O Google Earth como ferramenta didática para o ensino dos parâmetros fisiogeográficos:

aplicação na Chapada do Araripe, Nordeste do Brasil

Authors

Abstract

Historically, the teaching of Physical Geography in basic education has been facing several methodological impasses that hamper the learning process for students. In light of this, the using of didactic tools such as Google Earth helps in the process of teaching-learning of geographic content such as the physiogeographic parameters of Chapada do Araripe, a region of great importance for the northeastern semiarid region. In this context, based on the lack of teaching proposals, the present work proposes the elaboration of a class plan and a didactic teaching proposal on the physiogeographic aspects of the Araripe National Forest using Google Earth. Bibliographic surveys and documentary consultations such as the National Common Curricular Base - BNCC were part of the analysis, directing the proposal to the early years of High School. This way, it was possible to consider that in spite of the difficulties, the making of proposals that envision the teaching of physical aspects of the Northeast region is feasible.

Keywords: Teaching-learning. Geotechnologies. Physical geography. semiarid.

 

Author Biographies

Bárbara Barbosa, Universidade Federal de Pernambuco

Licenciada em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco. Mestranda em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia (UFPE).

Fabrizio de Luiz Rosito Listo, Universidade Federal de Pernambuco

Bacharel e Licenciado em Geografia, pela Pontifícia Universidade Católica (SP). Doutor e Mestre em Geografia Física pela Universidade de São Paulo. Professor da Universidade Federal de Pernambuco.

Carlos de Oliveira Bispo, Universidade Federal de Pernambuco

Bacharel em Geografia pela Universidade Federal de Alagoas. Doutor e Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco. Professor na Universidade Federal do Rio Grande do Norte e na Rede Estadual de Ensino da Paraíba.

References

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Published

2022-11-29