Space and its relations: the construction of theoretical contributions

Authors

  • Eliane Matheus Plaza Universidade Cruzeiro do Sul
  • Edda Curi Universidade Cruzeiro do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2016v11n2p207

Abstract

The present text, a cut-off of our doctoral thesis, shows the contributions of the theoretical study for the professional development of teachers of early years of elementary school. . The referred research had as its locus the Research Group Knowledge, Beliefs and Practices of Teachers who teach Mathematics (CCPPM), active in Post Graduate Program in Science and Mathematics Teaching of Cruzeiro do Sul University. The discussions on the theoretical  studies  formed  an  episode  that  shows  specially  the  participation  of  teachers  of early  years  of  elementary  school  as  the  leading  characters  of  their  self-learning.  For  data analysis,  the  researcher  used  the  transcriptions  of  audio  recordings  made  during  the  work developed by the Group mentioned above. As theoretical contributions, the researcher built on studies   about   professional   teacher   development   and   collaborative   work.   Such   episode revealed  the  importance  of  theoretical  study  and  academic  discussions  as  essential  elements for  building  teachers’  knowledge,  which  account  for  the  promotion  of  professional  teacher development.

Author Biographies

Eliane Matheus Plaza, Universidade Cruzeiro do Sul

Doutora em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul. Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul . Graduada em Pedagogia pela Universidade Camilo Castelo Branco (1987). Coordenadora Pedagógica pela Secretaria Municipal da Educação (SME) da Prefeitura da Cidade de São Paulo. Integrante do Grupo de Pesquisa "Conhecimentos, Crenças e Práticas de Professores que ensinam Matemática" - CCPPM da Universidade Cruzeiro do Sul.

Edda Curi, Universidade Cruzeiro do Sul

Possui graduação em Licenciatura pela Pontificia Universidade Catolica de São Paulo (1968), graduação em Bacharelado pela Pontificia Universidade Catolica de São Paulo (1967), mestrado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2000) e doutorado em Educação Matemática pela Pontificia Universidade Catolica de São Paulo (2004). Atualmente é docente pós-graduação da Universidade Cidade de São Paulo e professor titular da Universidade Cruzeiro do Sul. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: educação matemática, formação de professores, curriculo de matemática, ensino de matemática e anos iniciais do esnino fundamental.

 

Published

2017-03-02

Issue

Section

Artigos