Integration of technology in the teacher’s practice who teaches mathematics in the basic education: a proposal for research-action

Authors

  • Marilena Bittar Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Sheila Denize Guimarães Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Mônica Vasconcellos Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2008v3n1p84

Abstract

This article presents partial results of a research-action in progress, which goal is to investigate the integration of technology in the teaching practice of teachers who teach Mathematics in Basic Education. In order to get its aim, this work has been done in some stages: 1 st) formation and consolidation of the group; 2 nd) collective study of the subject Educational Software and its possibilities for mathematics learning; 3 rd) study and analysis of a software which can contribute to the learning of Mathematics; 4 th) reading and discussion of texts which address issues related to that issue; 5 th) development of teaching sequences. The results indicate that: 1) the feeling of being part of a group began to be built soon in the first meetings, when teachers exposed the problems that they have lived in their schools; 2) over the meetings we saw some moments of collaboration, especially for the holding of LOGO.

Author Biographies

Marilena Bittar, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

possui graduação em Matemática Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1984), mestrado em Matemática pela Universidade de Brasília (1987), doutorado em Didática de Disciplinas Científicas - Universite de Grenoble I (Scientifique et Medicale - Joseph Fourier) (1998) e pós doutorado em Educação Matemática na Universidade Joseph Fourier. Atualmente é coordenadora do Mestrado em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e professora associada da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matematica, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Matemática, informática educativa e formação de professores. Desde 2002 realiza projeto de pesquisa em parceria com pesquisadores da Universidade Joseph Fourier, com os quais desenvolve um projeto de cooperação Capes-Cofecub. É lider do GEEMA/CNPq - Grupo de Estudos em Educação Matemática e Coordenadora do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação a docência da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, campus Campo Grande.

Sheila Denize Guimarães, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

possui graduação em PEDAGOGIA pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1998), mestrado em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (2005) , doutorado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2009). Professora da UFMS (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul). Participa do grupo de pesquisa GEEMA/CNPq - Grupo de Estudos em Educação Matemática. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem.

Mônica Vasconcellos, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Católica Dom Bosco, mestrado em Educação pela mesma instituição e doutorado em Educação pela UFMS. Atualmente é professora da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e líder do GED/CNPq - Grupo de Estudos ligados à Docência. Tem experiência nas áreas de Educação e Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: formação docente, prática pedagógica, início da docência e ensino de Matemática.

Published

2008-01-01

Issue

Section

Artigos