A look at pedagogical practices in the construction of Geometric knowledge

Authors

  • Sandra Christ Hartwig Universidade Federal do Rio Grande
  • Elaine Corrêa Pereira Universidade Federal do Rio Grande
  • Celiane Costa Machado Universidade Federal do Rio Grande
  • Sicero Agostinho Miranda Universidade Federal do Rio Grande

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2016v11n2p243

Abstract

This article aims to present the questioning of the teaching of geometry in the continuing education of mathematics teachers. To this end, workshops were held, which are divided into three stages. In this sequence, we have the first, the space for discussion and reflection, guided by some questions about the teaching of geometry. Then the moment when participants performed practical activities. And finally happens to socialization and discussions with groups, making a rescue of Geometry concepts used during the proposed activities, exploring the built learning. The research was a qualitative approach and the data collection was performed by: notes in a diary survey, questionnaires and semi-structured interview. Through research we realized that continuing education is a way to bring about change in the posture of teachers in the classroom, promoting new spaces for dialogue and socialization of new practices.

Author Biographies

Sandra Christ Hartwig, Universidade Federal do Rio Grande

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande – FURG (2010), Mestrado em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande – FURG (2014). Atualmente é professora das séries finais do Ensino Fundamental da Rede Privada de Ensino e dos Anos Inicias na Rede Muncipal de Ensino da Cidade de Rio Grande (RS).

Elaine Corrêa Pereira, Universidade Federal do Rio Grande

possui Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande – FURG (1987), Especialização em Matemática (1996) pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG, Especialização em Matemática Aplicada (1997) pela Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Mestrado em Matemática Aplicada (1999) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Doutorado em Engenharia de Produção (2005) pela Universidade Federal de Santa Catarina. Pos-doutorado pela Universidade Eduardo Modelaine. Atualmente é professora Associado I da Universidade da Universidade Federal do Rio Grande com experiência nas áreas de ensino de matemática, modelagem matemática, formação docente e educação em ciências. 

Celiane Costa Machado, Universidade Federal do Rio Grande

possui Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande – FURG (1994), Especialização em Matemática (1996) pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG, Especialização em Matemática Aplicada (1997) pela Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Mestrado em Matemática Aplicada (1999) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Doutorado em Matemática Aplicada (2007) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é professora Adjunto IV da Universidade da Universidade Federal do Rio Grande com experiência nas áreas de Educação Matemática, com ênfase em Educação Matemática e Matemática Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de matemática e controle de estruturas flexíveis.

Sicero Agostinho Miranda, Universidade Federal do Rio Grande

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências na Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Mestre em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Especialista em Educação de Jovens e Adultos e em Gestão Escolar: Orientação e Supervisão pela Universidade Barão de Mauá. Graduado em Matemática Licenciatura Pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Atualmente é professor e coordenador pedagógico em escolas da Rede Pública Municipal de Rio Grande (RS) e da Rede Estadual do Estado do Rio Grande do Sul.

Published

2017-03-02

Issue

Section

Artigos