerosas para o Ensino Médio. Porto Alegre: Artmed, 2007. v. 2, p. 35-47.
CAVALCANTI, Lana de Souza. A formação profissional: princípios e propostas para uma atuação docente crítica. In: CAVALCANTI, Lana de Souza. O ensino de Geografia na escola. Campinas, SP: Papirus, 2012. p. 179-198.
COPATTI, Carina. A construção de um pensamento pedagógico-geográfico de professor. In: COPATTI, Carina. Geografia(s), professor(es) e a construção do pensamento pedagógico-geográfico. Curitiba: CRV, 2020a. p. 15-38. (Coleção Educação e Geografia – Tramas e Tecituras Contemporâneas).
COPATTI, Carina. Construir-se professor… entre a formação e a atuação docente. In: COPATTI, Carina. Geografia(s), professor(es) e a construção do pensamento pedagógico-geográfico. Curitiba: CRV, 2020b. p. 39-64. (Coleção Educação e Geografia – Tramas e Tecituras Contemporâneas).
PAVIANI, Neires Maria Soldatelli; FONTANA, Niura Maria. Oficinas pedagógicas: relato de uma experiência. Conjectura, Caxias do Sul, v. 14, n. 2, p. 77-88, maio/ago. 2009. Disponível em: https://anpof.org.br/periodicos/conjectura-filosofia-e-educacao/leitura/692/25305. Acesso em: 21 maio 2025.
SOUSA NETO, Manoel Fernandes. O ofício, a oficina e a profissão: reflexões sobre o lugar social do professor. Cadernos Cedes, Campinas, v. 25, n. 66, p. 249-259, maio/ago. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/Cwf9njhMD9TfxmCvnZFhvNy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 9 ago. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PESQUISAR - Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos e demais obras publicados no PESQUISAR, passam a ser propriedade do periódico. A impressão, total ou parcial, fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação citando-se os autores, títulos, o nome da "Pesquisar", a edição, data da publicação, endereço eletrônico e data do acesso. A revista usa a licença Creative Commons.
AVISO DE DERECHOS RESERVADOS
Los artículos y otros trabajos publicados en PESQUISAR, pasan a ser propiedad de la revista. La impresión, en su totalidad o en parte, está sujeta a la mención expresa del origen de su publicación citando a los autores, el título, el nombre de la "Pesquisar", la edición, fecha de publicación, dirección de correo electrónico y fecha de acceso. La revista utiliza la licencia de Creative Commons.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles and other works published in PESQUISAR, become the property of the journal. The total or partial printing is subject to the express mention of the source of its publication, citing the authors, titles, the name of the "Search", the edition, date of publication, electronic address and date of access. The magazine uses the Creative Commons license.




