Resistance, curriculum and subversion in education
DOI:
https://doi.org/10.1590/1806-9584-2026v33n188041Keywords:
Teaching, Teachers, Education, TransvestitesAbstract
This article seeks to reflect, from the narratives of transvestite teacher Sayonara Nogueira, on the school trajectory of trans people, thinking if this path, marked by experiences and experiences permeated by social exclusion, contributes to the promotion of inclusive teaching practices and to the construction a more just, egalitarian, sensitive and welcoming education. Through such narratives, the text proposes to think as a socially inferiorized body transits in education, producing dissident curricula and subverting the norms to survive and exist.
Downloads
References
ANDRADE, Luma Nogueira de. Travestis na escola: assujeitamento e resistência à ordem normativa. 1 ed. Rio de Janeiro: Metanoia, 2015.
BENTO, Berenice. “Transexuais, corpos e próteses”. Labrys - estudos feministas, n. 4, agosto/dezembro 2003.
BUTLER, Judith. “Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do sexo”. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 151-172.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano - 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 2012. Disponível em https://www.labrys.net.br/labrys4/textos/berenice1.htm.
GOMES DE OLIVEIRA, Megg Rayara. O diabo em forma de gente: (r)existências de gays afeminados, viados e bichas pretas na educação. Salvador: Devires, 2020.
GONÇALVES, Marco Antonio; HEAD, Scott (Orgs.). Devires imagéticos: a etnografia, o outro e suas imagens. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009.
KASTRUP, Virgínia. “Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre”. Revista Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1273-1288, set./dez. 2005.
NASCIMENTO, Letícia Carolina Pereira do. Transfeminismo. São Paulo: Jandaíra, 2021.
NUNES, Thamirys. Ensaio sobre vivências reais de crianças e adolescentes transgêneres dentro do sistema educacional brasileiro. Curitiba: IBDSEX, 2021. [livro eletrônico]
ODARA, Thiffany. Pedagogia da desobediência: travestilizando a educação. Salvador: Devires, 2020.
SILVA, João Paulo de Lorena. “Crianças queer no currículo escolar: demandando visibilidade e bagunçando as normas de gênero”. In: PARAÍSO, Marlucy Alves; SILVA, Maria Carolina de (Orgs.). Pesquisas sobre currículos, gêneros e sexualidades. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2018. p. 261-278.
SOARES, Maria da Conceição. A comunicação Praticada com o cotidiano da escola. Currículos, Conhecimentos e sentidos. Vitória: Espaço Livros, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Estudos Feministas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Estudos Feministas is under the Creative Commons International 4.0 Attribution License (CC BY 4.0), that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The license allows:
Sharing (copying and redistributing the material in any support or format) and/or adapting (remixing, transforming, and creating from the material) for any purpose, even if commercial.
The licensor cannot revoke these rights provided the terms of the license are respected. The terms are the following:
Attribution – you should give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate if changes were made. This can be done in several ways without suggesting that the licensor has approved of the use.
Without additional restrictions – You cannot apply legal terms or technological measures that prevent others from doing something allowed by the license.


