Sexuality in the Classroom: Weaving Learning Experiences from a Pedagogical Artifact

Authors

  • Benícia Oliveira da Silva Universidade Federal do Rio Grande
  • Paula Regina Costa Ribeiro Universidade Federal do Rio Grande

DOI:

https://doi.org/10.1590/S0104-026X2011000200014

Abstract

In this article, we discuss the section Sexo of Capricho magazine as a cultural artifact. We understand that this artifact consists in a cultural pedagogy which produces and disseminates meanings on the theme of sexuality, operating it not only as a source of information or entertainment, but as a teaching tool that, besides allowing the discussion of issues such as genital systems, contraceptive methods, AIDS and STD, that are already present in the school curriculum and the National Curriculum Parameters (PCN), promotes the inclusion of yearnings, fears, pleasures, behavior, gender, that are not always approached in the curriculum, thereby problematizing different representations and meanings attributed to sexuality in our society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Benícia Oliveira da Silva, Universidade Federal do Rio Grande

Mestre em Educação em Ciências e graduada em Ciências Biológicas – Licenciatura na Universidade Federal do Rio Grande (FURG), é integrante do Grupo de Pesquisa Sexualidade e Escola (GESE), desta mesma instituição, atuando principalmente nos seguintes temas: corpos, gênero, sexualidades e adolescência.

Paula Regina Costa Ribeiro, Universidade Federal do Rio Grande

Doutora em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e professora associada II do Instituto de Educação e dos Programas de Pós-Graduação em Educação Ambiental e Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande (FURG), coordena o Grupo de Pesquisa Sexualidade e Escola (GESE), tendo como foco de pesquisa a educação paraa sexualidade na formação inicial e continuada de professores/as. É bolsista produtividade 1D do CNPq.

Published

2011-01-01

How to Cite

Silva, B. O. da, & Ribeiro, P. R. C. (2011). Sexuality in the Classroom: Weaving Learning Experiences from a Pedagogical Artifact. Revista Estudos Feministas, 19(2), 521. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2011000200014

Issue

Section

Dossiers