About the use of sources in the discipline History of Mathematics: Problem 56 of the Rhind Papyrus

Authors

  • Ana Carolina Costa Pereira Universidade Estadual do Ceará http://orcid.org/0000-0002-3819-2381
  • Isabelle Coelho da Silva Universidade Estadual do Ceará
  • Raniele Sampaio Nogueira Universidade Estadual do Ceará
  • Francisco Régis Vieira Alves Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2015v10n2p243

Abstract

Among the possibilities to insert history aspects in Mathematics teaching, the study of history sources demands time and dedication. Its use requires a detailed comprehension of the moment it was written. In order for this to be used in primary and secondary schools, it requires that the teacher, during his initial training, had counted on experiences that can enable a future application in classroom. This study aims to report an example of the use of history sources in the discipline History of Mathematics in the course of teacher training in Mathematics at UECE, specifically, the problem 56 of the Rhind Papyrus. Therefore, we collected the data from an activity proposal developed in classroom, in which the students enrolled in the discipline should translate the problem, highlighting the meaning of the term “seked”, explain its resolution using the Egyptian Math from the document’s time, its resolution with the current Math, and making a comparison between the ancient Mathematics and the current one. Basing on the collected data, it was noticed that most of the students resolved the tasks, but they did not indicate a complete explanation for the calculation presented, showing the dependence on ready  and previously proved formulas of the current math, and that there is still an absence of interest in knowing the reason for using these formulas. Therefore, we encourage that the teacher look for an upgrading for teaching some Math contents through the use of history sources and the History of Mathematics, expanding the possibilities  of a bigger learning from the students.

Author Biographies

Ana Carolina Costa Pereira, Universidade Estadual do Ceará

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (2001), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2010). Atualmente é coordenadora de curso de matemática da Universidade Aberta do Brasil, professora Adjunta da Universidade Estadual do Ceará, líder do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática e Diretora da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - Regional do Ceará. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: geometria, livros didáticos, história da matemática, educação matemática e história da educação matemática.

Isabelle Coelho da Silva, Universidade Estadual do Ceará

Graduanda em Matemática - Lic. Plena pela Universidade Estadual do Ceará. Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID desde 2011. Tem experiência na área de Ensino de Matemática e em pesquisa envolvendo História da Matemática.

Raniele Sampaio Nogueira, Universidade Estadual do Ceará

Graduanda em Matemática - Lic. Plena pela Universidade Estadual do Ceará. Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID desde 2011. Tem experiência na área de Ensino de Matemática e em pesquisa envolvendo História da Matemática.

Francisco Régis Vieira Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Possui graduação em Bacharelado em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (1998), graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (1997), mestrado em Matemática Pura pela Universidade Federal do Ceará (2001) e mestrado em Educação, com ênfase em Educação Matemática, pela Universidade Federal do Ceará (2002). Atualmente é professor do Centro Federal de Educação Tecnológica do Ceará / CE - 40h/a com DE, do curso de Licenciatura em Matemática. Tem experiência na área de Matemática e atuando principalmente nos seguintes temas: Didática da matemática, História da Matemática, Análise Real, Filosofia da Matemática e Tecnologias aplicadas ao ensino de matemática para o nível superior. Com pesquisa voltada ao ensino de Cálculo I, II, III, Análise Complexa, EDO, Teoria dos Números. E na Universidade Aberta do Brasil, com o ensino a distância de Matemática. Desenvolve pesquisa direcionada para o ensino do Cálculo a Várias Variáveis e sua transição interna. Atua também no Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA) - UFC. Revisor e parecerista ad hoc dos seguintes periódicos: Vydya Educação, Sinergia - IFSP, Rencima - Revista de Ensino de Ciências e Matemática, Revista do Instituto Geogebra de São Paulo, Tear - Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Boletim Online de Educação Matemática - BoEM e revista REMAT: Revista Eletrônica da Matemática. Comitê editorial do Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (BOCEHM) e Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática - MACIMAT/IFCE (acadêmico). Coordenador Institucional do projeto DINTER entre IFCE - UNIAN/SP em Educaçáo Martemática.

Published

2016-01-19

Issue

Section

Artigos