Potenciar a utilização de recursos no ensino e aprendizagem da matemática a partir da reflexão sobre a acção

Authors

  • Celina Tenreiro Vieira Universidade de Aveiro

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2009v4n1p39

Abstract

Assuming that in mathematics teacher education the resources in the classroom learning and teaching context must be a focus of attention, the present article describes the work developed with primary teachers involved in one Mathematics Inservice Teacher Education Programme. In this context, the emphasis on resources was oriented to interrogate resources and their use in school mathematics practice. Based on teachers’ use of resources in their mathematics classroom, we reflect and delineate ways to explore the resources in the context of mathematical teaching and learning in order to promote their didactical effectiveness.

Author Biography

Celina Tenreiro Vieira, Universidade de Aveiro

Mestre e doutora em Educação, especialidade de Didáctica das Ciências, pela Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, é professora do segundo ciclo do ensino básico de Matemática / Ciências da Natureza. Actualmente, encontra-se a exercer a sua actividade docente na Escola Superior de Educação Jean Piaget / Viseu, sendo membro dos Conselhos Científico e Pedagógico desta instituição. Tem desenvolvido e coordenado projectos de investigação, nomeadamente na área do pensamento crítico e da formação de professores. É autora de várias publicações e comunicações apresentadas em congressos nacionais e internacionais.

Published

2009-01-01

Issue

Section

Artigos